2023-08-14, 22:24
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
i detta fallet måste man skilja på verkningskraftigt bistånd och medel för egoismens skull.

1. Ukraina kommer så klart att byggas upp ja, men även om det innefattar HURANDET utav Skanska så kommer det verkligen inte vara en svensk lösning och ännu mindre deras kontribution som är avgörande

2. Ukraina kommer byggas upp med hjälp utav effektiva och kollektivt samarbetande krafter. Även här hjälper det inte om man TROR att skanska i det fallet agerar utefter SVENSKHET, ty dt gör de inte såklart. Där EMOT gör de ett förbannat bra jobb ja! Tack vare att de arbetar ihop med ICKE svenskar. Fakta är fakta ävewn om den svider.

3. Ukrainas framtid står på INGET sätt och väger pågrund utav Sveriges agerande. Varken nu som sedan. Oavsett hur DUKTIGA de varit på att köra upp tummen i röven på sig själva förr så är det inte på något sätt så att de LÄNGRE är efterfrågade på marknaden när det gäller funktion och snabbt resultat.

4. Vi kan ta Kabul som ett exempel för detta....en idag nästintill underbart fungerande stad...men nu IDAG kommer svensken dit och SKRÄDER - vi vill hjälpa till....och då är det redan för SENT eftersom att talibanerna fått fäste. Men inte fan är det några svenskar och ännu mindre deras bistånd som byggt upp Kabul NEJ!. Man MÅSTE vara ärlig även om man vill tro bättre om sina egna än vad fallet verkligen är
Det är naturligtvis helt rätt att Ukrainas framtid inte på något sätt är beroende av hur Sverige agerar när Ryssland förlorat sitt vanvettiga krig. Min poäng var att Sverige kan få ett fint ekonomiskt utbyte av att vara tidiga på bollen när Ukraina ska återuppbyggas. Jag tänkte inte rent fysiskt på att Skanska ska skicka byggjobbare ditt, utan potentialen för Ericsson, Northvolt och andra storföretag att bygga fabriker och etablera sig inför den ekonomiska explosion som Ukraina står inför när de välkomnas in i EU-gemenskapen.

Ditt Kabul-exempel är inte helt klockrent. Där har Sida haft biståndsarbete sedan kriget bröt ut för 20 år sedan. Man har bland annat fokuserat på projekt för kvinnors rättigheter och skolgång åt flickor. Det är inte så att vi slår oss för bröstet när vi nu även fortsättningsvis hjälper de mest utsatta i Afghanistan, och vi har absolut inte aspirerat på att hjälpa Kabulborna att försvara sig mot talibanerna.
Citera
2023-08-14, 22:29
Medlem
bullbulles avatar
Vad är status på bron från Ryssland till Krim? Vet vi detta? Läste sist att den var avstängd.
Citera
2023-08-14, 22:32
Medlem
Sarumans avatar
Krimbron är fortfarande stängd för bil och tågtrafik. Dessutom är det stängt för båttrafik under bron. Konstigt att ryssarna är så måna om att ingen ska se de rökmaskiner de hävdar att de startade häromdagen när Ukraina attackerade bron.

https://twitter.com/BlueYelowBlue/status/1690977828680900608
Citera
2023-08-14, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det är naturligtvis helt rätt att Ukrainas framtid inte på något sätt är beroende av hur Sverige agerar när Ryssland förlorat sitt vanvettiga krig. Min poäng var att Sverige kan få ett fint ekonomiskt utbyte av att vara tidiga på bollen när Ukraina ska återuppbyggas. Jag tänkte inte rent fysiskt på att Skanska ska skicka byggjobbare ditt, utan potentialen för Ericsson, Northvolt och andra storföretag att bygga fabriker och etablera sig inför den ekonomiska explosion som Ukraina står inför när de välkomnas in i EU-gemenskapen.

