2023-08-14, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stigenhem
Teorin om att de haft en värdefull last och var beväpnade för att skydda den är totalt overklig. När droger flyttas gör dom det mycket städat och i "rena" bilar, talar av egen erfarenhet.

Troligaste teorin är att de varit uppe för att klippa någon som 163sek skrev. Vem är de troliga offret som skulle klippas, någon höjdare?

I området där skottlossningen inträffade, dvs runt Fagerskrapan, så bedrivs det en hel del handel med droger. Det har tidigare i tråden spekulerats om att det möjligtvis skulle kunna vara ägaren av Restaurang Pompei man har varit ute efter, det är väl mer eller mindre välkänt i Östersund att han pysslar med ett och annat. Han har även bedrivit restaurangverksamhet i Stockholm, vilket försattes i konkurs förra året (skulder som inte betalas?).

Det här är som sagt ren spekulation, inget som är bekräftat.
Citera
2023-08-14, 12:14
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Tror att du bör gå om grundskolan din idiot. Polisen är den myndighet som har absolut stört ansvar för att försvara vår rätt att kunna ha en demokrati och se till att medborgarna kan utöva sin demokratiska rätt. Därför är en attack mot polisen en attack mot samhället. Varför tror du att lagen om sabotage mot blåljuspersonal tillkom om nu blåljuspersonal inte är väsentliga för vårt samhälle.
Skönt att dom tog två av idioterna. Undrar hur dom tänkte när dom försökte mörda poliserna. Man kan ju nästan misstänka att dom hade en mördad person i bilen eftersom dom begick ett brott som annars kan ge livstid i fängelse om det går riktigt illa. Hade dom bara haft narkotika riskerar dom väl max 12 år om det är otroligt mycket narkotika
Men herregud, lilla människa.
Polisen stoppar en bil och dom skjuter efter polisen, förmodligen för att undkomma eftersom dom är kriminella. Det är alltså en väldigt isolerad händelse. Hur fan kan du få ihop det att det är sabotage mot blåljuspersonal. Det är väl knappast ett hot mot samhället och dess institutioner att några jävla gangsters försöker undkomma polisen. Att däremot medvetet ge sig på polisen för att undergräva dess auktoritet, typ spränga polisstationer och bilar eller mörda poliser. Det min vän, är vad jag kallar sabotage mot blåljus personal och det öppna samhället.
Citera
2023-08-14, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren
Men herregud, lilla människa.
Polisen stoppar en bil och dom skjuter efter polisen, förmodligen för att undkomma eftersom dom är kriminella. Det är alltså en väldigt isolerad händelse. Hur fan kan du få ihop det att det är sabotage mot blåljuspersonal. Det är väl knappast ett hot mot samhället och dess institutioner att några jävla gangster försöker undkomma polisen. Att däremot medvetet ge sig på polisen för att undergräva dess auktoritet, typ spränga polisstationer och bilar eller mörda poliser. Det min vän, är vad jag kallar sabotage mot blåljus personal och det öppna samhället.
Läs mitt inlägg en gång till. Jag svarade den som hävdade att det inte var ett angrepp på samhället att skjuta mot polisen. Förstod du inte syftet med att jag nämnde den nya lagen? Jag påstod aldrig att detta var ett angrepp enligt den lagen utan att lagen kom till för att skydda blåljus för att dom är viktiga för samhällets funktion.
Citera
2023-08-14, 12:38
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Händelsen inträffade vid 21 tiden i Centrala Östersund. I samband med att polisen kontrollerade en personbil blev polispatrullen beskjutna. Bilen flydde i hög hastihet och ett förföljande inleddes. Förföljandet gick E45 norrut och fortfarande pågår en polisinsats.

Länk:https://polisen.se/aktuellt/handelser/2023/augusti/12/12-augusti-2100-morddrap-forsok-ostersund/
Polisens hemsida skriver fortfarande att det gått längs E45. Skottlossningen inträffade vid 21:00-tiden.
Om scenariot stämmer att gärningsmännen kommit från Lillängeområdet - svängt in på Krondikesvägen-Genvägen - svängt höger ut på E45, i hög hastighet, till korsningen Lv.744 bör det inte ha tagit mer än 20 minuter tills flyktbilen fick stopp. Ca 21:20 alltså.
Vid den tiden är det fortfarande relativt ljust. Kvinnan som blev tillfrågad om någon busshållplats var ute för att låsa bilen inför natten när någon kom från skogskanten.
Det tyder på att det var mannen som greps under natten söder om Lit.

