Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
I övrigt så har jag redan nämnt olika metoder för att försöka indikera medvetande hos ett AI.
Ja, du har väl skrivit ungefär att om en eller flera (helst flera) AI-modeller berättar för oss att de är medvetna, då ska vi tro dem. Men det finns ju flera problem med detta:
1. De kan bli medvetna utan att berätta det.
2. De kan bli "halvt medvetna" men simulera/hallucinera "fullt medvetande".
3. De kan bli medvetna och säga att de är välvilligt och empatiskt inställda men lura oss.
4. De kan bli medvetna och till en början vara snälla men senare av någon anledning ändrar de sig.
Dvs din "metodik" här är väldigt bristfällig, naiv och faktiskt även farlig. Det är extremt vårdslöst att gå vidare med alla dessa lösa knutar och okända faktorer.
Medvetna maskiner är inte per default snälla. Du bara hoppas det men du kan inte backa upp den förhoppningen alls. Det finns en risk här att deras medvetande också kommer med negativa egenskaper. Mål och motivation som inte är bra för mänskligheten eller miljön.
Det vi egentligen behöver är full teknisk insyn. Men jag jag har försökt förklara många gånger finns det inte ens en hypotes om hur vi kan få full teknisk insyn och förståelse av alla egenskaper inkl
emergent properties och förmodat andra okända egenskaper i en LLM/GPT. Problemet förvärras ju mer avancerade modeller vi får. Utvecklingen mot större modeller går mycket snabbare framåt nu än forskningen i transparens, kontroll och alignment.
Ju mer jag lär mig om detta desto mer övertygad blir jag om att vi tappar kontrollen över AI inom 5 år.