2023-06-11, 20:17
Medlem
Elementarts avatar
Microsoft hade sin Xbox Showcase idag, tyckte inte det fanns mycket intressant förutom Still Wakes the Deep och Cities Skylines II.
Citera
2023-06-11, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Microsoft hade sin Xbox Showcase idag, tyckte inte det fanns mycket intressant förutom Still Wakes the Deep och Cities Skylines II.

De utannonserade en ny Xbox series s black med 1 TB minne som kommer i September. Det är ett bra drag av Microsoft då minnet var i det minsta laget. Jag tyckte att Starfield verkar väldigt intressant samt en del rpgs spel.
Citera
2023-06-12, 22:41
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Var väl ok. Bättre än Sonys. Men det krävdes inte mycket för. Bonds överdrifter om Starfields ger minuspoäng dock. Kallade det för ett av de viktigaste RPG i historien. Herregud kärring lugna dig. Finns inget speciellt med spelet. Allt har gjorts förut. Kommer inte förändra spelindustrin eller vad hon nu syftade på.
Citera
2023-06-13, 02:54
Medlem
sebastian_s avatar
Det var tyvärr inte den typen av uppvisning som xbox hade behövt. Det vãckte inget särskilt ha begär hos mig. Starfield ser dessutom sådär ut enligt mig. Jag tar hellre spiderman 2 än Starfield sett till vad vi vet hittills. Av allt som har visats den senaste månaden så är jag mest sugen på Alan Wake 2. Men xbox har i alla fall något litet på gång, vilket är bra för alla. Även ps5 och switch ägare. De behöver konkurrens
Citera
2023-06-21, 22:28
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Microsoft höjer pris på Series X och Gamepass. Två dagar efter att dom sagt att detta ej skulle hända. Tidigare har man ju hävdat att Activision/Blizzard dealen inte skulle påverka priset. Så kan en förberedelse om köpet går igenom så har man gjort det innan köpet.

Egentligen en skitsumma extra. 2$ extra för gamepass. Bra värde ändå beroende vad för gamer man är. Men går ju emot deras kommunikation utåt.

Gamepass stagnerar och konsolförsäljning är en bra bit efter konkurrenterna. Spelen blir allt dyrare att skapa så måste höja inkomsterna på dom som redan befinner sig i ekosystemet. Konsolen blir samma pris som PS5
Citera
2023-08-08, 22:53
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Jo jag blev väldigt besviken när jag läste detta. Gamepass är det enda som räddar Xbox. Jag avskyr verkligen Sony och deras usla handkontroll så för mig är det inte mycket val.
PC är också ett alternativ.

Priserna har gott ner ordentligt på senare tid.
Citera
2023-08-08, 22:57
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Läste att många lämnade Bethesda efter Microsofts uppköp.

Shinji Mikami lämnade Tango Gameworks nyligen.
Microsoft har en historia att köpa upp studios för att sedan köra dem i botten.

Vi ser redan stora röda flaggor kring starfield (30fps, troligtvis inte DLSS, etc) så jag skulle bli fårvånad om spelet släpptes i bra skick.

Vet inte om jag har lust att spela det, har 3090 och 13900KF vilket säkert räcker för 60fps men jag vill ha 120+
Citera
2023-08-12, 19:41
Avslutad
Sista gången jag köper en Xbox vid launch. Jag blir så förbannad på alla spel som jag missar. Final fantasy och nu BG3. Jävlar vad man har blivit blåst.
Citera
2023-08-13, 00:21
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Sista gången jag köper en Xbox vid launch. Jag blir så förbannad på alla spel som jag missar. Final fantasy och nu BG3. Jävlar vad man har blivit blåst.
En najs bonus är att du behöver betala 2 till 3 gånger mer för lagring för next-gen spel (prestandan är dessutom sämre).

Sälj skiten och byt till PC/PS5.
Citera
2023-08-15, 22:04
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Final Fantasy var väntat. Vill man vara säker på att inte missa Japanska spel är PC/PS5 ett måste. Tillsammans med Switchen då.

BG3 däremot var ett gigantiskt fiasko för MS. Man valde att släppa två konsoler med olika specs, och kräver paritet mellan spelets versioner. Det är fientligt mot spelutvecklare som får en extra hårdvara att arbeta med. Blir svårare, mer tidkrävande och dyrare att utveckla till Xbox då. Därav att många Series S versioner av tredjepartsspel fungerar så dåligt, eller sämre än dom behöver. Vissa vill peka på att first party spel har bättre performance och visar på att Series S klarar bättre.