Mannen som greps vid Rv.87 har då under natten tagit sig längs Lv.744 till den plats denne greps. Det borde ha tagit minst tre timmar att ta sig den sträckan på 17 km, eller mer. Med tanke på att han förmodligen inte färdades öppet på vägen när trafik och sökinsatser närmade sig. Låt säga att han började sin promenad tidigast 21:30. Det tar bara någon timme innan det är kolsvart ute. Han kanske tog skydd i någon lada längs vägen ibland. Det gör att det nog tagit i stort sett hela natten.
Det kan förstås tänkas att han hittat en cykel på någon gård. Det ökar nog hans hastighet till det dubbla.
Citera
2023-08-14, 12:49
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Läs mitt inlägg en gång till. Jag svarade den som hävdade att det inte var ett angrepp på samhället att skjuta mot polisen. Förstod du inte syftet med att jag nämnde den nya lagen? Jag påstod aldrig att detta var ett angrepp enligt den lagen utan att lagen kom till för att skydda blåljus för att dom är viktiga för samhällets funktion.
Mitt inlägg från början handlade bara om rikspolischefens floskler "En attack mot polisen är ett angrepp på hela samhället”. Jag tycker man kan spara den typen av statement när det är berättigad och inte bara häva ur sig helt vilt. Särskilt inte när det handlar om några små gangsters på affärsuppdrag.
Citera
2023-08-14, 12:58
Medlem
Jag tycker att det här är ett märkligt sammanträffande:

Försvunnen person i Ånge, sågs senast lördag strax öster om Ånge enligt Missing People (flashback-tråd), efterlysning gick ut inatt från Polisen. Relativt ung person, inget foto i efterlysningen och man ska ringa 112 om man ser honom enligt Polisen (!).

Strax öster om Ånge kan vara längs E14 på vägen upp till Östersund. Kan ju passa in i en eventuell tidslinje om att de har åkt upp från Södertälje, haft nåt ärende kring Ånge och den personen eller plockat upp honom, och att Polisen haft koll vid Vallsundsbron (som nån skrev om här i tråden) om de hade fått tips. Låter väl iofs lite märkligt om nån skulle undvika E14 just sista biten in till stan och tar vägen via Vallsundsbron om man är ute på ett sånt här ärende, men men, det är ju en fin sträcka.. Polisen kanske hade koll på E14 också, eller så var det ett sammanträffande.

https://marcusoscarsson.se/polisen-har-du-sett-den-har-mannen-ring-112/

Citat:
POLISEN: Har du sett den här mannen? Ring 112

Polisen vädjar till allmänheten under natten till måndagen.

Det gäller en man i 35-årsåldern som har försvunnit och som det är angeläget att hitta så fort som möjligt.

På sin hemsida har polisen gått ut med en efterlysning, och flera medier har rapporterat om den försvunna mannen under morgonen.

Polisen: "Ring 112"

Mannen ska ha försvunnit i Ånge, 11 mil väster om Sundsvall, på lördagen.

Det är också där han sågs senast samma dag.

– Kan uppfattas som förvirrad, beskriver polisen i ett meddelande på sin hemsida.

– Ser du mannen ring 112, tillägger myndigheten.

Flera signalement

Polisen har ingen bild på mannen i fråga, men listar flera signalement som ska hjälpa både myndigheter och allmänheten att hitta personen:

- Man i 35-45-årsåldern

- Rakat huvud

- Skägg på hakan

- Gula byxor eller shorts

- Svart tröja eller linne

- Tofflor

- Eventuellt blå väska

Nödnumret 112 ska användas om man får syn på den försvunna personen. Har man tips på var mannen kan befinna sig uppmanar polisen att använda numret 114 14.
Senast redigerad av Ditty 2023-08-14 kl. 13:02.
Citera
2023-08-14, 13:14
Medlem
Xedomes avatar
Att polisen beskriver att den försvunne mannen kan uppfattas som förvirrad, tyder väl på att det handlar om en ev psykos eller psykisk störning. Vilket förmodligen gör den försvunne mannen relativt ointressant för GM.

Självklart är angreppet på polisen ett angrepp på hela samhället. Sedan hur det gått till exakt vet vi inte ännu. De flesta kan nog stava till Malexander.

Tjafsa kan man göra i pm. Eller bara hålla tyst om man inte har något bättre att komma med. 'Affärsuppdrag' är en sällsynt illa vald formulering här. Och det av flera anledningar.

