2023-08-17, 12:44
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
SÄPO/NCT och svenska terrorforskare tror att det verkliga hotet kommer utifrån. Vätränade terrorister med stor kapacitet. Att någon hittar på något innanför är givetvis inte uteslutet men man befarar attentat i den högre internationella skolan. Om man är retarderad eller inte efter den teorin låter jag dock vara osagt. Det återstår att se.

Fungerar muslimer som bor i Sverige annorlunda? Nej, givetvis inte.

Vi vet sedan tidigare att det bor många extremt radikaliserade muslimer i Sverige. Halva Rinkeby drog ju till Syrien för att strida för IS.
Citera
2023-08-17, 12:45
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gyldenbollockes
Sverige och Malmö är en exportör av muslimska vältränade terrorister. Så varför skulle de hemodlade muslimska terroristerna inte kunna genomföra dåd i Sverige.

Osama Krayem växte upp på Rosengård i Malmö. Han gick byggprogrammet på gymnasiet och spelade fotboll på fritiden. Han var med och dödade hundratals i terrordåd. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/terrormisstankte-osama-krayem-fran-malmo

Som sagt - jag går på vad experterna säger. De kan givetvis ha fel (har hänt förr) men gissar att man har bättre kontroll på de som befinner sig i Sverige (även om det pågår ett internationellt spaningssamarbete på - vad jag antar - en väldigt hög nivå).
Citera
2023-08-17, 12:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Detta är en konsekvens av en vansinnig invandringspolitik i mer än 40 år

Vi som såg det komma har blivit anklagade för rasism, nazist och islamofobi

Ni ca 80 % av befolkningen som inte såg det komma. Varsågod och svälj....

Exakt, återigen får svenska folket lida för att våra politiker vill plocka enkla hjärtepoäng genom att älska invandring.
Vi tar hit skit och får skit, svårare än så är det inte.
Citera
2023-08-17, 12:46
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag skulle vilja veta vad som kommer förändras i samhället. Fler poliser på gator och torg? Militär sätts in för att skydda potentiella hot? Tyngre beväpning bland poliser? Händer inget sånt är ju dessa terrornivåer tämligen meningslösa.

Mja...

Det handlar nog avsevärt mer om underrättelsearbetet. D.v.s. att polis och säkerhetspolis bemannar upp extra för att sortera inkommande information och snabbare nå slutsats kring den information som bedöms intressant.

Vidare kan man tänka sig att man ökar nivån av kontakter med utländska underrättelse och säkerhetstjänster kring information som kan vara av intresse för svensk del.

Det lär inte innebära några större förändringar i det operativa arbetet hos Kalle i radiobilen, mer så än att det finns inövade mönster för hur man ska agera under given nivå av terrorhot. Ett exempel på det kan vara att man kanske är mer restriktiv med ingripanden mot misstänkta med islamistkopplingar, för att undvika onödig blodspillan. Gissningsvis kan det innebära att olika insatsstyrkor tillkallas även för sådant som en enkel husrannsakan eller för att stoppa bilar och kontrollera körkort.

För oss civila utan insyn lär det dock inte märkas någon större skillnad gentemot förra veckan.

Som vid alla liknande funktioner, så finns dock risken att t.ex. arbetet mot gängen hamnar på sparlåga i detta, under längre eller kortare tidsperiod, vilket gör att våldet i samhället (ironiskt nog) kan bli värre än tidigare.
Citera
2023-08-17, 12:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av speery
Om det sker ett terrorbrott, skyller du då det också på folk som bränner böcker?

Bränner man koraner trots att man vet att det finns många som kan bli upprörda och våldsamma, så är man nog inte så speciellt begåvad, nej!

Lås in alla koranbrännare tills situationen har lugnat ner sig, så blir det nog bra!
Citera
2023-08-17, 12:47
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speery
Vänta nu.. Du skyller alltså muslimjävlarnas beteende och uppmaningar till att mörda svenskar, på folk som har eldat några böcker i just det syftet att försöka få såna hjärntvättade idioter som dig själv till att öppna ögonen och se vilket skräp både muslimer och islam är.. Sunt resonemang..

