2022-04-02, 13:04
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Pinsamt hur man i Sverige gör remake på remake på remake. Inte funnits några nya idéer inom svensk tv och film på hur länge som helst nu.
Knappast något unikt exklusivt för Sverige....
Citera
2022-04-02, 13:06
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas09
Är det verkligen värt att göra en TV serie på den boken och filmen. Det ända som fattas i filmen var när Erik fick stryk i matsalen och hammar på sjukhus läkarens kommentarer om sjärnsbergs trappor, annars är filmen klart sevärd
Det är ju mängder av händelser som inte tas upp i filmen.
Citera
2022-04-02, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Vad har spioneriet med boken och filmen respektive tv-serien att göra? Är det svårt att skilja på sak och person?

Känns olustlig att en film förhärlig någon som är dömd som har förrått sitt egna land under kalla kriget. . Norge kommer knappast göra en TV serier om Vidkun Quslings barndom, men här i Sverige låter vi dömda spioner får synas i media.

Särskil när vårt land nu befinner sej ett skymningläge, så gör man en film om spiondömdd författare barndom, samma person som jobbade åt KGB under kalla kriget och gladligen skulle ha sett Röda Armén komma hit och våldta Svenska kvinnor och barn.
Senast redigerad av PalmeKiller 2022-04-02 kl. 13:15.
Citera
2022-04-02, 13:12
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Känns olustlig att en film förhärlig någon som är dömd som har förrått sitt egna land under kalla kriget. . Norge kommer knappast göra en TV serier om Vidkun Quslings barndom, men här i Sverige låter vi dömda spioner får synas i media.
Jaha? Guillou får ju rätt mycket spott och spe (särskilt här på FB). Kan du se skillnad på sak och person?

En kriminell skitstövel som däremot har romantiserats å det grövsta i årtionden och behandlats som en rockstjärna är skithögen Clark Olofsson vars liv också blir tv-serie snart. Premiär på Netflix i Maj. Jag ser fram emot den som den film och serienörd jag är men jag avskyr verkligen Clark. Den jäveln har kostat oss skattebetalar åtskilliga miljoner med allt elände han ställt till.
Citera
2022-04-02, 13:16
Bannlyst
Citat:
Jaha? Guillou får ju rätt mycket spott och spe (särskilt här på FB). Kan du se skillnad på sak och person?

En kriminell skitstövel som däremot har romantiserats å det grövsta i årtionden och behandlats som en rockstjärna är skithögen Clark Olofsson vars liv också blir tv-serie snart. Premiär på Netflix i Maj. Jag ser fram emot den som den film och serienörd jag är men jag avskyr verkligen Clark. Den jäveln har kostat oss skattebetalar åtskilliga miljoner med allt elände han ställt till.

Jag tycker inte man skall förhärliga någon kriminell person alls. Snart kommer väl en snyftare om Svartenbrandt liv i skuggan av folkhemmet eller någon annan skit som Marxisterna på Södermalm kan spy ut.
Citera
2022-04-02, 15:24
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Jag tycker inte man skall förhärliga någon kriminell person alls. Snart kommer väl en snyftare om Svartenbrandt liv i skuggan av folkhemmet eller någon annan skit som Marxisterna på Södermalm kan spy ut.
En stor del av filmens historia går ju ut på att berätta om kända kriminella, Al Capone, seriemördare, galningsr som Hitler och Stalin etc. Folk är intresserade av att se sånt.

Kanske ska återgå till ämnet, dvs Ondskan blir tv-serie hos Cmore?
Citera
2022-04-02, 15:26
Medlem
Varför inte flytta handlingen till nutid och låta alla prata engelska?
Citera
2022-04-02, 16:49
Medlem
Citat:
En stor del av filmens historia går ju ut på att berätta om kända kriminella, Al Capone, seriemördare, galningsr som Hitler och Stalin etc. Folk är intresserade av att se sånt.

Kanske ska återgå till ämnet, dvs Ondskan blir tv-serie hos Cmore?
Det är ett jävla tjat om JG är kommunist. Men boken är bra och personligen tycker jag även att filmen håller klass, men saknar mycket men tar upp det mesta.
Sedan kan man ju ha åsikter om att göra en serie av historien, men det jag är rädd för är att det är cmor som ska göra det räcker det inte med att sabba Hamilton som de gjorde med två filmer hoppas Jan Guillou är med och påverka manuset så det inte blir något tok.
Citera
2022-04-02, 19:57
Medlem
Yokosunas avatar
Ondskan som serie ska bli spännande
Citera
2022-09-10, 18:34
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilimandjaro
Varför inte flytta handlingen till nutid och låta alla prata engelska?
Därför att det är helt onödigt. Det finns dessutom andra serier i samma miljö som utspelar sig i nutid.
Citera
2023-08-12, 14:10
Medlem
Cineastens avatar
Nu har Moviezines filmkritiker fått se första avsnittet av serien och de lovordar den.

https://www.moviezine.se/nyheter/nya-ondskan-kottig-ra-och-med-manga-snygga-vita-man

Saxat ur artikeln:
Citat:
Första avsnittet är otroligt välgjort med vackert foto, välskräddade kostymer och miljöer som kunde varit ”Döda poeters zällskap”-idylliska om det inte vore för just ondskan. Serien utspelar sig inte som man skulle kunna tro i nutid (något som Jan Guillou också antagit innan han fått se första avsnittet), utan tar vid 1959 när Elvis är kung, röka cigg trendar och skolaga precis förbjudits i Sverige.

Men i stället för skolaga har den anrika internatskolan Stjärnsberg, dit 16-årige Erik omplacerats efter att kraftigt ha misshandlat en klasskompis, infört kamratuppfostran. Vad det i praktiken innebär är att sistaårseleverna tillåts bestraffa alla andra elever både fysiskt och psykiskt så som de behagar.

Erik som växt upp med en misshandlande far kan inte, likt sina klasskompisar, låta bli att säga ifrån när han får bevittna det sadistiska maktutövande som sker under skoltid, men vill samtidigt inte riskera att bli relegerad, och ställs därför ständigt inför moraliskt extremt påfrestande situationer. Isac Calmroth som spelar unge Erik tyckte det var kul att få gräva ner sig i olika perspektiv och trots seriens tunga tema tycks skådespelarensemblen haft riktigt roligt under inspelningarna.
Citera
2023-08-12, 23:07
Medlem
När kommer den på 4an? Skall bli spännande och intressant att se tv 4 förstöra ytterligare en bra bok, tycker att det lyckas bra med att sabba Bäckström och Beck samt de 2sista Hamilton filmerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in