Citat:
nädå jag lyssnar på dig också. bara lite svårt att tro dig när det saknas källor
Så i ett fall som mitt
STEG1
hyra för perioden 130 000 kr.
Kostnader man haft pga miss av hyresvärd: vatteninköp 5 000 kr (fanns ej dricksvatten och vatten för matlagning i kran).
Fönsterputsning ej utförd 3000 kr
flyttstädning ej utförd 7000 kr
förstörd jacka av vassa oslipade stenar i fasaden vid ytterdörr 3000.-
Totala kostnader 18 000 kr = ok att dra av sålänge beloppen följer rättspraxis och bevisningen räcker., inte 27 000 som jag gjorde.
STEG2
Efter att målet behandlats i Tingsrätt eller parallellt starta ett mål i Hyresnämnden om bristerna som påverkar boendet / bruksskicket
Fönster går ej stänga. oljud på nätter morgnar dagtid alltid hyresnedsättning 5% ?
Trasig spis 3%?
Granne röker hela tiden vid fönster som fungerar som luftintag då ventilationen tar luft där undertryck. 10%?
Granne med hund som skäller 8tim om dagen alla vardagar 15%?
Grönområden slopades. Byggarbetsplats 12 månader. 3% ?
Total nedsättning att begära 36% av hyran 130 000 kr dvs 46 800 kr. sålänge beloppen följer rättspraxis och bevisningen räcker
Så i detta exempel om man gör som du vill så får jag åter 18 000 kr + 46 800 kr av hyran 130 000 kr för perioden. Stämmer exemplet med hur du menar då ?
Så i ett fall som mitt
STEG1
hyra för perioden 130 000 kr.
Kostnader man haft pga miss av hyresvärd: vatteninköp 5 000 kr (fanns ej dricksvatten och vatten för matlagning i kran).
Fönsterputsning ej utförd 3000 kr
flyttstädning ej utförd 7000 kr
förstörd jacka av vassa oslipade stenar i fasaden vid ytterdörr 3000.-
Totala kostnader 18 000 kr = ok att dra av sålänge beloppen följer rättspraxis och bevisningen räcker., inte 27 000 som jag gjorde.
STEG2
Efter att målet behandlats i Tingsrätt eller parallellt starta ett mål i Hyresnämnden om bristerna som påverkar boendet / bruksskicket
Fönster går ej stänga. oljud på nätter morgnar dagtid alltid hyresnedsättning 5% ?
Trasig spis 3%?
Granne röker hela tiden vid fönster som fungerar som luftintag då ventilationen tar luft där undertryck. 10%?
Granne med hund som skäller 8tim om dagen alla vardagar 15%?
Grönområden slopades. Byggarbetsplats 12 månader. 3% ?
Total nedsättning att begära 36% av hyran 130 000 kr dvs 46 800 kr. sålänge beloppen följer rättspraxis och bevisningen räcker
Så i detta exempel om man gör som du vill så får jag åter 18 000 kr + 46 800 kr av hyran 130 000 kr för perioden. Stämmer exemplet med hur du menar då ?
Nej allt kan prövas i tingsrätten tydligen.
Bristernas kan leda till nedsättning av hyra och då får du beräkna vad du anser är skäligt pga nyttjande och vad som ställs för krav på hyresvärden att underhålla och tillhandahålla.
Direkta kostnader pga bristerna såsom vattnet, fönsterputs osv får du skicka krav med FÖRFALLODATUM på och sedan åberopa det som kvittning eller om det överstiger vad han anser du är skyldig honom, så får du genstämma honom.