2023-08-13, 01:27
Medlem
Är det möjligt att tjäna 350:- kr i timmen efter skatt som tant i skogen?

Baserat på 12 timmar. 5 arbetsdagar per vecka. 6 månader.

Annan formulering, som är lika sann: Är det möjligt att en tant som röjer lite i skogen kan debitera 700:- kr i timmen?

Svar: Ja.
Men jag tror att det finns gott om folk som kan tänka sig mindre betalt.
Citera
2023-08-13, 01:27
Medlem
Jobbar själv i skogen och tjänar mellan 7-800k före skatt per år beroende på övertid. Sen tillkommer skattefritt traktamente på ca 40k per år. Man har heller inga reskostnader då arbetsgivare står för bil.
Citera
2023-08-13, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itrem
Jobbar själv i skogen och tjänar mellan 7-800k före skatt per år beroende på övertid. Sen tillkommer skattefritt traktamente på ca 40k per år. Man har heller inga reskostnader då arbetsgivare står för bil.

Hur många timmar arbetar du per år?
Citera
2023-08-13, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Verkar lite bundet till säsong. De gör väl inte detta på vintern. Alltså måste de få ihop en årslön på sommarhalvåret. Jag tycker nog att 450k låter för lite för slita i skogen 12-14h/dag i 6 månader. Jag hade inte velat göra det ens om du dubblade den lönen.

Jo dessa människor gör detta i princip 365/år. Eller ja dom jobbar iallafall vinterhalvåret också. Det gjorde iallafall min styvfar när det begav sig för 20 år sedan.
Citera
2023-08-13, 02:11
Inte insatt i den branschen alls men det låter väl inte omöjligt. Det är ett av de farligaste yrkena vi har så de får säkert bra betalt bara p.g.a. det och sen all övertid de jobbat, ob osv så kan de säkert bli en mille. Hög skatt på de dock.
Citera
2023-08-13, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itrem

Okej så om man går in med inställningen att man ska röja ihop till en kontantinsats på ca 500k till ett hus på 6 månader, så skulle det alltså inte vara omöjligt att dra in den där halva millen om man verkligen sliter järnet?

Betänk då att detta fall enbart gäller ca 6 månader av konstant slit och du själv bestämmer dina arbetstider (dvs du tar verkligen precis ALL! Övertid du kan få och med minimala utgifter)

För övrigt hur fungerar lönerna? Som sagt så har jag förstått det som att du arbetar på ackord dvs du får betalt per/hektar eller antal träd du fäller.

+ visst är det C-kort/utbildning som gäller vid underröjning av skog och ledningsgator?
Citera
2023-08-13, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Inte insatt i den branschen alls men det låter väl inte omöjligt. Det är ett av de farligaste yrkena vi har så de får säkert bra betalt bara p.g.a. det och sen all övertid de jobbat, ob osv så kan de säkert bli en mille. Hög skatt på de dock.

Vet att Styvfarsan plockade större delen av lönen/övertiden i traktamenten för att slippa skatt. Han hade ändå ut 30-40 efter skatt och jobbade varannan vecka. Då var det här ändå börjarn av 00-talet och han hoppade av högstadiet i 7e klass…. Dvs helt outbildad
Citera
2023-08-13, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
Okej så om man går in med inställningen att man ska röja ihop till en kontantinsats på ca 500k till ett hus på 6 månader, så skulle det alltså inte vara omöjligt att dra in den där halva millen om man verkligen sliter järnet?

Betänk då att detta fall enbart gäller ca 6 månader av konstant slit och du själv bestämmer dina arbetstider (dvs du tar verkligen precis ALL! Övertid du kan få och med minimala utgifter)

För övrigt hur fungerar lönerna? Som sagt så har jag förstått det som att du arbetar på ackord dvs du får betalt per/hektar eller antal träd du fäller.

+ visst är det C-kort/utbildning som gäller vid underröjning av skog och ledningsgator?

Jag kör maskin och har en timlön med bonussystem. Dem som röjer jobbar oftast på ackord baserat på hur många hektar du röjer. Mer insatt än så är jag inte i manuellt arbete
Citera
2023-08-13, 02:25
Medlem
Citat:
Mod får flyttat till rätt del om det behövs.

Har en fundering ang skogshuggare eller vad man ska säga.

