2023-08-17, 15:10
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Kommentar från en klok muslim: ”Sluta peka ut fredliga islam som våldsam och farlig, annars spränger vi upp er”.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jaså. CIA håller inte med dig. Enligt dem var ca 1 av 10 av alla de som kom islamister och ca 2 av 5 av alla kunde radikaliseras på kort tid.

Inget du säger talar emot min poäng.

Om 1 av 10 är islamister och 2 av 5 kan "radikaliseras på kort tid" är slutsatsen desto mer att det är ytterst sällsynt med terrorattentat, trots de kalla siffrorna.
Citera
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
De största hoten vi har torde vara från den högerextrema miljön, samt islamistiska terrordåd.

Så såvitt jag kan bedöma så är det helt korrekt från SÄPO. Man ska komma ihåg att de allra flesta och allvarligaste terrordåden som skett i våra skandinaviska länder har varit kopplade till ensamma högerextrema galningar. Även ensamma islamistiska galningar kan agera.

Led det i bevis, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Det är ju något dom måste säga, för att få balans i hoten.
De kan ju inte bara vara en sida som är farliga.
Sen kan man ju förstå att hot även ökar hos högerextrema efter som dom tröttnar på folket som vill förstöra Sverige, något som fler svenskar än högerextrema borde gjort för länge sen.

SÄPO kan näppeligen ha mandat att hitta på eller överdriva hot från en viss grupp bara för att "makten" tycker det eller för att försöka skapa en balans som du skriver. Då gör man ju sig själv helt irrelevant. Varnar säkerhetspolisen för ett terrorhot från ett specifikt håll så är det nog bäst att de har på fötterna.

Jag förstår dock att hela myndighetssverige är fullständigt politiserat och många är hjärntvättade eller okunniga. Myndigheter ska vara helt opolitiserat. Vem skulle acceptera att bli olika bemött beroende på vilken politisk åskådning man har. Tyvärr du är vänster så det blir inget CSN-lån för dig. Tyvärr du är högerextrem så vi kommer inte utreda bedrägeriet du utsatts för. Tyvärr du är heterosexuell svensk man så vi kommer inte utreda om du blivit diskriminerad på arbetsplatsen. Tyvärr du är kristen så vi lägger ner misshandelsanmälan du gjort.
Citera
2023-08-17, 15:11
Medlem
gyldenbollockess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Alldeles för trubbigt instrument detta med att terrorhotet är höjt till 4:a för hela Sverige.

Kan någon människa förklara för mig hur boende i ex. Lannavaara har samma risk att utsättas för terrorattack som de som springer omkring på centralstationen i Stockholm?

Det är ju din tolkning som är konstig och fel. Terrornivå 4 säger ingenting om risken för en enskild individ, utan är som du själv skriver i första meningen något som gäller för hela Sverige. Som en helhet.

Risken för en enskild individ är något helt annat. Till exempel är risken 100% att någon dör i Sverige idag (av vilken orsak som helst). Men det betyder ju inte att varje enskild person har den risken att dö idag. Kan du inte se skillnaden har vi inget att prata om du och jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svitjod88
Då var dagen kommen. Terrorhotsnivån kommer idag att höjas från nivå 3 till nivå 4 vilket innebär högt hot.

Kommer det ske några förändringar i ditt liv fr o m nu?

Diskutera!

https://www.dn.se/sverige/uppgifter-terrorhotnivan-hojs-till-4/

Förändringar? Nej vad skulle det vara?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Alldeles för trubbigt instrument detta med att terrorhotet är höjt till 4:a för hela Sverige.

Kan någon människa förklara för mig hur boende i ex. Lannavaara har samma risk att utsättas för terrorattack som de som springer omkring på centralstationen i Stockholm?

Samma som under pandemin, man klarar inte av att göra skillnad på Stockholms innerstad och Norrlands inland. Marinerat sossetänk.
Citera
2023-08-17, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu har jag aldrig varit i Lannavaara, men förutsätter att det bor högerextrema däromkring också, risken är att någon tar sin bil och mejar in lämplig grupp människor utanför lokala ICA eller liknande.

Ingen högerextrem organisation som har beordrat rätt trogna att straffa otrogna till skillnad från vad al-qaida har gjort...
Citera
Medlem
gyldenbollockess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Om 1 av 10 är islamister och 2 av 5 kan "radikaliseras på kort tid" är slutsatsen desto mer att det är ytterst sällsynt med terrorattentat, trots de kalla siffrorna.

Tyvärr mycket vanligt med islamistiska muslimska terrordåd. En lista på de senaste 30 här:
https://www.thereligionofpeace.com/attacks/attacks.aspx?Yr=Last30
Citera
Medlem
sebno1s avatar
Var inne i Stockholm city här under dagen, kulturfestivalen hade inte många besökare. Kan ju vara för att det är vardag och klockan var tidigt.

Men däremot har jag inte sett så här många poliser i omlopp på stan i alla fall, vart man än tittade så såg man minst en polisbil, så nåt år det ju.
Citera
Avslutad
Hshahahahaha..en gång känt som det svenska folkhemmet och nu nästintill nr 1 som terrormål.

Vem sa svensken var slätstruken, mesig och PK
Citera
2023-08-17, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Nu har jag aldrig varit i Lannavaara, men förutsätter att det bor muslimer däromkring också, risken är att någon tar sin bil och mejar in lämplig grupp människor utanför lokala ICA eller liknande.

Mer sannolikt att en svensk idiot som knarkar och ger sig på en gammal dam med kniv eller skjuter ihjäl småbarn än att muslimer tar och kör över folk utanför det lokala matståndet.
Citera
2023-08-17, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Nu har jag aldrig varit i Lannavaara, men förutsätter att det bor muslimer däromkring också, risken är att någon tar sin bil och mejar in lämplig grupp människor utanför lokala ICA eller liknande.

Mer sannolikt att en svensk idiot som knarkar och ger sig på en gammal dam med kniv eller skjuter ihjäl småbarn än att muslimer tar och kör över folk utanför det lokala matståndet.

Du, sluta göra reklam för Ica.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in