2023-08-14, 19:35
Medlem
Sarkoss avatar
Hej FB.
Jag köpte för drygt ett år sedan en bostadsrätt i form av ett radhus i en mellanstor stad i södra Sverige. Jag bor idag i ett tryggt radhusområde med skötsamma grannar har bra närhet till förskola, skola och arbete. Med andra ord låter det väldigt bra på pappret.

Problemet är att jag och min fru har insett att staden vi bor i är extremt tråkig. När helgen väl kommer så ser varken jag eller hon fram emot den. Vi har sett och gjort i princip allt som går att göra här. Både jag och hon såg till barnens bästa och flyttade hit på grund av att det var bra för dem, men vi glömde bort oss själva i det hela.

Nu går vi i tankar att flytta till Göteborg eller i alla fall utkanten av staden. Det som lockar är att staden alltid verkar ha något händer under året. Ullevi lockar stora artister, närheten till Liseberg, bättre möjlighet att göra karriär, mer utbud vad gäller restauranger, samt att det är lätt att flyga därifrån via Landvetter när man ska på semester. Ni som bor där kanske har fler fördelar och nackdelar att dela med er av?

Vi hade kunnat nöja oss med en lägenhet. Mest troligt en hyresrätt till en början för att känna på staden lite grann innan vi i så fall köper en bostadsrätt igen. Ni som har mer erfarenhet av staden var är det okej att bo? Vet att ställen som Hisingen och Biskopsgården är att undvika, men har i övrigt rätt dålig koll. Hur är Västra Frölunda exempelvis? Där såg jag ett par ganska prisvärda bostadsrätter som låg till försäljning för att ligga så nära en storstad som jag ändå tycker Göteborg får räknas att vara.

Tack för visat intresse. Ser fram emot att läsa era svar och lära mig mer om staden.
Citera
2023-08-14, 19:38
Bannlyst
Majorna, Angered och Kortedala är fint tycker jag, undvik vissa delar av bergsjön eller biskopsgården.
Citera
2023-08-14, 19:44
Medlem
Jag skulle undvikt Frölunda, speciellt om du ska bo i hyresrätt. Vill du bestämt bo på västra sidan av stan? Annars kan du kolla på Bagaregården
Citera
2023-08-14, 19:45
Medlem
Personligen tycker jag att Göteborg är en trist och tråkig stad, med noll puls i city.
Citera
2023-08-14, 19:47
Medlem
auruns avatar
Krokslätt/Mölndal skulle jag kollat in
Citera
2023-08-14, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Personligen tycker jag att Göteborg är en trist och tråkig stad, med noll puls i city.

Håller med dig. Glesbygden tjejerna är betydligt mer lösaktiga dessutom, göteborg tjejer är för fina i vissa fall.

Jag hade hållit mig till glesbygd stad alternativt en svensk stad, inte gbg.
Citera
2023-08-14, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Bra tips. Även områden i vissa kranskommuner är trevligt. Finns en uppsjö där som Floda, Lerum, Mölnlycke, Bollebygd etc.

Jag skulle hålla mig utanför Göteborgs kommun iaf.
Citera
2023-08-14, 20:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarkos
Hej FB.
Jag köpte för drygt ett år sedan en bostadsrätt i form av ett radhus i en mellanstor stad i södra Sverige. Jag bor idag i ett tryggt radhusområde med skötsamma grannar har bra närhet till förskola, skola och arbete. Med andra ord låter det väldigt bra på pappret.

Problemet är att jag och min fru har insett att staden vi bor i är extremt tråkig. När helgen väl kommer så ser varken jag eller hon fram emot den. Vi har sett och gjort i princip allt som går att göra här. Både jag och hon såg till barnens bästa och flyttade hit på grund av att det var bra för dem, men vi glömde bort oss själva i det hela.

Nu går vi i tankar att flytta till Göteborg eller i alla fall utkanten av staden. Det som lockar är att staden alltid verkar ha något händer under året. Ullevi lockar stora artister, närheten till Liseberg, bättre möjlighet att göra karriär, mer utbud vad gäller restauranger, samt att det är lätt att flyga därifrån via Landvetter när man ska på semester. Ni som bor där kanske har fler fördelar och nackdelar att dela med er av?

