2023-06-27, 19:05
Medlem
liten.igelkotts avatar
Det är absolut inte problem. Det finns inget i lagen om att du inte får ge ditt barn samma namn som en släkting har.

Är det någon du verkligen ogillar riskerar du att börja ogilla namnet med "man vet inte hur många man hatar innan man ska namnge sitt barn" Men om det bara är att ni inte har någon större kontakt och att du fortfarande gillar namnet är det bara att döpa på.
Citera
2023-06-27, 22:28
Medlem
Ah då förstår jag. Tack :-)
Citera
2023-06-28, 08:44
Moderator
Maviels avatar
Tråd infogad

/Moderator
Citera
2023-06-28, 09:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfess
Hej! Ursäkta om det är i fel kategori. Mod får gärna flytta.

Av ren nyfikenhet. Jag tycker att Isabelle är ett otroligt fint namn och har länge velat ha en dotter som heter så. Men, min kusin (som jag inte har så mycket kontakt med av privata skäl) heter just det. Även om mitt barn får sambons efternamn och jag inte står min kusin nära, skulle det krångla till det? Står det något om det i lagstiftningen eller är det helt upp till en själv?

Tacksam för alla svar!

Det är väl klart att det inte gör! (Står något i lagstiftningen.)

Om ni inte umgås så mycket att det blir ständiga förväxlingar, så ser jag inte problemet. Och egentligen behöver det inte vara ett problem, i en släkt där man umgås mycket heller. I vissa släkter finns det speciella släktnamn (alltså förnamn), som det äldsta barnet av respektive kön i varje familj erhåller. Då kan det bli många kusiner som heter samma. Men det går ju lätt att särskilja, genom att man t.ex. talar om "Annas Martin", "Evas Martin" o.s.v..

Jag tycker också att Isabelle är ett väldigt fint namn: flickaktigt, feminint, ljuvt och klassiskt! Dock var det MYCKET vanligt för ca 20 år sedan... vet dock inte hur mycket populariteten har hållit i.
Citera
2023-07-04, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är väl klart att det inte gör! (Står något i lagstiftningen.)

Om ni inte umgås så mycket att det blir ständiga förväxlingar, så ser jag inte problemet. Och egentligen behöver det inte vara ett problem, i en släkt där man umgås mycket heller. I vissa släkter finns det speciella släktnamn (alltså förnamn), som det äldsta barnet av respektive kön i varje familj erhåller. Då kan det bli många kusiner som heter samma. Men det går ju lätt att särskilja, genom att man t.ex. talar om "Annas Martin", "Evas Martin" o.s.v..

Jag tycker också att Isabelle är ett väldigt fint namn: flickaktigt, feminint, ljuvt och klassiskt! Dock var det MYCKET vanligt för ca 20 år sedan... vet dock inte hur mycket populariteten har hållit i.

Nä det är inget vanligt namn på ett barn numera. Men det är en del av charmen! Det känns så unikt och rart på något sätt. Är nog därför jag gillar det så mycket
Citera
2023-07-04, 12:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nä det är inget vanligt namn på ett barn numera. Men det är en del av charmen! Det känns så unikt och rart på något sätt. Är nog därför jag gillar det så mycket

Jo, men det kan bli lite tokigt att heta ett namn som väldigt många heter, som är 20 år äldre. För de flesta ungdomar, är ju de som är 20 år äldre tanter och gubbar! Som för en 60-talist som hette Margareta, eller en 80-talist som hette Kristina. Men det är möjligt att Isabelle klarar sig ifrån tant-associationerna, just för att det LÅTER så flickaktigt.
Citera
2023-08-15, 08:12
Medlem
Citat:
Hej! Ursäkta om det är i fel kategori. Mod får gärna flytta.

Av ren nyfikenhet. Jag tycker att Isabelle är ett otroligt fint namn och har länge velat ha en dotter som heter så. Men, min kusin (som jag inte har så mycket kontakt med av privata skäl) heter just det. Även om mitt barn får sambons efternamn och jag inte står min kusin nära, skulle det krångla till det? Står det något om det i lagstiftningen eller är det helt upp till en själv?

