2023-08-13, 11:41
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om majoriteten hade haft mer besvär efter en ljumskbråckoperation än före hade man inte utfört dem

Jag skrev irriterande besvär, dvs andra besvär, inte mer besvär.

Jag förstår heller inte varför du fortsätter prata om förbud? Operationer brukar va en sista utväg. En sista utväg är sällan fri från bekymmer, och därför har vi bland annat patientlagen som ger dig rätt att va delaktig och själv avgöra om utvägen är värt riskerna.

I det här fallet gör både jag och TS bedömningen att det inte är värt det, åtminstone inte än. Du gör en annan bedömning, och den är inte fel för det.
Den är bara din, oavsett vad majoriteten tycker.
Citera
2023-08-13, 12:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Jag skrev irriterande besvär, dvs andra besvär, inte mer besvär.

Jag förstår heller inte varför du fortsätter prata om förbud? Operationer brukar va en sista utväg. En sista utväg är sällan fri från bekymmer, och därför har vi bland annat patientlagen som ger dig rätt att va delaktig och själv avgöra om utvägen är värt riskerna.

I det här fallet gör både jag och TS bedömningen att det inte är värt det, åtminstone inte än. Du gör en annan bedömning, och den är inte fel för det.
Den är bara din, oavsett vad majoriteten tycker.
Jag lägger mig inte i om du vill göra det eller inte. Det är helt upp till dig. För någon som inte besväras av att ha glasögon eller linser är det förstås helt onödigt. Det jag vänder mig emot är att TS skriver att "de flesta misslyckas". Det är svårt att tolka som något mildare än att de är missnöjda med slutresultatet. Och enda källan är "jag har läst på flashback och reddit", vilket är ganska efterblivet att ha som statistikunderlag.

Och min poäng med att nämna förbud är att vi har förhållandevis bra kontroller av sådant. Hade statistiken pekat på att de flesta operationer misslyckats på något väsentligt sätt (här räknar jag inte in en månads läketid eller att man behöver göra en andra korrigering) så hade det helt enkelt inte tillåtits.

Du skrev för övrigt "mindre besvär än innan operationen"
Citera
2023-08-13, 12:54
Medlem
Är väl därför man gör ICL istället
Citera
2023-08-13, 13:05
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag lägger mig inte i om du vill göra det eller inte. Det är helt upp till dig. För någon som inte besväras av att ha glasögon eller linser är det förstås helt onödigt. Det jag vänder mig emot är att TS skriver att "de flesta misslyckas". Det är svårt att tolka som något mildare än att de är missnöjda med slutresultatet. Och enda källan är "jag har läst på flashback och reddit", vilket är ganska efterblivet att ha som statistikunderlag.

Och min poäng med att nämna förbud är att vi har förhållandevis bra kontroller av sådant. Hade statistiken pekat på att de flesta operationer misslyckats på något väsentligt sätt (här räknar jag inte in en månads läketid eller att man behöver göra en andra korrigering) så hade det helt enkelt inte tillåtits.

Fair enough!

Vi tolkade nog TS lite olika. Sen kan min läsförståelse ha haltat lite extra, ovanpå det pga diverse störningsmoment…

Gött att se dig i form, förresten! Nog för att du är torr som fucking fnöske, men jag upplever dig alltid som saklig, vilket jag uppskattar mer än (mitt eget) trams.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in