Har bytt till bekantas bilar bromsskivor och klossar.
Enkelt jobb.
Jag begär få ha bilen 2dar, börjar med ta upp bilen på bockar.
Låssa hjulbultarna lite lätt när bilen står på marken, ifall dom sitter som de ofta gör.
Sen upp med bilen på bockar.
Biltemas eldrivna muttermaskin av med hjulen, spruta avfettning i hjulhusen och bromsdelar.
Spola av med högtryck så allt blir rent, första jag gör.
Låter torka över natten.
Nästa dag låssa bultar till ok , går oftast med muttermaskinen med, vänd på ratten bara
ta alltid båda fram samtidigt, sen till sist båda bak. slippa byta hylsor hela tiden,
jobba på två hjul samtidigt, lite spring men ändå enklare tycker jag.
ja av med grejjerna.
bromsrengöring på nya skivor och klotsar, även glidbultarna och nytt fett.
Tar även bromsrengöring i bromsoken där glidbultarna går , brukar finnas mycket skit där,
bromsrengöring och runka med tops lite så får man ut allt, och rent så bultarna glider sen jävligt
smutt.
Ett hett tips, slipa med stålborste oken om dom är rostiga, och måla nya skivorna samt oken med
svart värmetålig sprej, så det är rostfritt sen.
Har bilen rullat mer än 18k mil, brukar jag renovera oken med nya kolvar och packningar,
men ibland även byta oken om dom är billiga till just den modellen,
köper allt på autodoc, mycket billigare.
biltema har även billig flaska till bromsvätskan så ni kan pumpa ensam bromsarna
se bild
https://productimages.biltema.com/v1...edium/190043/3
Jämfört två gånger
Mekonomen alla delar runt om typ 10tusen, via autodoc 4-5tusen runtom, halvapris
och då tar jag bra märken som FEBI BILSTEIN och liknande.
Har bilen rullat mer än 15k mil blir det ny bromsvätska helt.
Annars pumpar jag ut typ halva , alltså ganska redigt, inte par skvätt som fuskare gör.
Kolla gärna via youtube en video hur andra gör på varje ny bilmodel ni ska byta på,
ni lär inom 30minuter hur jobbet görs rätt, att ni pumpar bromsar i rätt ordning och så.
Och att ni kan ta fram rätt hylsor som krävs i förväg med.
Autodoc rekommenderas för delar.
1v leveranstid
biltema har billig bromsrengöring 4flaskor, billig bromsolja. Prisvärd domkraft riktig, billiga
pallbockar, jula med annars. Eldriven mutterdragare är till stor hjälp, vanlig verktygslåda
för runt 800-1500kr ifrån biltema eller jula har typ alla verktyg som behövs, köp även
kolvpress, billigt där till oken.
.
Köp fett ifrån autodoc till glidbultarna, och klossarna samtidigt ni köper grejerna till bilen, inte alltid det kommer med tillräckligt. Och det räcker till fler byten, det kan vara bra återsmörja allt
varannat år med, rengöra och smörja på nytt för perfekt funktion.
Alltid ny monteringssats till klossarna, fetta in dom lite med, även klossarna såklart med
se via videon hur. På tuben, sök er bil och årsmodel där, och bromsbyte, ibland finns bara engelska videos beroende på model, men huvudsaken ni ser hur det görs, språk spelar inte så stor roll
kraftiga vinylhandskar är bra ha, låg pall med sittdyna så ni slipper få ont i ärslet.
att rengöra allt med avfettning och högtryck när hjulen är borta dagen innan jobbet gör sjukt mycket.
Slippa sand,grus, och massa fett, smuts
ha en pappskiva intill, placera bultar , skruvar på den så som dom satt på bilen, övre skruv överst på pappskivan, nedre skruvar nertill, efter original sittning, så ni vet skruva allt tillbaka 100% så som dom satt ifrån början är riktigt smart,
måla oken och nya skivorna gör mkt, ser fint ut flera år sen, vanlig svart är bäst, osynligt,
kom ihåg värmetåligt, biltema har, helst med pensel, spray är lite sämre
har bilen rullat långt 25k mil +, köp nya bromsok då, och glidbultar med om de inte är bytt
och bromsslangar till oken