Ditt Kabul-exempel är inte helt klockrent. Där har Sida haft biståndsarbete sedan kriget bröt ut för 20 år sedan. Man har bland annat fokuserat på projekt för kvinnors rättigheter och skolgång åt flickor. Det är inte så att vi slår oss för bröstet när vi nu även fortsättningsvis hjälper de mest utsatta i Afghanistan, och vi har absolut inte aspirerat på att hjälpa Kabulborna att försvara sig mot talibanerna.

Tack för ett bra och sakligt svar Saruman!

4 år innan SIDA ens kom på plats så hade vi verkanfunktion från samma organisationer från bla. Österrike, USA, Japan och Australien

Jag är så klart inte ute efter att negligera SIDAs arbete NEJ, men däremot skall det fan inte vara något jävla svenskt EKO utav självklarhet här!

Jag tänker inte ens förtydliga min ståndpunkt eller min baskers resande för en som "Tyrgil", men nog fan skall det vara lite jävla balans och riktighet ja.

Tillägg, JO! VI, har deffinitivt aspirerat på att hälpa dem. TVÅ stående förband från marinen i schema och utöver det lite till. Inget som skall eller behöver dras in i frågan eftersom att dessa INTE, som i din undran, har hjälpt till ett SKIT med att bygga UPP Kabul. Kolla Skanskas inblandning så får du svar så att jag slipper stå som en idiot bara föpr att jag är förbannat på hur Sverige kan få ett SVINN på pengar att bekomma mer än någon annan.

MEN, Nej. Sverige är inte ens PÅTÄNKT som kontraktör vad det gäller Ukraina ännu, och det finns en anledning till det. Den har inte att göra med att jag råkar såra några svenskar den, utan den enkla faktorn utav att de de FACTO inte blivit tillfrågade och därmed inte är part i lösningen
Citera
2023-08-14, 22:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är det avnazifiering och ett skapande av ett Storryssland du syftar på?

Efter den förstörelse och allt det lidande ryssarna har skapat i Ukraina så kan jag inte se att ryssarna har mandat för att ställa några som helst krav.

Jag befarar att när vapenflödet från väst börjar sina så kommer kriget att övergå i en frusen konflikt, snarlikt vad vi såg efter 2014.

Avgörande för när det inträffar kan det kommande presidentvalet i USA vara.
Citera
2023-08-14, 22:42
Medlem
bullbulles avatar
Citat:
Krimbron är fortfarande stängd för bil och tågtrafik. Dessutom är det stängt för båttrafik under bron. Konstigt att ryssarna är så måna om att ingen ska se de rökmaskiner de hävdar att de startade häromdagen när Ukraina attackerade bron.

https://twitter.com/BlueYelowBlue/status/1690977828680900608

Tack. Får hoppas på fler och fler attacker. Skiten ska ner!
Citera
2023-08-14, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Rysslands anfallskrig mot Ukraina är ganska simpelt. Det var Obamas uttalande om Ryssland som triggade Putin, som blev riktigt arg.
Obama sa ungefär såhär och Putin blev riktigt förbannad av det. Han lär ha gått bärsärkargång efter det.
"Ryssland är inte en världsmakt mera, bara en regional maktfaktor "

Idiot!

Om Putin har någon som helst känsla för sitt land eller folk borde han använda pengarna till välfärd, sjukvård, utbildning, infrastruktur och andra saker som gör livet bättre för människor istället för att störta sitt land in i ett krig han omöjligt kan vinna, förutom ekonomisk ruin gör han sig skyldig till mord på tusentals ryssar och ukrainare. En spade är en spade och en mördare är en mördare. Helt otroligt att det finns personer som försvarar mördare eller slätar över Putins brott mot mänskligheten, på 2020-talet borde folk förstå bättre.
Inom en snar framtid kommer Putin helt säkert vara borta från makten, förhoppningsvis ställs han inför rätta i en krigsförbrytartribunal men mer sannolikt kommer hans öde sluta på ett våldsamt sätt.
Citera
2023-08-14, 22:46
Medlem
Sarumans avatar
En ryss har lämnat luckan öppen till en rysk UR-77 minröjningsbandvagn i vilken man förvarar stora mängder raketer och pentylstubin som används för att detonera minor.
En ukrainsk drönarpilot lyckas pricka den lilla öppna luckan med en liten granat. Jag föreställer mig att ryske befälhavaren ombord på bandvagnen, när han efter händelsen sätter sig för att skriva ett brev till sin lilla mamma, skriver ungefär såhär:

