• 1
  • 2
2023-08-05, 18:31
Medlem
Hej, jag har lite svårt att släppa detta mord som ni andra säkert också. Så jag tänkte samanfatta mina grubblerier i ett media verk.
Det jag kommit fram till är att det är kört att lösa detta mord utan någon som träder fram med kunskap. Så det man kan roa sig med är att försöka diska av Skandiamannen eller stärka indicierna. Så det jag vill göra är vända på varje sten med skandiamannen. Nu kanske mod blir sugen att stoppa in denna tråd i Skandiamannen tråden, kan du vänligen låta denna tråd leva ett par veckor först innan den får drunka där?

Så det jag vill diskutera och lista upp är konkreta saker som talar för och emot Skandiamannen, innan ni läser min lista kanske ni kan skriva ner era egna förslag.

Här är min lista (missar jag något uppenbart?):
Citera
2023-08-05, 18:37
Medlem
Full-Retards avatar
Han hade tillgång till vapnet och motiv så det är väll i alla fall han med 85% säkerhet.
Citera
2023-08-05, 19:18
Medlem
fitz-humes avatar
Handledsväskan var för liten för en revolver. Dessutom finns inget som pekar på att han hade tillgång till något vapen heller.

Svårt att se motivet och detta i relation till hans personlighet och fläckfria förflutna. Han gillade inte Palme, men vilken moderat gjorde det?
Citera
2023-08-05, 19:32
Medlem
Ingen annan blir så ofta orättvist beskylld för att vara mytoman som Skandiamannen. Varje motsägelse mellan hans och någon annans berättelse tolkas alltid som att Skandiamannen medvetet ljuger. Aldrig tvärtom. Det här är något som enligt mig ger oproportionerligt stort fokus på honom som tänkbar gärningsman. Och av den anledningen borde han flyttas längre ner på listan över kandidater.
Citera
2023-08-06, 00:05
Medlem
Mycket av det sol pekar mot SE är ju rena antaganden. Det som finns på honom sett med bevisögon hade inte ens räckt för en häktning i normala fall.

Enkelt sagt är min bild generellt när det kommer till mord att det är mördare som mördar, och SE var ta mig fan ingen mördare. Ifall mordet skulle röra sig om en spontan aktion så faller SE helt ur bilden av flera skäl, att ta en människas liv är inget gemene man bara gör så där hur som helst och när det kommer till SE finns det ju inget som tidigare tytt på impulsrelaterade aggressionsproblem. Dessutom var karln oförmögen att hålla låg profil och hade OMÖJLIGEN tigt in i döden om en sån här sak, flera personer borde således känt till detta men endå valt att avstå den saftiga belöningen för att sätta dit honom. Ha i åtanke att SE inte rörde sig i kriminella kretsar där "golning" är "något fult", snarare tvärtom.

Väljer man då att tro att mordet varit en konspiration så har jag svårt att se att en grupp som vill likvidera statsministern skickar fram SE av alla jävla människor, återigen så får vi inte glömma att han var en babblare av rang. Ingen seriös hade skickat fram honom för en sådan här sak.

Nej, i min bok är det inte SE som sköt Palme.
Citera
2023-08-06, 22:10
Medlem
Det som jag mest stör mig på kring SE-spåret är att alla verkar acceptera och tro att SE, av en ren slump, ska ramla in i makarna Palme på vägen hem och ta ett impulsivt beslut att ha ihjäl statsministern bara för att SE är moderat och inte tycker om att se Palme på dumburken.. en åsikt som delas med hälften av landet vid denna tidpunkt.

Vilka visste om att Palme avsagt sig livvaktsskyddet samma dag? Där i ligger sanningen. Slumpen ska man inte tro på.
Citera
2023-08-06, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Det som jag mest stör mig på kring SE-spåret är att alla verkar acceptera och tro att SE, av en ren slump, ska ramla in i makarna Palme på vägen hem och ta ett impulsivt beslut att ha ihjäl statsministern bara för att SE är moderat och inte tycker om att se Palme på dumburken.. en åsikt som delas med hälften av landet vid denna tidpunkt.

Vilka visste om att Palme avsagt sig livvaktsskyddet samma dag? Där i ligger sanningen. Slumpen ska man inte tro på.
Jag känner lite likadant. SE är skapad som GM. Man hittar det man vill och förbiser det man inte vill se.
Citera
2023-08-07, 03:31
Moderator
Schlesiens avatar
Utgången rubrik:
Mördartypen, för och emot

Extra tråd om Engström men döljs i rubrik.

