2023-08-17, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Terrrorhoten påverkar redan våra liv, eftersom det drabbar Sveriges ekonomi negativt. Vi har aldrig nånsin haft sanktioner riktade mot oss eller terrorhot och reseavrådan från andra länder. Vi är ett exportberoende land och det drabbar vår BNP, leder till ökad arbetslöshet, folk får sämre ekonomi, brottslighet ökar o.s.v. Allt har ringar på vattnet.

Men nu riskerar vårt land också att förvandlas till en enda stor grusparkering, bara för att somliga känner ett behov av att grilla koraner och kränka andras religioner. Så jäkla onödigt och naturligtvis en konsekvens av att högerpartierna tog makten med hjälp av SD-nazzarna. Hoppas att alla som röstade för den här situationen är nöjda. Jag hoppas att sunt förnuft gör comeback snart.

Tur att vi är mest beroende av exporten till europeiska länder då.

Det är inte nazzarnas fel om det sker terrorattacker i Allahs namn.
Citera
2023-08-17, 12:55
Avstängd
Citat:
Ja, hatet har eskalerat stadigt sen 2010 när SD kom in i riksdagen. Men det är nu när de fått reell politisk makt som det kulminerar på riktigt.

SD hade ingen som helst makt i riksdagen 2010. Om du försöker intala dig själv något annat så lurar du bara dig själv.

De var ett färskparti i riksdagen om du anser det är nog anledning att ta oskyldigas liv på en offentlig plats genom att spränga sig själv i luften säger det mer om dig än om SD.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Hej! Eftersom du tydligen är efterbliven så kommer jag nu att uttrycka mig väldigt övertydligt och som om jag riktade mig till ett barn. Ja, koranbränningarna är ett av de dårskap som nu riskerar att leda till terrorattentat. Det kallas för hets mot folkgrupp och har som syfte att provocera fram hat och hot. I Sverige har vi alltid haft yttrandefrihet, demonstrationsfrihet och religionsfrihet. Ingen har känt nåt behov av att grilla koraner för det. Men en sak är ny i vårt land - vi har gett politisk makt åt nazister. Sist det hände så blev det ett andra världskrig. Att vi nu blir terrorhotade ligger alltså helt i linje med historien. Så vill du undvika att sprängas i bitar under ett terrorattentat, gör du klokast i att sansa dig och förlita dig på det politiska parti som byggt upp vårt land och välstånd - socialdemokraterna. Ha det fint nu!

Och vilken regering var det som hade makten när koranbrännaren Salwan Sabah Metti Momika beviljades flyktingstatus? Vilka var det som styrde vid det senaste islamistiska terrordådet? Vilka var det som styrde när muslimer drog igång hatkampanjer pga socialtjänsten i Sverige?
Senast redigerad av fernebo 2023-08-17 kl. 13:29.
Citera
Medlem
Nooomys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
SÄPO/NCT och svenska terrorforskare tror att det verkliga hotet kommer utifrån. Vätränade terrorister med stor kapacitet. Att någon hittar på något innanför är givetvis inte uteslutet men man befarar attentat i den högre internationella skolan. Om man är retarderad eller inte efter den teorin låter jag dock vara osagt. Det återstår att se.
Yepp, förmodligen har någon terrorcell i Tyskland, Frankrike eller något annat europeiskt land aktiverats. underrättelsetjänsten kan se ökad kommunikation bland islamister….

En terrorcell har nog börjat röra sig mot Danmark/Sverige. Frågan är om hur avancerat det blir, jag gissar på att det kommer vara en grupp som går loss med köttknivar eller så snor de en lastbil och maxar in den i en folkmassa.
Citera
Medlem
Mjälls avatar
Läste typ igår att man övervägde höja terrorhotsnivån pga brittiska UD avråder från resor till Sverige. Nu höjer man alltså terrorhotsnivån.

Tycker personligen att detta signalerar en väldig passivitet. Borde inte Sverige ha konkret intern information som ligger till grund för såna beslut?

