2023-08-16, 18:33
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det kan inte stämma. Han gick 56% plus under 2022 och har uppenbarligen minst 17 miljarder i vinster att satsa.

Han kan ha fel och han kan skapa vinster.
Citera
2023-08-16, 18:35
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingon_
Finns det något riktigt fundament han bygger den här slutsatsen på? 2008 fanns det ju mycket konkreta problem med finanssystemet om man lyfte på skynket, vad är det han pekar på nu?

Rent spontant känns det ju ganska stabilt just nu även om en smärre korrektion på ~10% knappast är omöjlig. Återhämtningen från pandemin går på räls, Ukrainakonflikten är mer eller mindre fryst och Europa har lyckats med att koppla bort sig från rysk handel. Inflationen går sakta men säkert nedåt.

Tror att ETF fonder är en bubbla. Många småsparare som kör yolo och utgör en stor andel av volymen. När småsparare är inte längre med så sjunker det. Men va vet jag, bara min åsikt.
Citera
2023-08-16, 18:44
  #123
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingon_
Finns det något riktigt fundament han bygger den här slutsatsen på? 2008 fanns det ju mycket konkreta problem med finanssystemet om man lyfte på skynket, vad är det han pekar på nu?

Rent spontant känns det ju ganska stabilt just nu även om en smärre korrektion på ~10% knappast är omöjlig. Återhämtningen från pandemin går på räls, Ukrainakonflikten är mer eller mindre fryst och Europa har lyckats med att koppla bort sig från rysk handel. Inflationen går sakta men säkert nedåt.
Tja vi har inflation. Tom FED talade om att vi var i en "mindre recession" för 6 månader sedan. De såg det i korten men det har inte fått något genomslag (mest för att fed tryckt mer pengar). Men vi har inte haft någon krisbranch än.

ATt vissa aktier befinner sig i en bubbla är också en sanning. Japan höjde sina obefintliga räntor (det borde kännas för världens mest skuldsatta företag Toyota).

Så jag tror på en mindre sammandragning av ekonomin, inget blodbad. Inte av det jag sett ännu i alla fall.
Citera
2023-08-16, 18:57
  #124
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Avrunda alltid uppåt så är det roligare att gambla.
Du är en riktig amatör
Citera
2023-08-16, 19:01
  #125
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Finns ingen logik i bettet. Burry om någon, borde veta att juli varit en stark börsmånad i USA senaste 10 åren. Varför bygga upp negativa positioner i index som brutit motstånd och ångar på uppåt i minst en månad till? Han måste känt sjukt mycket pain i juli med sina säljoptioner. Ville han betta på nedgång så hade han ju väntat till mitten av juli. Nej, jag tror att Burry var fullt medveten i juni vad ett sådant bet skulle skapa för rubriker när det rapporterades av medier i mitten av augusti. Någonting annat är på gång. Återigen är det väl average joe investorn som blir bränd.

Japp så är det alltid.
Men äger man bra bolag så kommer det oavsett löna sig över tid.

Inser nu att "average joe investorn" sällan äger bra bolag.
Citera
2023-08-16, 19:10
  #126
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Han kan ha fel och han kan skapa vinster.
Aha, du går med förlust men har rätt. OK. Klassisk FB-inställning.
Citera
2023-08-16, 19:13
  #127
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Det är snarare upp som gäller. Skuldtaket bortröjt för all framtid. Visst Sverige halkar efter lite USA-börserna. Här i Svea rike blir det banker som kommer gå bra. På gruppnivå kommer i princip allt annat gå sämre, kanske Volvo och högkvalitativ verkstad klarar sig någorlunda. Men bankerna kommer lyfta OMX högre.

Blir det fred i Urkaina kommer olja få ordentligt med stryk, räkna initialt ner till 50$ fatet. Fortsätter kriget går olja nog upp mot 95$ fatet.
Tvärtom med USAs skuldtak. För första gången på 10 år, förra veckan, hade USA svårt att få köpare till sina 30-års-bonds. Rätt var det är slutar andra länder bekosta USAs budgetunderskott, USAs räntor stiger då kraftigt, de kommer inte att ha råd att betala dessa räntor på just nu 33 trillon USD i skuld, och då blir det åka av på börsen. USD är världens viktigaste vauta och 60%av alla affärer mellan länder sker i USD, med US FED som garant.

USAs budgetunderskott betalas med tryckta sedlar som kostar noll att tillverka. Dessa sedlar skickas sen ut i världen främst till Japan och Kina. Som för sedlarna går tillbaka till USA och köper deras bonds.

USA får alltså varor och ger resten av världen skuldsedlar som de tryckt gratis.

Makalöst påhitt som gör amerikanen rikare på alla andra länders bekostnad. Men som inte är hållbart.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-16 kl. 19:16.
Citera
2023-08-16, 19:14
  #128
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Aha, du går med förlust men har rätt. OK. Klassisk FB-inställning.

Jag kanske tolkar dina inlägg i tråden fel men jag tycker det känns som du läcker en del frustration. Vad är det du egentligen söker svar på?
Citera
2023-08-16, 19:15
  #129
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag kanske tolkar dina inlägg i tråden fel men jag tycker det känns som du läcker en del frustration. Vad är det du egentligen söker svar på?
Otroligt (personligt) irriterande att börsen inte rasade redan i november förra året.
Citera
2023-08-16, 19:17
  #130
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Makalöst påhitt som gör amerikanen rikare på alla andra länders bekostnad. Men som inte är hållbart.

Jag har hört detta i decennier och har alltid hållit med, men jag tror man får fråga sig vad man menar med hållbart. Är 10 år lång tid nog för att det ska räknas som hållbart? 100? 500 år?

Att det finns en bortre gräns är givet, men å andra sidan har denna diskussion pågått i 50 år. Jag tror man egentligen måste ställa som motfråga, vad indikerar att den bortre gränsen är nära? Jag är alltså neutral i frågan (om det är nära eller ej), jag försöker bara resonera kring den.
Citera
2023-08-16, 19:18
  #131
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Otroligt (personligt) irriterande att börsen inte rasade redan i november förra året.

Jag håller med dig då jag var positionerad för det också (dock inte kort). Jag gick in igen och ligger en del plus detta året, men inget makalöst. Dock har det varit en oro i magen och klia sig i huvudet hela vägen, och nu har jag klivit av en del igen. Jag förstår vad som händer mindre än någonsin, kanske man kan säga.
Citera
2023-08-16, 19:19
  #132
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag har hört detta i decennier och har alltid hållit med, men jag tror man får fråga sig vad man menar med hållbart. Är 10 år lång tid nog för att det ska räknas som hållbart? 100? 500 år?

Att det finns en bortre gräns är givet, men å andra sidan har denna diskussion pågått i 50 år. Jag tror man egentligen måste ställa som motfråga, vad indikerar att den bortre gränsen är nära? Jag är alltså neutral i frågan (om det är nära eller ej), jag försöker bara resonera kring den.
Den bortre gränsen för USAs skuldsedeltryckande är otroligt nära. 33 trillion USD, det är 1 mkr i skuld för varje amerikan även nollåringar. Hur ska det betalas tillbaka? Det går inte utan någon manipulation. Japan är naturligtvis ännu mycket värre ute med 3 gånger så stor skuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in