Tacksam för alla svar!
Har ni ingen kontakt är det väl bara att köra? Eventuellt ändra stavningen, personligen föredrar jag Isabel. Oavsett är det ingen stor grej.

Apropå namnets popularitet har jag sett både Isabelle och Isabella som namn på små barn i mammagrupperna. Det är en hel del namn som delas av både bebisar och (andra bebisars) mammor, t ex Julia, Felicia, nämnda Isabelle, Nelly, Molly, Hanna, Nora, Alma, Alva med flera.
Citera
2023-08-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men det kan bli lite tokigt att heta ett namn som väldigt många heter, som är 20 år äldre. För de flesta ungdomar, är ju de som är 20 år äldre tanter och gubbar! Som för en 60-talist som hette Margareta, eller en 80-talist som hette Kristina. Men det är möjligt att Isabelle klarar sig ifrån tant-associationerna, just för att det LÅTER så flickaktigt.
Det kan vara bra också, att ha ett namn som associeras med lite äldre personer. Äldre får automatiskt mer auktoritet och blir lyssnade på mer än yngre. Har man ett tant/gubb-namn får man ju mycket gratis.
T ex om du får en kallelse till en tandläkare som heter Elisabeth eller Lars får du ett större förtroende för vederbörande redan innan du träffat denne, än om personen skulle heta Hampus eller Emelie, för då förutsätter du att personen är ung. Detta trots att de flesta Hampus och Emelie idag är vuxna sedan länge.
Citera
2023-08-16, 13:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Det kan vara bra också, att ha ett namn som associeras med lite äldre personer. Äldre får automatiskt mer auktoritet och blir lyssnade på mer än yngre. Har man ett tant/gubb-namn får man ju mycket gratis.
T ex om du får en kallelse till en tandläkare som heter Elisabeth eller Lars får du ett större förtroende för vederbörande redan innan du träffat denne, än om personen skulle heta Hampus eller Emelie, för då förutsätter du att personen är ung. Detta trots att de flesta Hampus och Emelie idag är vuxna sedan länge.

Stämmer... och den unga Elisabeth och den unge Lars, är med stor sannolikhet även mer traditionellt och konservativt uppfostrade än sina jämnåriga. Vilket gör att de troligen har skött sina studier, är ordningsamma och ansvarsfulla!
Citera
2023-08-21, 05:32
Medlem
Citat:
Elisabeth och i viss mån Lars är ju tidlösa namn. Det är inget större problem att vara 20 år och heta Elisabeth, Anna eller Karin även om namnens popularitetstopp passerade för några tiotals år sedan. Att vara 20 år och heta Gunilla eller Birgitta däremot, kan inte vara alltför skoj…
Citera
2023-08-21, 08:33
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

Du får nog vara beredd på ett utländskt namn när det gäller tandläkare.
Citera
2023-08-22, 04:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Elisabeth och i viss mån Lars är ju tidlösa namn. Det är inget större problem att vara 20 år och heta Elisabeth, Anna eller Karin även om namnens popularitetstopp passerade för några tiotals år sedan. Att vara 20 år och heta Gunilla eller Birgitta däremot, kan inte vara alltför skoj…

Sant.

...och sedan finns det å andra sidan vissa "gamla" namn, som jag tror aldrig kommer att komma tillbaka, för att de blivit alltför förknippade med gamla människor av en viss (negativ) typ. Typ "huskors" i gamla svartvita filmer. Tänk Hjördis, Hulda, Augusta, Eulalia, Asta och Agda t.ex.. Jag har mycket svårt att tänka mig, att de någonsin kommer att bli trendiga igen.

Fast det finns undantag. Tyra var ju t.ex. länge ett sådant typiskt gammal käring-namn, och därför fick också häxan i Kalle Anka (hon med gamkärring-profilen och vårtan på näsan, inte Magica de Hex) heta Tyra Trollpacka på svenska. Trots det kom Tyra tillbaka för drygt 20 år sedan, och det finns en massa unga flickor som heter det nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in