Styvfarsan jobbade som skogshuggare för en 20 år sen när han och morsan träffades. Och jobbar idag inom bygg/anläggning. Men har således många gamla bekanta som fortfarande är kvar inom skogsbruket.

Styvfarsan berättade för ett tag sen om en gammal polares fruga som hade tagit ett halvår och underröjt skog och ledningsgator och dragit in typ en halv mille på halvår genom att fimpa ALLA utgifter och bara jobbat i princip dygnet runt. Min fråga är om detta verkligen är möjligt?

Hur funkar det?

Som jag fattat det så får man betalat på ackord/träd/hektar?

Dela era erfarenheter och berätta allt ni vet!
Klart det är möjligt, men det är ju jävligt slitigt för bara 500k innan skatt.

Det finns skiftordningar i Norge för softa jobb som vårdpersonal på typ rehab ute på öar som gör att man kan tjäna upp mot 1miljon innan skatt om året innan skatt.
Citera
2023-08-13, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Klart det är möjligt, men det är ju jävligt slitigt för bara 500k innan skatt.

Det finns skiftordningar i Norge för softa jobb som vårdpersonal på typ rehab ute på öar som gör att man kan tjäna upp mot 1miljon innan skatt om året innan skatt.

Tänker att man plockar så mycket som möjligt i trakt och liknande för att undvika skatt. Sen så tänker jag även att det är ganska lättförtjänta pengar då jag är van vid långa och hårda dagar och inte direkt är arbetsskygg, plus att jag är förhållandevis ung och inte har några kidz. Och att jag precis skaffat mig behörighet för att jobba med detta.

Jag skulle vilja göra detta under en kortare period dvs 6mån-1år för att dra in så mycket kapital som möjligt för att få ihop till kontantinsatsen till hus, och sen en slant för startkapital för att starta egen firma inom det jag är utbildad till.
Citera
2023-08-13, 05:31
Avstängd
Citat:
Mod får flyttat till rätt del om det behövs.

Har en fundering ang skogshuggare eller vad man ska säga.

Styvfarsan jobbade som skogshuggare för en 20 år sen när han och morsan träffades. Och jobbar idag inom bygg/anläggning. Men har således många gamla bekanta som fortfarande är kvar inom skogsbruket.

Styvfarsan berättade för ett tag sen om en gammal polares fruga som hade tagit ett halvår och underröjt skog och ledningsgator och dragit in typ en halv mille på halvår genom att fimpa ALLA utgifter och bara jobbat i princip dygnet runt. Min fråga är om detta verkligen är möjligt?

Hur funkar det?

Som jag fattat det så får man betalat på ackord/träd/hektar?

Dela era erfarenheter och berätta allt ni vet!

Enligt SCB lönestatistik så är snittlönen för skogsarbetare, vilket är den korrekta benämningen, 29600 kr/mån så nej din styvpappa snackar nog en hel del skit:

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...Skogsarbetare+
Citera
2023-08-13, 06:02
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Som jag fattade så hyrde hon ut sin bostad i Mellansverige i andra hand. Sa upp alla abonnemang/räkningar som gick. Och bodde hemma hos sin mans polare och enbart betalde för lite el och mat. Sen jobbade hon 12-14 timmar/dygn under cirka 6 månader och fick ihop 450 tusen svenska riskdaler skattat och klart som hon sedan betalade kontantinsatsen till ett hus för. Idag har hon tyvärr lämnat jordelivet då hon tog sitt liv för drygt 1 år sen. Men det är en annan historia.

Är mer intresserad av om det går att toucha den där miljonen om man bara är lite arbetsam under ett år.

Men för helvete. Läs själv vad du skriver. Även om hon skulle ha tjänat ihop dom där pengarna så måste du väl fråga dig om det är värt det.
Hur kul tycker du det verkar vara att leva på det där viset?

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Hon flyttar in hos sin mans polare (undrar vad gubben tyckte om det?). Jobbar nästan dygnet runt i ett halvår.
Allting bara för att senare kunna belåna sig upp över öronen och köpa ett hus som hon i princip inte ens äger själv. Det är ju banken som äger den.

Att vara parkbänksalkis känns fan i mig mer lockande än hennes tillvaro.
Helt seriöst. Man har ju i alla fall lite kul när man är full.
Senast redigerad av sfrge 2023-08-13 kl. 06:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in