Citat:
Ursprungligen postat av
wolfess
Hej! Ursäkta om det är i fel kategori. Mod får gärna flytta.
Av ren nyfikenhet. Jag tycker att Isabelle är ett otroligt fint namn och har länge velat ha en dotter som heter så. Men, min kusin (som jag inte har så mycket kontakt med av privata skäl) heter just det. Även om mitt barn får sambons efternamn och jag inte står min kusin nära, skulle det krångla till det? Står det något om det i lagstiftningen eller är det helt upp till en själv?
Tacksam för alla svar!
Det är väl klart att det inte gör!

(Står något i lagstiftningen.)
Om ni inte umgås så mycket att det blir ständiga förväxlingar, så ser jag inte problemet. Och egentligen behöver det inte vara ett problem, i en släkt där man umgås mycket heller. I vissa släkter finns det speciella släktnamn (alltså förnamn), som det äldsta barnet av respektive kön i varje familj erhåller. Då kan det bli många kusiner som heter samma. Men det går ju lätt att särskilja, genom att man t.ex. talar om "Annas Martin", "Evas Martin" o.s.v..
Jag tycker också att Isabelle är ett väldigt fint namn: flickaktigt, feminint, ljuvt och klassiskt! Dock var det MYCKET vanligt för ca 20 år sedan... vet dock inte hur mycket populariteten har hållit i.