2023-08-17, 12:34
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Men på just det kortet behöver du inte betala hela beloppet, man får en faktura med minsta belopp att betala, men det framgår även total skuld vid fakturadatumet, om man vill betala hela beloppet (vilket man bör)

Så det är ett kreditkort.
Om man bara betalar sin faktura i tid så är det rätt förmånligt. Om man börjar utnyttja krediten blir det snabbt dyrt.

Jag hade vid något tillfälle en faktura på typ 1234.65 kr och jag betalade 1234.56. Den diffen på nio öre kostade ett par hundra.
Citera
2023-08-17, 13:09
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om man bara betalar sin faktura i tid så är det rätt förmånligt. Om man börjar utnyttja krediten blir det snabbt dyrt.

Jag hade vid något tillfälle en faktura på typ 1234.65 kr och jag betalade 1234.56. Den diffen på nio öre kostade ett par hundra.

Har aldrig varit med om att någon debiterar påminnelseavgift på ett öresbelopp. Vilka var det du betalade till? Pratade du med dem?
Citera
2023-08-17, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister

Surt...
Citera
2023-08-17, 15:20
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det du beskriver kallas "betalkort" och betalningsrespiten är i regel räntefri. Det du köper betalas i sin helhet månaden efter. På ett kreditkort kan du dela upp betalningen på flera månader och du får betala ränta på kreditbeloppet. En annan grej är ett bankkort där inköpet dras direkt från ditt lönekonto när du använder kortet.

Det är ett kreditkort. Jag har möjlighet att dela upp betalningen om jag vill.
Citera
2023-08-17, 15:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Det är ett kreditkort. Jag har möjlighet att dela upp betalningen om jag vill.
OK, jag förstår. Men du kan, om du vill, betala hela skulden direkt månaden efter antar jag? Och då kostar det ingen ränta?
Citera
2023-08-17, 15:24
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Beror på kortet. Mitt Amex är i slutet av månader. Mitt Mastercard släpar en månad.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Antagligen har Entercard samma brytdatum oavsett vilket mastercard du har.
Remember Card (Entercard som kreditgivare) har brytdatum ca 7e varje månad.
https://www.remember.se/kreditkort/faq/faktura/nar-kommer-fakturan/

Så köp gjorda 8 augusti - 7 september ska betalas kring löning i september.

Okej, tack för svar!
Citera
2023-08-17, 15:26
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
OK, jag förstår. Men du kan, om du vill, betala hela skulden direkt månaden efter antar jag? Och då kostar det ingen ränta?

Det är det jag undrar. Utifrån svaren verkar det vara så det ligger till också.
Citera
2023-08-17, 15:30
Medlem
Märks väl när fakturan kommer. Hur svårt ska det vara? Vissa ska fan inte ha något kreditkort.
Citera
2023-08-17, 15:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det är det jag undrar. Utifrån svaren verkar det vara så det ligger till också.
Det brukar vara så. Men du får kolla med kreditkortsutställaren vad som gäller.
Citera
2023-08-17, 15:40
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Märks väl när fakturan kommer. Hur svårt ska det vara? Vissa ska fan inte ha något kreditkort.

På vilket sätt tycker du att ditt svar bidrar till tråden? Men ja, det är dags att ge järnet och satsa på Lyxfällan nu .
Citera
2023-08-17, 15:47
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Har aldrig varit med om att någon debiterar påminnelseavgift på ett öresbelopp. Vilka var det du betalade till? Pratade du med dem?
Nej, det var inte en påminnelse, eftersom jag fick skjuta upp betalningen om jag ville. Det var liksom hela idén.

Men det som hände var att de där örena omvandlades till en avbetalningsskul, så det tillfördes en uppläggningsavgift, nån fast månadskostnad och en fakturaavgift som man slapp i vanliga fall.

Det var rätt länge sedan detta hände och jag var mer sorglös på den tiden. Idag hade jag försökt komma till rätta med de absurt höga avgifterna.
Citera
2023-08-17, 16:34
Medlem
Citat:
På vilket sätt tycker du att ditt svar bidrar till tråden? Men ja, det är dags att ge järnet och satsa på Lyxfällan nu .

Jag menar, det är omöjligt för oss att sitta och veta när repsketive bank har sitt månadsbryt. Men generellt sett ska man ju betala in iallafall minsta summan i slutet av nästkommande kalendermånad. Men det kan ju hända att det skiljer sig från bank till bank.

Jag är en inget större fan av kreditkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in