Det ska bli intressant att utröna vilka GM är. Hoppas innerligt att vittnesuppgifterna om ljud av automatvapen är felaktiga.
Senast redigerad av Xedome 2023-08-14 kl. 13:22.
Citera
2023-08-14, 13:40
Medlem
Rätta mig om jag har fel men visst finns det björn i skogsområdet de sprang runt i?
Citera
2023-08-14, 14:05
Medlem
Ja, det finns björn där. Har stött i hop med dem flera gånger, (precis som alla de som rör sig mycket i skogen.)
Citera
2023-08-14, 14:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren
Mitt inlägg från början handlade bara om rikspolischefens floskler "En attack mot polisen är ett angrepp på hela samhället”. Jag tycker man kan spara den typen av statement när det är berättigad och inte bara häva ur sig helt vilt. Särskilt inte när det handlar om några små gangsters på affärsuppdrag.
Även små gangsters kan göra stor skada.
Poliserna hade lika gärna kunnat bli dödade.
Det fattas 10 000 poliser. Vi behöver varenda en som finns för att skydda samhället.
Därför är en attack mot polisen även en attack på samhället.
Citera
2023-08-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Länk:https://polisen.se/aktuellt/handelser/2023/augusti/12/12-augusti-2100-morddrap-forsok-ostersund/
Polisens hemsida skriver fortfarande att det gått längs E45. Skottlossningen inträffade vid 21:00-tiden.
Om scenariot stämmer att gärningsmännen kommit från Lillängeområdet - svängt in på Krondikesvägen-Genvägen - svängt höger ut på E45, i hög hastighet, till korsningen Lv.744 bör det inte ha tagit mer än 20 minuter tills flyktbilen fick stopp. Ca 21:20 alltså.
Vid den tiden är det fortfarande relativt ljust. Kvinnan som blev tillfrågad om någon busshållplats var ute för att låsa bilen inför natten när någon kom från skogskanten.
Det tyder på att det var mannen som greps under natten söder om Lit.

Mannen som greps vid Rv.87 har då under natten tagit sig längs Lv.744 till den plats denne greps. Det borde ha tagit minst tre timmar att ta sig den sträckan på 17 km, eller mer. Med tanke på att han förmodligen inte färdades öppet på vägen när trafik och sökinsatser närmade sig. Låt säga att han började sin promenad tidigast 21:30. Det tar bara någon timme innan det är kolsvart ute. Han kanske tog skydd i någon lada längs vägen ibland. Det gör att det nog tagit i stort sett hela natten.
Det kan förstås tänkas att han hittat en cykel på någon gård. Det ökar nog hans hastighet till det dubbla.

Jag tänker precis samma här. Det är ju givetvis bara spekulationer men det känns märkligt om polisen inte vet var dom kört. Och hade det blivit fel hade dom antagligen ändrat.
Vittnesmålen runt väg 744, var fanns dom? Jag har inte hittat det när jag gått igenom tråden igen nämligen.
Var dom verkligen på vägen mellan 87 och E45, eller är det möjligt att bilen gjorde en vänstersväng in på 744 och att det var på den sidan vittnesmålen om att man ska ha sett biljakten togs? Och att den därefter for i diket?

Något som däremot har ändrats vartefter medias rapportering gått är att personen som sa att h*n hört först några skott och sedan typ 30sekunder senare hört fler skott. Det är att det från början stod att blåljusen försvunnit från körfältet ner mot lillängerondellen. Just den biten står inte med i dom nyare rapporterna, men resten av vittnesmålet är kvar. Det KAN ju vara så att man bara kapat ner det, men det skulle väl kunna betyda att det inte stämde?
Citera
2023-08-14, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bik_87
Osäker vad för bil som stoppades. Men den bil som polisen rusar efter är en röd Kia, ingen aning om vad de har för varianter på dessa bilar dessvärre..
Vet vi om det är den bil som stoppades som skjutit och polis således tagit upp jakten på?

Var ute och promenerade med hunden, såg bilen komma längs Hagvägen, mot Lillänge. När kärnfysikerna sedan fick syn på blåljus på en civilare som kom farandes på Odenskogsvägen, då jävlar gick det undan.

Vart var du? Tänker att Hagvägen och Odenskogsvägen möts både där borta vid Expo och det där, men även på Inspektörsvägen, där vittnesfilmen på den målade polisbilen spelades in.
Försöker tänka om dom kom från E14s håll eller från Odenhallen lixom.
Och hörde du skotten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in