Vi hade kunnat nöja oss med en lägenhet. Mest troligt en hyresrätt till en början för att känna på staden lite grann innan vi i så fall köper en bostadsrätt igen. Ni som har mer erfarenhet av staden var är det okej att bo? Vet att ställen som Hisingen och Biskopsgården är att undvika, men har i övrigt rätt dålig koll. Hur är Västra Frölunda exempelvis? Där såg jag ett par ganska prisvärda bostadsrätter som låg till försäljning för att ligga så nära en storstad som jag ändå tycker Göteborg får räknas att vara.

Tack för visat intresse. Ser fram emot att läsa era svar och lära mig mer om staden.

(FB) Bostadsorter och områden
Citera
2023-08-14, 20:57
Medlem
Sarkoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightLion
Majorna, Angered och Kortedala är fint tycker jag, undvik vissa delar av bergsjön eller biskopsgården.
Intressant. Jag trodde Angered räknades som ett utanförskapsområde men det kanske beror på vart man befinner sig där?

Citat:
Ursprungligen postat av fatr
Jag skulle undvikt Frölunda, speciellt om du ska bo i hyresrätt. Vill du bestämt bo på västra sidan av stan? Annars kan du kolla på Bagaregården
Nej, det är inget måste alls. Jag sökte bara på bostadsrätter i Göteborgs kommun och då dök Frölunda upp ganska kvickt som ett av alternativen. Priserna verkade ganska modesta så det var bara att jag ville höra mig för hur det området är som helhet

Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Mölndal verkar väldigt trevligt och inte farligt långt från city heller. Tack så mycket för tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Bra tips. Även områden i vissa kranskommuner är trevligt. Finns en uppsjö där som Floda, Lerum, Mölnlycke, Bollebygd etc.

Jag skulle hålla mig utanför Göteborgs kommun iaf.
Någon speciell anledning till detta? Bättre skolor och dylikt eller vad är det som lockar att bo i kranskommunerna?
Citera
2023-08-14, 20:58
Avslutad
Citat:
Hej FB.

Lär dig arabiska och somali.
Citera
2023-08-14, 21:21
Medlem
Citat:
Intressant. Jag trodde Angered räknades som ett utanförskapsområde men det kanske beror på vart man befinner sig där?

Nej, det är inget måste alls. Jag sökte bara på bostadsrätter i Göteborgs kommun och då dök Frölunda upp ganska kvickt som ett av alternativen. Priserna verkade ganska modesta så det var bara att jag ville höra mig för hur det området är som helhet

Mölndal verkar väldigt trevligt och inte farligt långt från city heller. Tack så mycket för tips!

Någon speciell anledning till detta? Bättre skolor och dylikt eller vad är det som lockar att bo i kranskommunerna?

Är bättre om ni planerar barn, mycket bättre för barnet att växa upp i en lugn kranskomun istället för mitt i stan där det är massa knasungar.

En polares barn går i skola centralt i Gbg och han berätta att det var vanligt med hot, våld och tillomed mordförsök m.m. i skolan, barns kusiner m.m..ger sig in med så det ballar ur nått otroligt.

Sånt slipper du i kranskommunerna.
Citera
2023-08-14, 21:38
Medlem
Citat:

(…)

Hur är Västra Frölunda exempelvis? Där såg jag ett par ganska prisvärda bostadsrätter som låg till försäljning för att ligga så nära en storstad som jag ändå tycker Göteborg får räknas att vara.

Göteborg är en väldigt lagom stad. Känns betydligt större än Malmö, men inte lika jobbigt stor som Stockholm. En bra kompromiss av just de anledningarna som du räknat upp ovan.

Gällande Frölunda är det viktigt att skilja på Västra Frölunda och Frölunda. Förstnämnda är en stor kommundel av Göteborgs stad tillika postort och tillhör alltså staden. Innehåller allt från sämre hyres-områden som Tynnered till stadens mest flådiga villaområden (Långedrag, Saltholmen, osv).

Frölunda (utan prefixet Västra) är en stadsdel i Västra Frölunda och kan beroende på gata och område anses vara helt okej till rätt kasst.

Områden jag hade tittat närmare på, utöver innerstaden, är Örgryte, Johanneberg, Majorna, Lunden, Bagaregården, Kålltorp, Änggården och Masthugget. Detta om du vill bo centralt.

Även Eriksberg, Älvsborg (Fiskebäck, Långedrag, Hagen, Kungssten, Påvelund) och delar av Mölndal kan vara intressant om du vill ha nära till city utan att bo i city. Utbudet av lägenheter kan dock vara lite begränsat i vissa av områdena.

Mvh Göteborgare i tillfällig exil
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in