2023-08-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Om man spelar vårdslöst och träffar spelaren kan domaren blåsa oavsett om bollen träffas. Det är inget som jag hittar på, det står så i regelboken. Men det är som alltid en bedömningsfråga.

Ja men det är ju LÅNGT ifrån vårdslöst.
Citera
2023-08-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filurifix
Ja men det är ju LÅNGT ifrån vårdslöst.

Det är din åsikt. Nu blev det ju inte straff så det är inte så mycket att diskutera även om han hade kunnat blåsa. Jag tycker som sagt att domaren skötte sig bra i matchen och hemmalaget vann rättvist
Citera
2023-08-14, 08:17
Medlem
Helsingborg vs Höganäs Ettan Södra kommer bli Derby fest deluxe
Citera
2023-08-14, 08:54
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Helsingborg vs Höganäs Ettan Södra kommer bli Derby fest deluxe

Så otroligt tragiskt.....
Citera
2023-08-14, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Så otroligt tragiskt.....
Vet de fan om de tragiskt med sådan fest.
Däremot tragiskt hur Helsingborg faller som en tegelsten som klubb.
Man har lite skadeglädje ändo se heif falla,men som MFF och skåning hade vi behövt laget i allsvenskan för lite derby matcher .

Men vad är egentligen felet det går så illa åt efter år..
Citera
2023-08-14, 09:32
Medlem
MarlonBrandys avatar
Listan är lång på lag som ramlat ner från AS och sedan direkt ur SE också. Ett exempel bland många är mitt Gefle.

Vad det beror på är svårt att säga. Tror att självbilden och attityden är fel, man har varit ett förlorande lag i AS och sedan ska man bli ett vinnande lag direkt i ett "återtåg".

Tror ändå att Helsingtorsk fixar ett negativt kval. Skulle bli tomt med alla heif-dårar i tråden annars!
Citera
2023-08-14, 14:42
Medlem
BarryHatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarlonBrandy
Listan är lång på lag som ramlat ner från AS och sedan direkt ur SE också. Ett exempel bland många är mitt Gefle.

Vad det beror på är svårt att säga. Tror att självbilden och attityden är fel, man har varit ett förlorande lag i AS och sedan ska man bli ett vinnande lag direkt i ett "återtåg".

Tror ändå att Helsingtorsk fixar ett negativt kval. Skulle bli tomt med alla heif-dårar i tråden annars!
De senaste femton-tjugo åren har Mjällby, Öster, BP, Trelleborg, Gefle och Dalkurd alla lyckats med den bedriften och utökar man listan till lag som ramlat ur AS och blir ”årets besvikelse” i SE är det i princip varenda år det händer så det är helt klart en tendens.

Jag tror också att ekonomin är en starkt bidragande faktor. Många lag tvingas banta sina organisationer rejält vid en nedflyttning, många bärande spelare lämnar och klubben får bygga ett helt nytt lag i spillrorna från det gamla på kort tid för att sedan mönstra detta manskap i det getingbo till serie vi vid det här laget lärt oss att Superettan är. Det kostar mycket både ekonomiskt och mentalt med nedflyttning.

Om nu Helsingborg åker ur så måste det vara tröstande för alla helsingborgare i den här tråden att vändorna ner i ettan brukar i de flesta fall bli kortvariga. Jag kan bara komma på Åtvidaberg, Syrianska, Falkenberg, Assyriska, Dalkurd och Ljungskile som exempel på ex-allsvenska lag i modern tid som idag spelar i lägre divisioner, och då har de tre sistnämnda också gjort enkom ettåriga allsvenska sejourer. Falkenberg och Dalkurd ligger dessutom och fiskar i toppen av sina respektive serier. Alla klubbarna är också avsevärt mindre än Helsingborg.
Citera
2023-08-14, 14:59
Medlem
Needs.more.brandys avatar
När vi vinner Champions League hoppas jag att de nytillkomna HIF:arna ser tillbaka på de supportrar som stod där i föreningens mörkaste stunder och uppskattar oss som gjort allt för att göra Helsingborgs IF till det som vi kommer att bli. HIF tills jag dör!
Citera
2023-08-14, 17:37
Medlem
MarlonBrandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHatter
Jag tror också att ekonomin är en starkt bidragande faktor.
Jag vet inte om det finns en fallskärm mellan AS och SE som det finns mellan SHL och HA. Verkar inte så:

https://fotbolldirekt.se/2016/01/19/ekonomisk-fallskarm-nar-man-aker-ur-allsvenskan-forkastas-orattvist-for-de-som-ar-pa-vag-upp

Men Helsingtorsk har nog starkt stöd i nordöstra Skåne, fast det är klart, Rögle tar väl mycket av traktens sponsorpengar.

Samma diskussion i Gävle, alla GIF-are gnäller på att Brynäs tar allt fokus.

I Dalarna suger väl Leksand upp alla företagspengar?
Citera
2023-08-14, 17:37
Medlem
kubuns avatar
Citat:
De senaste femton-tjugo åren har Mjällby, Öster, BP, Trelleborg, Gefle och Dalkurd alla lyckats med den bedriften och utökar man listan till lag som ramlat ur AS och blir ”årets besvikelse” i SE är det i princip varenda år det händer så det är helt klart en tendens.

