Citat:
Jag tycker att du överdriver vagheten rätt rejält. Jag har redan bekräftat att rent instinktivt är Grandmannen det mest intressanta spåret. Dock är underlaget vansinnigt tunt. Och jag kollar inte honom för en individ. Jag kallar honom för ett koncept.
MOPspanaren har 2021 gjort en tjusig sammanställning av observationerna:
(FB) Grandmannen eller grandmännen
Det är ju allmänt accepterat i "MOP-världen" att det finns väldigt många observationer från Grand och signalementen är ju faktiskt rätt spretiga. Vi har allt ifrån "ceps" som knäpps på huvudet till barhuvad till stickad mössa. Vi har glasögon. Vi har inte glasögon. Vi har en mager person. Vi har en kraftig person. Vi har en kortklippt person. Vi har en person med vågigt och mycket hår.
Att det här ska röra sig om samma person känns för mig inte trovärdigt.
Det spretiga signalementet från mordplatsen har en väldigt naturligt förklaring. Avstånd, tid och framför allt motljus. Vad är förklaringen vid Grand?
Som sagt. Grandmannen är intressant. Logiskt sätt borde inledningen av det som ledde till mordet ske runt kl 21:00 vid Grand. Då finns det bra med tid för någon att göra en uppskattning på hur länge OP kommer att vistas på bion samt hämta ett vapen. Är det flera inblandade kan ju någon/några hängt kvar utanför samtidigt som någon/några hämtade vapen. Det kan ju förklara ett spretigt signalement på "misstänkta" individer.
Problemet är som sagt (för mig) att det är så vagt. Det finns inget att jobba med. Hade det funnits det hade jag gjort det
MOPspanaren har 2021 gjort en tjusig sammanställning av observationerna:
(FB) Grandmannen eller grandmännen
Det är ju allmänt accepterat i "MOP-världen" att det finns väldigt många observationer från Grand och signalementen är ju faktiskt rätt spretiga. Vi har allt ifrån "ceps" som knäpps på huvudet till barhuvad till stickad mössa. Vi har glasögon. Vi har inte glasögon. Vi har en mager person. Vi har en kraftig person. Vi har en kortklippt person. Vi har en person med vågigt och mycket hår.
Att det här ska röra sig om samma person känns för mig inte trovärdigt.
Det spretiga signalementet från mordplatsen har en väldigt naturligt förklaring. Avstånd, tid och framför allt motljus. Vad är förklaringen vid Grand?
Som sagt. Grandmannen är intressant. Logiskt sätt borde inledningen av det som ledde till mordet ske runt kl 21:00 vid Grand. Då finns det bra med tid för någon att göra en uppskattning på hur länge OP kommer att vistas på bion samt hämta ett vapen. Är det flera inblandade kan ju någon/några hängt kvar utanför samtidigt som någon/några hämtade vapen. Det kan ju förklara ett spretigt signalement på "misstänkta" individer.
Problemet är som sagt (för mig) att det är så vagt. Det finns inget att jobba med. Hade det funnits det hade jag gjort det

Att så tydliga saker som skärmmössan och den gamla blå täckjackan går igenom är ju rätt talande.
Det är fler rätt specifika saker som nämns flertalet gånger också, som de insjukna ögonen.
Jag fattar inte heller varför du skiljer så mellan mordplatsvittnenas spretighet och de vid Grands. Tror du inte skillnader i tid, ljus och avstånd finns mellan vittnena vid Grand?
Tar man bara de säkraste observationerna är faktiskt spretigheten väldigt liten.
Men sedan är det ju såklart möjligt att han inte var själv där. Det kan vara fler inblandade med liknande kläder. Fast det mest talande under här är ju att ingen har hört av sig. Polisen har bett alla som var här att höra av sig, och jag tror väldigt få i Sverige missade att de var intresserade av dessa vittnesmål.
Oavsett så är det ju helt klart så att misstänkt aktivitet är observerad här, och det bör vara huvudspåret. Att det finns lite att jobba med betyder inte att man bara kan lägga det åt sidan och bara jobba med andra spår istället.
Jag tror att vi egentligen är av ungefär samma åsikt. Jag försöker inte framföra att grandmannen eller männen måste vara inblandade. Det jag invänder mot är att det här inte verkar finnas med i tanken när man värderar SE-spåret. Jag vet inte hur många gånger tex det framförs att SE var den enda som var klädd på detta vis eller att SE är den enda som beter sig märkligt i närområdet. Det är ju uppenbart inte sant.