2023-08-16, 10:19
Medlem
Jag och familjen funderar på att flytta till västkusten. Vi bor i en större norrländsk stad idag men drömmer om något nytt i livet.
Vi tänker oss en mindre ort men ser gärna att det finns idrott och aktiviteter för barnen som är låg- och mellanstadieåldern.
Har någon erfarenhet av Stenungsund med omnejd? Finns det bättre alternativ?
Hur är det för barnen att växa upp? Är det mycket kriminalitet osv?

Tacksam för svar!
Citera
2023-08-16, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CNJ
Jag och familjen funderar på att flytta till västkusten. Vi bor i en större norrländsk stad idag men drömmer om något nytt i livet.
Vi tänker oss en mindre ort men ser gärna att det finns idrott och aktiviteter för barnen som är låg- och mellanstadieåldern.

Tacksam för svar!
Som överallt det är skit. Finns inget av det du beskriver. Uddevalla eller Kungälv hade jag satsat på. Det är också skit men mer möjligheter än Stenungsund.
Oavsett, kriminaliteten är lika stor överallt.

Fan så mycket svart vi har här i världen
Så mycket ondska
Så mycket hat
Citera
2023-08-16, 11:02
Medlem
4608s avatar
Varför just Stenungsund? Hur kom ni på den tanken? Har ni läst någonting om orten och därför har det fastnat hos er eller?
Citera
2023-08-16, 11:06
Medlem
note-its avatar
Man flyttar väl dit där det finns jobb? Det måste vara högsta prio. Eller?
Citera
2023-08-16, 11:41
Medlem
TheGretaResets avatar
Finns många fina platser utanför stenungsund. Så fundera på livspusslet/jobb. Jag skulle inte pendla till Götet därifrån. Men det är jag.
Citera
2023-08-16, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it

Naturligtvis flyttar man dit man får jobb, men jag har utbildning som gör att jag kan få arbete nästan var som helst, Stenungsund inräknat. Detta gäller även min sambo.

Varför vi tittar på orten är annars för att det ser ut som en trevlig småstad, vi gillar tanken på närheten till kusten och naturen men ändå på bra avstånd till Göteborg om man vill åka dit.
Citera
2023-08-16, 12:31
Medlem
Daria.Ms avatar
Upplever Stenungsund som en industriort med storstadskomplex. Känns inte ens som att man är i en stad, industrierna tar upp mycket av ”stadsbilden”. Hade hellre valt Kungälv, Uddevalla eller Strömstad. Eller längre söderut - Kungsbacka eller Onsala.
Citera
2023-08-16, 13:22
Medlem
outback4s avatar
Varför Stenungsund när Tjörn och Orust ligger strax intill? och det är betydligt lugnare, trivsammare och mindre blattar på Orust, ön som jag kan rätt bra. Men förstås därmed dyrare fixa bostad.
Citera
2023-08-16, 14:34
Moderator
Carlboms avatar
Stora Höga utanför Stenungsund känns som ett hyfsat stabilt område. Rätt ok motorväg till Göteborg även om tunneln inte är så rolig på morgonen.
Citera
2023-08-16, 14:35
Avstängd
Adelaides avatar
Skulle vilja slå ett slag för Varberg som är betydligt trevligare än Stenungsund. Eller varför inte nån kranskommum till Göteborg? Lämna Norrland för Stenungsund hade jag inte gjort.
Citera
2023-08-16, 15:09
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CNJ

Tacksam för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Skulle vilja slå ett slag för Varberg som är betydligt trevligare än Stenungsund. Eller varför inte nån kranskommum till Göteborg? Lämna Norrland för Stenungsund hade jag inte gjort.
Som Adelaide skriver så skulle jag också välja Varberg. Större, trevligare och inte särskilt mycket blattar. Nu är det några år sen jag var i Stenungssund och den orten var väl inte blattemanifesterad då i alla fall och jag tror väl inte den är det i dag heller.

Men att bo i Stenungssund och pendla till Göteborg ser jag inte som ett alternativ, det är en rätt seg väg med mycket köer till och från. Varberg är också för långt tycker jag, men generellt flyter trafiken bättre dit och därifrån. Det är lätt att ta sig till Göteborg från båda dess orter.
Citera
2023-08-16, 16:19
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Nej första prio är att flytta dit det finns minst antal kulturberikare. Hellre arbetslös än kulturberikad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in