Om det sker ett terrorbrott, skyller du då det också på folk som bränner böcker?

Hej! Eftersom du tydligen är efterbliven så kommer jag nu att uttrycka mig väldigt övertydligt och som om jag riktade mig till ett barn. Ja, koranbränningarna är ett av de dårskap som nu riskerar att leda till terrorattentat. Det kallas för hets mot folkgrupp och har som syfte att provocera fram hat och hot. I Sverige har vi alltid haft yttrandefrihet, demonstrationsfrihet och religionsfrihet. Ingen har känt nåt behov av att grilla koraner för det. Men en sak är ny i vårt land - vi har gett politisk makt åt nazister. Sist det hände så blev det ett andra världskrig. Att vi nu blir terrorhotade ligger alltså helt i linje med historien. Så vill du undvika att sprängas i bitar under ett terrorattentat, gör du klokast i att sansa dig och förlita dig på det politiska parti som byggt upp vårt land och välstånd - socialdemokraterna. Ha det fint nu!
Citera
2023-08-17, 12:48
Avslutad
Presskonferens kl 13.00 på SVT Play - SÄPO informerar.
Citera
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svitjod88
Då var dagen kommen. Terrorhotsnivån kommer idag att höjas från nivå 3 till nivå 4 vilket innebär högt hot.

Kommer det ske några förändringar i ditt liv fr o m nu?

Diskutera!

https://www.dn.se/sverige/uppgifter-terrorhotnivan-hojs-till-4/
Tja med tanke på att Tidölagsplolitiker som Jomshof och Hamilton staplar korkade uttalanden ovanpå varandra, och Kristersson verkar ha skjutit sig ur, så är det väl ett faktum att risken för terrordåd ökat i Sverige.

Ändrar mitt liv gör jag väl inte. Är "sjukpensionär" och håller mig hemma rätt mycket ändå, men klart att man blir mer uppmärksam.
Citera
Medlem
*felpost*
(kan raderas)
Senast redigerad av Robbinist 2023-08-17 kl. 13:05.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Ska flyga om några dagar från Arlanda så om nivån höjs hoppas jag det betyder att de har utökad bevakning där. Och att folket vid säkerhetskontrollen gör sitt jobb så inget farligt föremål slinker igenom. Vill inte höra allahu akbar när jag sitter där på 10.000 meters höjd.
De kommer införa att man måste vara på Arlanda 4 timmar innan avgång.

Med effekten att ännu fler personer är på Arlanda samtidigt.

(Jag raljerar, men alla åtgärder som har med flyg att göra brukar vara askorkade. Flytväst t ex).
Senast redigerad av Madagascar 2023-08-17 kl. 12:51.
Citera
2023-08-17, 12:49
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2022-12-31
På ett konstigt sätt hoppas jag att det sker en terrorattack, det kanske är det vi behöver för att enas som ett folk och land. Vi behöver slå ut Islam ur Sverige och Europa fullständigt.

Bara tråkigt att alla dessa radikaliserade muslimer måste döda oskyldiga svenskar. Döda alla politiker istället!
Jag förstår hur du tänker. Men svensken är så hjärntvättad så terrordåd kommer bara leda till ljusmanifestationer för "allas lika värde", "mot mörka krafter" jada jada. Jag har gett upp hoppet om det sovande svenska folket för länge sen. Inte ens muslimsk terror kommer ändra på det, tyvärr.
Citera
2023-08-17, 12:49
Medlem
Celestrons avatar
Vore det inte enklare att stifta en lag mot koranbränningar? Eller damma av den gamla lagen om trosfrid i Sverige?
Men man kan aldrig tala om, eller kräva av en politiker vad han ska göra eller inte. Då blir han alltid motvalls kärring för att visa att han inte är svag och foglig.😂

Men ni kan ge er fan på att om det blir ett terrordåd nu i Sverige, stiftar man och genomför lagen innan veckoslutet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in