Man kanske har höjt av någon annan konkret och jättebra anledning men mitt intryck av dessa artiklar blir att man höjt av PR-skäl.
Citera
2023-08-17, 12:56
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vilka försiktighetsåtgärder vidtar du om man får fråga?

Rör mig inte på vissa platser, vid vissa tider, och om jag måste endast så korta perioder som möjligt. Har vissa redskap på min person om jag rör mig på problematiska platser. Håller alltid uppsikt över vad jag har för människor omkring mig. Har sällan på mig hörlurar. Har telefonkontakt med familjen efter att jag gått hem sent på kvällen eller varit i någon annan problematisk situation, för att rapportera att allt gick bra. Såna saker. Skulle gissa att mycket av detta agerande matchar polisens rekommendationer för terrorhot ganska väl.
Senast redigerad av fluff995 2023-08-17 kl. 13:04.
Citera
2023-08-17, 12:57
Bannlyst
Säpo håller presskonferens om 5 minuter..
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-till-dn-terrorhotnivan-hojs?
Citera
2023-08-17, 12:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenILaddan
Ökad terrorhotsnivå tycker jag låter stigmatiserande. Man delar upp folket i ett "vi och dom" och skapar bara splittring i samhället mellan muslimer och kristna.

Exakt! Svensk kultur är så tråkig och utan terrorhot skulle vi inte ha pizza eller kebab och ingen skulle ta hand om våra äldre.

Terrorhot är så exkluderande. SÄPO borde använda LGBTQ+-regnbågens färger istället för att markera vilken minoritet som är i fokus just nu. Så kan man ha temadagar på förskolan där barnen får pyssla med dynamitbälten och lära sig ramsor som ”Allah akbar”.
Citera
2023-08-17, 12:58
Medlem
Luxuss avatar
Man ska inte underskatta ryska påverkansoperationer. Nu får fan svenska politiker sluta vara naiva å spela motståndaren i händerna.

Att destabilisera svenskt samhälle genom att ställa folkgrupper mot varandra är öppet mål..
Citera
2023-08-17, 12:58
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Åk till Indien och vanhedra hinduerna och du kommer få 1 miljard arga indier mot dig. Åkt till USA och bränn upp bibeln och du kommer få 300 miljoner arga amerikanare mot dig. Vanhedra kungen i Thailand och du kommer bli fängslad. Bara den trolösa pillerknarkande svensken som tror något annat.

OT: Som en parantes bara till USA. Finns ett avsnitt i det annars så oskyldiga Top Gear när dom reser genom sydstaterna i bilar med mindre populära budskap på karossen. "Hillary for President" "Nascar Sucks" och något om gay rights vill jag minnas. De fick avbryta då en mobb dök upp och började kasta sten. Nu vet man dock aldrig med Top Gear och vad som skulle kunna vara iscensatt men det kändes äkta.

Så ja - det finns fundamentalister överallt. I detta fall var det inte ens religion i någon konkret mening även om det är grundläggande där.
Citera
2023-08-17, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svitjod88
Då var dagen kommen. Terrorhotsnivån kommer idag att höjas från nivå 3 till nivå 4 vilket innebär högt hot.

Kommer det ske några förändringar i ditt liv fr o m nu?

Diskutera!

https://www.dn.se/sverige/uppgifter-terrorhotnivan-hojs-till-4/
Nä där jag bor finns dåligt underlag för att utföra ett terrordåd. I och för sig är jag i Stockholm en del så då kanske jag tänker efter en gång till. Å andra undviker jag folksamlingar i största möjliga mån eftersom jag inte gillar folk
Citera
2023-08-17, 12:59
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOLCOZ
Bränner man koraner trots att man vet att det finns många som kan bli upprörda och våldsamma, så är man nog inte så speciellt begåvad, nej!

Lås in alla koranbrännare tills situationen har lugnat ner sig, så blir det nog bra!

Under 2021 gjorde räddningstjänsten 506 insatser till bränder i skol- och förskolebyggnader, varav minst 246 bedömdes vara anlagda.
Dålig kontroll,va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in