Citat:
Ursprungligen postat av
Vistula
Sista gången jag köper en Xbox vid launch. Jag blir så förbannad på alla spel som jag missar. Final fantasy och nu BG3. Jävlar vad man har blivit blåst.
Final Fantasy var väntat. Vill man vara säker på att inte missa Japanska spel är PC/PS5 ett måste. Tillsammans med Switchen då.
BG3 däremot var ett gigantiskt fiasko för MS. Man valde att släppa två konsoler med olika specs, och kräver paritet mellan spelets versioner. Det är fientligt mot spelutvecklare som får en extra hårdvara att arbeta med. Blir svårare, mer tidkrävande och dyrare att utveckla till Xbox då. Därav att många Series S versioner av tredjepartsspel fungerar så dåligt, eller sämre än dom behöver. Vissa vill peka på att first party spel har bättre performance och visar på att Series S klarar bättre.
Även om detta stämmer så är det first party spel där utvecklarna enbart kan fokusera på Xbox versioner och lägga ned extra kraft och tid på det. Larian har inte den lyxen. Det är inte att man inte kan få Coop att fungera på Series S. Vilket är anledningen till att du och övriga Xbox ägare inte får spela spelet än på ett tag. Utan det tar längre tid att optimera spelet så att det fungerar på en acceptabel nivå. Varav boven Paritet kommer upp. MS kan inte acceptera en Series X version utan Series S så alternativet blir att skjuta upp båda istället för bara Series S.
Kom ihåg att vi bara är två år in på generationen. Hur kommer det se ut om ytterligare två-tre år när spelen blir ännu mer krävande? Många utvecklare skiter redan i att optimera spelen utan släpper dom i sämre skick än nödvändigt. MS har själva skickat team till Larian för att hjälpa och detta är egentligen enda vägen fram. MS får fan betala upp extra tid och kostnader man lagt till för utvecklare om man vill ha spel på sina konsoler.
Man kan liksom inte gå tillbaka på sitt ord. Skulle spel börja släppas till Series X och inte S lär en massiv law suit dyka upp där Series S köparna känner sig lurade för sitt köp då Xbox lovat spel på Series X ska funka även på Series . Annars hade fan ingen köpt den om den inte varit next gen kompatibel. Det är ändå den som säljer mest. Och då är man ändå "bara" uppe i Ca 20 miljoner. Så ingen större succe heller.