Jag tror också att ekonomin är en starkt bidragande faktor. Många lag tvingas banta sina organisationer rejält vid en nedflyttning, många bärande spelare lämnar och klubben får bygga ett helt nytt lag i spillrorna från det gamla på kort tid för att sedan mönstra detta manskap i det getingbo till serie vi vid det här laget lärt oss att Superettan är. Det kostar mycket både ekonomiskt och mentalt med nedflyttning.

Om nu Helsingborg åker ur så måste det vara tröstande för alla helsingborgare i den här tråden att vändorna ner i ettan brukar i de flesta fall bli kortvariga. Jag kan bara komma på Åtvidaberg, Syrianska, Falkenberg, Assyriska, Dalkurd och Ljungskile som exempel på ex-allsvenska lag i modern tid som idag spelar i lägre divisioner, och då har de tre sistnämnda också gjort enkom ettåriga allsvenska sejourer. Falkenberg och Dalkurd ligger dessutom och fiskar i toppen av sina respektive serier. Alla klubbarna är också avsevärt mindre än Helsingborg.
Mardrömsexemplet på ras måste väl ändå vara Västra Frölunda som ju ett tag var och nosade på Allsvenska guldet men numera väl spelar i div 4 eller om de är ännu lägre ner eller har varit?

Halmia och IFK Malmö är två andra det gått dåligt för sen de rasade från Allsvenskan....ja och Enköping.
Senast redigerad av kubun 2023-08-14 kl. 17:44.
Citera
2023-08-14, 17:51
Medlem
BarryHatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarlonBrandy
Jag vet inte om det finns en fallskärm mellan AS och SE som det finns mellan SHL och HA. Verkar inte så:

https://fotbolldirekt.se/2016/01/19/ekonomisk-fallskarm-nar-man-aker-ur-allsvenskan-forkastas-orattvist-for-de-som-ar-pa-vag-upp

Men Helsingtorsk har nog starkt stöd i nordöstra Skåne, fast det är klart, Rögle tar väl mycket av traktens sponsorpengar.

Samma diskussion i Gävle, alla GIF-are gnäller på att Brynäs tar allt fokus.

I Dalarna suger väl Leksand upp alla företagspengar?
Sant, och mycket av det hänger väl ihop med att både Gävle och Dalarna är traditionella ”hockeynästen”. Man ser Leksandsflaggor på fasaderna och klibbor på registreringsskyltar i princip över hela Dalarna. Insatta i Stockholmsfotbollen hävdar att detta fenomen även gäller lokalt på Södermalm i Stockholm, så titta hur det breder ut sig… Fotboll i allmänhet och Brage i synnerhet är mycket mer knutet till Borlänge kommun, och hur intressant det ändå hade varit att gå in och gröta i hur sociokulturella skillnader dalabygderna emellan tar sig uttryck i idrottsintresse så är det oerhört OT här i tråden.

Att vi sitter lite i samma, fast olika, båt både fotbolls- och läktarmässigt är utöver att du är en sympatisk skribent anledningarna till att jag ofta citerar dig här i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Mardrömsexemplet på ras måste väl ändå vara Västra Frölunda som ju ett tag var och nosade på Allsvenska guldet men numera väl spelar i div 4 eller om de är ännu lägre ner eller har varit?
Ja där har du en poäng! Det var väl runt millennieskiftet som Göteborg hade fem allsvenska lag någon säsong? Jag tror Västra Frölunda spelar i Div. 2 nu, men är osäker.
Citera
2023-08-14, 18:09
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ja där har du en poäng! Det var väl runt millennieskiftet som Göteborg hade fem allsvenska lag någon säsong? Jag tror Västra Frölunda spelar i Div. 2 nu, men är osäker.
Ja i tvåan spelar de numera men har harvat lägre. Frölunda spelade i fotbollsallsvenskan 1987–1989, 1992–1995 och 1998–2000. Det var de och Häcken som var Göteborgs uppstickare och jojos mellan Allsvenskan och SE. Det ena laget och det andra blev facit hitillsdags

IK Sleipner (saxat från Wikipedia)
Klubben är mest berömd för sina framgångar i fotboll, där man vann Allsvenskan säsongen 1937/1938.
Allsvenska säsonger: 16
Säsonger i Sveriges näst högsta division: 34
Placering i allsvenskans maratontabell: 23:a
Spelar nu i 2:an sen år 21 efter att ha varit nere i 3:an (min kommentar)

VSK har ju också varit i ettan. Kommer ihåg en säsong för rätt länge sedan när de ledde SE vid sommaruppehållet och Allsvenskan hägrade men sen rasade laget som en sten på hösten och åkte ner i ettan. Nu äntligen leder man SE tillsammans med Utsikten med hela 12 poäng ner till 3:an. Seriefinal dem emellan nu på fredag i Gbg. Är det säsongens säkraste X? I Västerås vann VSK! Nu blir nog Utsikten favoriter....eller någon skrev ju att de trots att de radar upp vinster inte lyckas bli favoriter hos spelbolagen. VSK har väl 9 raka trepoängare nu tror jag.....
Senast redigerad av kubun 2023-08-14 kl. 18:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in