Även om detta stämmer så är det first party spel där utvecklarna enbart kan fokusera på Xbox versioner och lägga ned extra kraft och tid på det. Larian har inte den lyxen. Det är inte att man inte kan få Coop att fungera på Series S. Vilket är anledningen till att du och övriga Xbox ägare inte får spela spelet än på ett tag. Utan det tar längre tid att optimera spelet så att det fungerar på en acceptabel nivå. Varav boven Paritet kommer upp. MS kan inte acceptera en Series X version utan Series S så alternativet blir att skjuta upp båda istället för bara Series S.

Kom ihåg att vi bara är två år in på generationen. Hur kommer det se ut om ytterligare två-tre år när spelen blir ännu mer krävande? Många utvecklare skiter redan i att optimera spelen utan släpper dom i sämre skick än nödvändigt. MS har själva skickat team till Larian för att hjälpa och detta är egentligen enda vägen fram. MS får fan betala upp extra tid och kostnader man lagt till för utvecklare om man vill ha spel på sina konsoler.

Man kan liksom inte gå tillbaka på sitt ord. Skulle spel börja släppas till Series X och inte S lär en massiv law suit dyka upp där Series S köparna känner sig lurade för sitt köp då Xbox lovat spel på Series X ska funka även på Series . Annars hade fan ingen köpt den om den inte varit next gen kompatibel. Det är ändå den som säljer mest. Och då är man ändå "bara" uppe i Ca 20 miljoner. Så ingen större succe heller.
Citera
2023-08-17, 19:30
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
BG3 däremot var ett gigantiskt fiasko för MS. Man valde att släppa två konsoler med olika specs, och kräver paritet mellan spelets versioner. Det är fientligt mot spelutvecklare som får en extra hårdvara att arbeta med. Blir svårare, mer tidkrävande och dyrare att utveckla till Xbox då. Därav att många Series S versioner av tredjepartsspel fungerar så dåligt, eller sämre än dom behöver. Vissa vill peka på att first party spel har bättre performance och visar på att Series S klarar bättre.
Poängen med en spelkonsol är till stor del att enbart ha en hårdvarukonfiguration så att det blir enklare för utvecklare att se till att spelet fungerar ordentligt.

xbox series X och S har tillsammans sålt betydligt sämre än PS5 så utvecklare kommer prioritera sonys PS5 då sony bara har en hårdvaruuppsättning som dessutom har sålt mycket bra.

Vi kan vänta oss att många spel kommer sakna funktioner på xbox pga att utvecklare behöver få det att funka på series S. Känns därför väldigt svårt att rekommendera series X då det finns andra problem med den konsolen ex dyr lagring (mer än dubbla priset per GB) och handkontroll som saknar funktioner många anser vara viktiga.
Citat:
dessutom skiljer det sig mellan series S och series X, detta är inte speciellt lyckat då det blir fragmenterat. istället kommer fokus ligga på PS5 och PC då dessa kommer vara de populära platformarna.

(FB) Xbox x vs Playstation 5

Ett stort problem jag inte riktigt såg var hur problematiskt det var att bara ge series S 10GiB grafikminne, nu har series S alltid varit en usel konsol men visste inte att microsoft krävda gameplay paritet vilket kommer leda till att XSX får nedgraderade spel pga att utvecklaran inte får vissa funktioner att funka på series S (bara en tidsfråga troligtvis).

I fallet baldur's gate 3 så skickade microsoft ett team av injenjörer för att försöka få spelet att funka någorlunda (efter kraftig försening) men det är inte säkert att de kommer bry sig om att göra det för mindre populära titlar, det är också oklart om de verkligen kommer slippa behöva skala ner spelet för 10GiB ram (så att det fulla spelet blir permanent exklusivt till PS5/pc).
Citera
2023-08-17, 20:02
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Det är tragiskt att xbox får stryk även 2023. När playstation har haft ett mellanår och switch borde vara döende eller död redan.

Pikmin 4 och tears of the kingdom, switch

Baldurs gate 3 och final fantasy, ps5

Hifi spelet. Xbox

Sett till alla förvärv, pengar och makt så är xbox svårslagen i misslyckande. Alla kategorier.

Man kan kanske likna det vid amazon primes totala oförmåga att producera egna bra serier. Hur mycket man än lovar så får man ständigt stryk av apple tv, Hbo och till och med netflix.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in