Citat:
Ursprungligen postat av
argaangelica
Meh! Jag har aldrig haft problem med Soc/Fk. Tvärtom, sekreteraren har gett mig tips hur en söker fonder etc. Samma med FK som har hjälpt till. Nu har jag så jag klarar mig och mer därtill. Vet inte hur det är i övriga landet men här i Malmö är Soc/FK toppenbra!
Att fler inte uppbär stöd betyder ju att fler jobbar. Bra för oss alla.
Med risk för att låta nedlåtande, vilket INTE är syftet...jag skulle uppriktigt sagt att den enda gången det är "lätt" att få ekonomiskt bistånd är när man är helt sänkt. Arbetslös, absolut noll och intet tillgångar, diverse annan problematik (missbruk, psykisk sjukdom osv.) som tydligt påtalar att det här inte är något som bara kommer att "gå över".
Jag har arbetat på många olika jobb inom socialtjänsten, dock aldrig med försörjningsstöd. Däremot så vet jag att det är extremt utblottande för de som söker bidrag. För en "normal" människa som har hamnat i problem är det ärligt talat jäkligt kränkande. Man måste visa upp exakt varenda tillgång man har. Har man även enklare tillgångar begärs det att man säljer bort det man kan till att börja med. En bil ska säljas per automatik såvida man inte har ett stort behov av den (t ex. bor avsides, måste köra småbarn till förskola mm.) Har man haft en visst inkomst tidigare så kan det vara så att enligt deras norm så borde man ha pengar även fast man inte har det. Man visar upp bankkonton mm. Allting granskas under lupp. Många ger upp långt innan eftersom det är oerhört utlämnande för den sökanden.
Som sagt, enda gången det är lätt är när man redan är rejält utblottad...man har noll och intet, inget jobb...ingenting. De "normala" kan också få hjälp men i regel är det väldigt tungrott att nå dit.