Citat:
Ursprungligen postat av Igor, befäl för UR-77 minröjningsenhet
Kära mor!

Idag lämnade jag luckan öppen till bandvagnen. Det var lite kvavt där inne och mina killar ville ha luft. Det var lite dumt att göra så och jag ska försöka att inte göra det igen i framtiden.

Din, Igor

PS. Om någon vill att du ska titta på ett videoklipp från händelsen, välj att inte titta på det. Du kommer bara tycka att jag var dum som lämnade luckan öppen.

Klippet som Igor inte vill att hans mamma ska se:
https://twitter.com/Osinttechnical/status/1691084867839172609
Citera
2023-08-14, 22:57
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullbulle
Tack. Får hoppas på fler och fler attacker. Skiten ska ner!
Det kommer. Den som väntar på något gott!

Ukraina har tagit fram missil som är extremt billig att tillverka och kan produceras i ett garage med material som är lättillgängligt. Syftet med denna är att man kan skicka dem i enorma svärmar, blandade med riktiga missiler. Idén är att det ryska luftförsvaret inte ska klara att bekämpa alla målen och att de riktiga missilerna får möjlighet att nå fram till sina respektive mål.

Citat:
Ukrainian engineers claim they have designed a “people’s missile” that can be built in an average front garden with almost double the range of the US-supplied Himars rocket.

The missile, which uses the same technology as the German V1, is essentially a motor-powered steel tube attached to a pair of glider wings and fired from a catapult.

The anti-Russian Vidsich protest group behind the design, dubbed Trembita in Ukrainian, says it can be produced cheaply from everyday materials.

https://youtu.be/vCi0zBBN7iE

Vi kommer förhoppningsvis kunna få se några riktigt snaskiga bilder som degraderar anläggningen från ”bro” till ”byggnadsverk i betong och stål utan funktion”.
Citera
2023-08-14, 23:03
Medlem
Kaptagons avatar
Ryssland verkar lämna Robotyne pågrund av stora förluster.

https://twitter.com/Ukrainene/status/1691191065024299008?t=Hj99lH08GJC51SUq4Bcppg&s=19
Citera
2023-08-14, 23:05
Medlem
bullbulles avatar
Citat:
Det kommer. Den som väntar på något gott!

Ukraina har tagit fram missil som är extremt billig att tillverka och kan produceras i ett garage med material som är lättillgängligt. Syftet med denna är att man kan skicka dem i enorma svärmar, blandade med riktiga missiler. Idén är att det ryska luftförsvaret inte ska klara att bekämpa alla målen och att de riktiga missilerna får möjlighet att nå fram till sina respektive mål.

https://youtu.be/vCi0zBBN7iE

Vi kommer förhoppningsvis kunna få se några riktigt snaskiga bilder som degraderar anläggningen från ”bro” till ”byggnadsverk i betong och stål utan funktion”.

Intressant. Hoppas det är riktiga intentioner och inte bara skrämselpropaganda.
Citera
2023-08-14, 23:06
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Ryssland verkar lämna Robotyne pågrund av stora förluster.

https://twitter.com/Ukrainene/status/1691191065024299008?t=Hj99lH08GJC51SUq4Bcppg&s=19
Goda nyheter! Det sades att Ukraina satte igång en större offensiv emot Robotyne igår. Det verkar som att den skulle varit framgångsrik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in