2023-08-12, 13:27
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att subventionera industri i Sverige är ju snarast ett sätt att motverka globalisering. Subventioneras inte industri i Sverige så kommer troligen tillverkningen att flytta till låglöneländer, vilket är exakt så som globalisering fungerar. Varje sak tillverkas där det är mest lönsamt på jorden.

Om vi skall vara renläriga globalister så skall vi helst importera elen i stället för att ha egna kraftverk.
Globalismen hade inte varit möjlig utan multinationella företag som i sin tur inte varit möjlig utan subventioner e.x. infrastruktur.

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Så kärnkraften ska byggas med privata medel? Vem vill investera i något sånt?

Det ordnar högern med hjälp av statliga kreditgarantier:

Citat:
Ursprungligen postat av Energi
Partierna vill bland annat ge särskilda statliga kreditgarantier på 400 miljarder kronor för investeringar i kärnkraft, med mer ”generösa villkor än dagens system”.

Den nya regeringen storsatsar på kärnkraft

Den brunblåa regeringen lättar på plånboken, du och jag får betala för en olönsam utbyggnad, om det kommer att byggas.
Citera
2023-08-12, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Det vet du att det inte kommer att ske.
I en avreglerad marknad kan man inte ha olika regler för olika företag.Måste vara samma regler för alla bolag.Men gärna minskad skatt för alla.
Extraordinära situationer kräver extraordinära åtgärder.

Finns den politiska vilja är det möjligt.
Citera
2023-08-12, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Skär ner biståndet till noll.
Dra in permissioner och utdela straff i den högre skalan istället för i den nedre.
Slopa flerbarnstillägget, höj kraven för försörjningsstöd, höj kostnaden för läkarbesök till 1500kr bortsett för omyndiga och pensionärer, höj gränsen för högkostnadsskyddet på apoteket till 8000kr, slopa frikortet i vården, inga 50kr tandläkarbesök för illegala invandrare, se till att bli av med de illegala invandrare som glider runt och ställer till djävulskap i Sverige, dra in gymnasieamnestin, max 1200st kvotflyktingar per år (inga andra flyktingar eller återföreningar öht), gör om 1177 till ett betalnummer för 5kr/min, höj taxan i kollektivtrafiken så att den bär sina egna kostnader, ta bort alla subventioner för miljöfarlig vindkraft, skrota arbetsförmedlingen och deras hittepåutbildningar!

Finansieringen kirrad....
Jo, visst, men att man kan ordna finansiering är inte samma sak som att någon politiker eller något parti faktiskt tänker göra det...
Citera
2023-08-12, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Extraordinära situationer kräver extraordinära åtgärder.

Finns den politiska vilja är det möjligt.
Är nog få politiker som vill att skattebetalarna ska få ökade kostnader.Möjligen V då.
Du får fortsätta rösta på ditt V och hoppas på det bästa.
Citera
2023-08-12, 13:37
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
"en politisk vilja att" och "lönsam för Sverige" hör tyvärr inte ihop, med tanke på de senaste 10 årens vansinniga beslut att t.ex lägga ner Ringhals som kunde dragit in 10 miljarder per år och reaktor bara i elskatter.

När kommer de politiker som la ner dem att få frågan "varför renoverade ni inte dem istället för att tvingas bygga nytt som tar 9 år"?

Vem tänker du dig ska ställa den frågan? Svenska journalister? Det skulle ju gå emot journalistkårens politiska program att ställa den sortens frågor.
Citera
2023-08-12, 13:38
Medlem
Citat:
Är nog få politiker som vill att skattebetalarna ska få ökade kostnader.Möjligen V då.
Du får fortsätta rösta på ditt V och hoppas på det bästa.
Jag vägrar tro att M, som jag röstar på, vill sänka Svensk företagsamhet.
Citera
2023-08-12, 13:44
Medlem
Citat:
Jag vägrar tro att M, som jag röstar på, vill sänka Svensk företagsamhet.
Jag är M röstare med.
Romina och regeringen är helt öppna med att nya reaktorer ska bekostas av bolag.Helt rätt av regeringen.
Citera
2023-08-12, 13:47
Medlem
Citat:
Jag är M röstare med.
Romina och regeringen är helt öppna med att nya reaktorer ska bekostas av bolag.Helt rätt av regeringen.
Ja. Det som fick mig att välja M var deras vallöfte att skapa ett bidragstak.

Det ger utrymme för att bygga mer kärnkraft.
Citera
2023-08-12, 13:55
Medlem
Citat:
Ja. Det som fick mig att välja M var deras vallöfte att skapa ett bidragstak.

Det ger utrymme för att bygga mer kärnkraft.
Nej M vill inte bekosta några reaktorer.
Finns bara möjligen V som vill baka in elmarknaden i statsbudgeten.
Elmarknaden ska överleva utan statsstöd.Så är tanken.
Bra vore en värld där bidrag inte behövdes.
Citera
2023-08-12, 13:58
Medlem
Citat:
Nej M vill inte bekosta några reaktorer.
Finns bara möjligen V som vill baka in elmarknaden i statsbudgeten.
Elmarknaden ska överleva utan statsstöd.Så är tanken.
Bra vore en värld där bidrag inte behövdes.
OK. Isf är vi rökta.
Citera
2023-08-12, 13:59
Medlem
Citat:
OK. Isf är vi rökta.
Nej vi måste bara acceptera högre elpriser.
Särskilt i södra Sverige.
Citera
2023-08-12, 14:00
Medlem
wwrs avatar
Regeringen tillsätter Vattenfalls styrelse och har alltså full rätt (och skyldighet enligt Tidö-avtalet) att bestämma om Vattenfall bygger reaktorer eller ej. Men vi blir blåsta med rundsnack och inget byggs.
Citat:
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) tycker inte att det är nödvändigt att beordra Vattenfall att bygga ny kärnkraft – trots överenskommelsen om att ge Vattenfall direktiv om det i Tidöavtalet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-pa-vattenfall
Senast redigerad av wwr 2023-08-12 kl. 14:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in