/Moderator
Senast redigerad av Schlesien 2023-08-07 kl. 03:34.
Citera
2023-08-07, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Han hade tillgång till vapnet och motiv så det är väll i alla fall han med 85% säkerhet.

Nu hade han inte alls tillgång till vapnet för ordentligt folk låser in sina. En jävla massa hittepå om både Engström o vapensamlaren.
Citera
2023-08-08, 21:49
Medlem
Golf.Wangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Nu hade han inte alls tillgång till vapnet för ordentligt folk låser in sina. En jävla massa hittepå om både Engström o vapensamlaren.

Bild från vapensamlaren:
https://wpu.nu/wiki/Willy_Glaser#/me...ensamlaren.jpg
Citera
2023-08-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Handledsväskan var för liten för en revolver. Dessutom finns inget som pekar på att han hade tillgång till något vapen heller.

Svårt att se motivet och detta i relation till hans personlighet och fläckfria förflutna. Han gillade inte Palme, men vilken moderat gjorde det?

Väskan tycker jag är mer som identifikation av mannen som kutar av sista vittnet. Revolvern behöver inte få plats i den.

Fast moderat var ju typ det mest extrema man kunde va politiskt sett. Så man vet ju inte hur extrem han var egentligen. Å andra sidan kan han likagärna varit moderat mer åt sosse hållet.
Men håller med hans personlighet, fläckfria förflutna. Han är ingen mördartyp.

Citat:
Ursprungligen postat av Stretfordend89
Mycket av det sol pekar mot SE är ju rena antaganden. Det som finns på honom sett med bevisögon hade inte ens räckt för en häktning i normala fall.

Enkelt sagt är min bild generellt när det kommer till mord att det är mördare som mördar, och SE var ta mig fan ingen mördare. Ifall mordet skulle röra sig om en spontan aktion så faller SE helt ur bilden av flera skäl, att ta en människas liv är inget gemene man bara gör så där hur som helst och när det kommer till SE finns det ju inget som tidigare tytt på impulsrelaterade aggressionsproblem. Dessutom var karln oförmögen att hålla låg profil och hade OMÖJLIGEN tigt in i döden om en sån här sak, flera personer borde således känt till detta men endå valt att avstå den saftiga belöningen för att sätta dit honom. Ha i åtanke att SE inte rörde sig i kriminella kretsar där "golning" är "något fult", snarare tvärtom.

Väljer man då att tro att mordet varit en konspiration så har jag svårt att se att en grupp som vill likvidera statsministern skickar fram SE av alla jävla människor, återigen så får vi inte glömma att han var en babblare av rang. Ingen seriös hade skickat fram honom för en sådan här sak.

Nej, i min bok är det inte SE som sköt Palme.

Håller med. Det är sådana smågrejer som gör honom mer osannolik.

En grej han gör med är att han säger sig enbart ha hört ett skott. Det är lite intressant, vore märkligt om han är skytten att just komma på en sån udda iaktagelse.

Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla

Det är sant, det är först osannolikt att palme traskar där där utan livvakt, sedan lägg på den osannolika skandimannen på det.
Citera
2023-08-16, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2d2d
Väskan tycker jag är mer som identifikation av mannen som kutar av sista vittnet. Revolvern behöver inte få plats i den.

Fast moderat var ju typ det mest extrema man kunde va politiskt sett. Så man vet ju inte hur extrem han var egentligen. Å andra sidan kan han likagärna varit moderat mer åt sosse hållet.
Men håller med hans personlighet, fläckfria förflutna. Han är ingen mördartyp.

Håller med. Det är sådana smågrejer som gör honom mer osannolik.

En grej han gör med är att han säger sig enbart ha hört ett skott. Det är lite intressant, vore märkligt om han är skytten att just komma på en sån udda iaktagelse.

Det är sant, det är först osannolikt att palme traskar där där utan livvakt, sedan lägg på den osannolika skandimannen på det.

Dock så TROR jag att det med att han påstått sig höra "ett" skott är en lögn, bevisligen har 2 avlossats och som platsen ser ut med byggnaderna och så borde rimligen ljudet studsat vilket hade gjort en felhörning åt andra hållet mer troligt. Hade han sagt att han hörde 3 skott hade det känts rimligare. Men något vi inte får glömma är att alla, oavsett om du är vittne,GM eller målsägande reagerar olika under sådana här händelser. Har stött på en hel del folk som befunnit sig i liknande situationer och egentligen alla återberättar olika. Är du dessutom oförberedd på en sådan här dramatisk händelse kan minnet spöka lite med dig. Hjärnan kan själv addera och ta bort småsaker som ljud eller färger etc...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in