2023-08-13, 19:47
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Hassan var en höjdare på p3. Schyffert klara på sin höjd klämma ifrån sej lite könsord.

Lindström och Schyffert var en del av humorkollektivet bakom Hassan, lite som Nilecity 105,6.

För övrigt verkar du oförmögen att besvara mina frågor och därmed så är detta att betrakta som avsluta.

God kväll!
Citera
2023-08-13, 20:57
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Lindeman är roliga. Sedan är väl en del av deras filmer föråldrade som Släpp fångarna loss det är vår , på den tiden var "samhälles" olycksbarn som hamnade i fängelse medan idag är det 100% ren ondska som hamnar i fängelse.

P&B är forfarande en väldig bra film.
Bekräftar ju bara det jag skrev. Manus alfredsson, regi alfredsson. Men den enfaldige mördaren är ändå bättre.

Komik är ändå svårt. Det är enklare att räkna upp de som är bra. Likadant med film. YRROL är fantastisk. Uppföljaren "en film som skiljer sig" kommer inte i närheten. Inte heller YRROL 2.
Senast redigerad av TheGretaReset 2023-08-13 kl. 21:00.
Citera
2023-08-13, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Bekräftar ju bara det jag skrev. Manus alfredsson, regi alfredsson. Men den enfaldige mördaren är ändå bättre.

P&B är en höjdare av deras produktioner. En ung Stellan Skarsgård spelar där.
Citera
2023-08-13, 21:09
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Dokumentär på SVT : https://www.svtplay.se/video/8rJrR5z...h-tage/1-arvet

Varför klara inte dagnes komiker som tex Özzzzzzz inte att leva upp till Hasse & Tage nivå av komik för?
För att idag får du ju f-n inte skämta om någon ting.
Dra historien på jobbet om han på Domnarvet. Han som trodde Borlänge låg nära Afrika, för negern på jobbet åkte cykel hem på lunchen. Du får garanterat en varning och kanske löneavdrag. I värsta fall får du sparken, för att du brutit mot någon regel som kommunikationsavdelningen har hittat på.
Citera
2023-08-13, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
För att idag får du ju f-n inte skämta om någon ting.
Dra historien på jobbet om han på Domnarvet. Han som trodde Borlänge låg nära Afrika, för negern på jobbet åkte cykel hem på lunchen. Du får garanterat en varning och kanske löneavdrag. I värsta fall får du sparken, för att du brutit mot någon regel som kommunikationsavdelningen har hittat på.

Berätta mer? Historien har jag aldrig hört. Borlänge har negerproblem över huvudet idag.
Citera
2023-08-13, 22:46
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Deras humor bestod ofta av samhällskritik vilket har varit svårt väldigt länge p g a PK.

Ja det är nog en del av förklaringen. Sedan hade dom en ödmjukhet och kärlek till människan, som det nog också är ont om idag.
Inte säket att det skulle förstås, eller uppskattas, av dom yngre självupptagna generationerna ens... Upplevs väl som att någon är "svag" och menlös nu för tiden.
Citera
2023-08-13, 22:59
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Var de så bra? Det var mindre konkurrens på 60-talet. framför allt tycker jag Tage var trist. Man ser ju av filmerna vem som hade begåvningen.

Hasse var bra i det mesta han gjorde från barnsagor till den enfaldige mördaren. Den skrev han väl först som bok som sedan blev film.

Detsamma gäller om man lyssnar på intervjuer. Hasse är behållningen.

Ramel som var samtida var verkligen rolig

Jag skulle säga att dynamiken mellan dom ofta är det som gjorde dom roliga, så båda behövdes för att det skulle bli så bra som det ofta blev.
Att dom kände varandra väl gjorde också att mycket skedde spontant och oväntat för publiken, och kanske även för dom själva Allt stod nog inte i manus...
Sedan skrev dom väl mycket tillsammans också.

Ramel, not so much, om man ska jämföra... Hellre Lena Nyman i så fall.
Citera
2023-08-13, 23:05
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag skulle säga att dynamiken mellan dom ofta är det som gjorde dom roliga, så båda behövdes för att det skulle bli så bra som det ofta blev.
Att dom kände varandra väl gjorde också att mycket skedde spontant och oväntat för publiken, och kanske även för dom själva Allt stod nog inte i manus...
Sedan skrev dom väl mycket tillsammans också.

Ramel, not so much, om man ska jämföra... Hellre Lena Nyman i så fall.
Ramels revyer är roligare. Det är mer spets på humorn.

jag visste inte att Lena Nyman gjorde revyer.
Citera
2023-08-13, 23:06
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Robert Gustafsson är ju ivf rolig på riktigt. Johan Glans, Henrik Dorsin, Babben Larsson, Jesper Odelberg, Sissela Kyle och Thomas Pettersson håller även hög standard. De kan framförallt bjuda på sig själv istället för att håna andra. Det finns väl några till som i sina bästa stunder även är bra. Nu är väl inte dessa direkt unga, men inte lastgamla heller, men de förstår hur man gör bra humor.

Clara Henry och Eller Bergström tycker jag också är roliga, och inte direkt lastgamla. Nu får jag väl skit från en massa hatare, men jag tycker faktiskt att dom båda ÄR roliga i all enkelhet, dom bjuder också på sig själva utan att angripa andra.
Citera
2023-08-13, 23:12
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ramels revyer är roligare. Det är mer spets på humorn.

jag visste inte att Lena Nyman gjorde revyer.

Hon var väl del av mycket som Hasse & Tage gjorde, sedan har hon gjort rätt många roliga saker på film också.

Ramel har väl gjort en del som är kul, men rätt mycket är tramsigt i min smak. Men det är ju inte allt som passar alla.
Citera
2023-08-13, 23:30
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Hassan var en höjdare på p3. Schyffert klara på sin höjd klämma ifrån sej lite könsord.

Hur nile city kom till var kanske kollektiv, men figur i rutan är han en neutral figur.

Helt enig gällande Schyffert, samma sak med Lennie Norman, sex är inte roligt i en eller flera timmar.
Har sett dom båda och många fler på "stå upp kvällar" för många år sedan, dom två var verkliga bottennapp.

Höjd punkten jag minns för att det var bra var Martin Ljung, trots att, eller kanske tack vare att, han var dubbelt så gammal.
ROLIG och hördes bra i hela lokalen utan mikrofon!!! En riktig höjdare.

Här i Malung 1996, 79 år gammal tror han var 82 när jag såg honom.
http://skeret.duckdns.org/tvmalung/m...ellt201021.mp4
Senast redigerad av sykkelpump 2023-08-13 kl. 23:38.
Citera
2023-08-13, 23:48
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Komik är ändå svårt. Det är enklare att räkna upp de som är bra. Likadant med film. YRROL är fantastisk. Uppföljaren "en film som skiljer sig" kommer inte i närheten. Inte heller YRROL 2.

Föregångaren till YRROL, LORRY som TV-serie med nytt avsnitt varje vecka var ändå bäst.
Många var skitförbannade för att dom inte förstod att det var ironi och humor, när det skojades friskt om incest t ex.
"Farbror Bosse".... https://www.svtplay.se/lorry
Senast redigerad av sykkelpump 2023-08-13 kl. 23:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in