2021-03-18, 09:25
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
person nr ja men inte sista 4 siffrorna

Lär dig skillnaden mellan födelsedatum och personnummer.
Citera
2021-03-18, 11:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenpasset
Får ni en felaktig swishbetalning och någon hör av sig:

1. Logga inte in i internetbanken kommande timmar.
2. Skicka inte tillbaka pengarna.
3. Kontakta omgående banken för konsultation. De hjälper dig med råd.

(4) bränn inte pengarna då dessa kan krävas i retur om det är ett ärligt misstag av avsändaren.

Punkt 4 är EXTREMT viktig. Du åker garanterat dit för olovligt förfogande om det är ett misstag. Det är det som gör det hela ännu värre. Väldigt lätt för polisen att bättra på uppklarningsstatistiken. Bedragarna skiter de fullständigt i. Där lägger de ner utredningarna direkt.
Senast redigerad av Juristen08 2021-03-18 kl. 11:15.
Citera
2021-03-18, 15:38
Medlem
Citat:
Men hur? Om jag loggar in via bankid så slår jag in en kod vilken är krypterad sen krävs det andra uppgifter för att logga in.

Personen i fråga har ditt personnummer. Denne ringer upp och presenterar sig som din bank och ber dig använda bank id för att bekräfta det som dom ber om. I detta fallet en återbetalning från swish. Samma person har inloggningsfönstret för banken öppet med ditt personnummer inpetat. När du legitimerar dig så är personen helt plötsligt inne på din bank med tillgång till dina konton.

Det krävs alltså ett visst mått av dumhet för att man ska bli blåst på detta sättet.
Citera
2021-03-18, 16:19
Medlem
Citat:
person nr ja men inte sista 4 siffrorna

Det är för fan bara att ringa skatteverket och be om dessa uppgifter. De fyra sista siffrorna är enkla att få tag på.
Citera
2021-03-18, 20:38
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iggez
Det är för fan bara att ringa skatteverket och be om dessa uppgifter. De fyra sista siffrorna är enkla att få tag på.

Förr fanns alla personnummer i skolkatalogerna. Vet inte när det togs bort. Personnummer är offentliga uppgifter, så svårt att ta reda på det är det inte.
Citera
2021-09-14, 18:55
Medlem
TJena,

Blev idag lurad på Swish utav en, köpte en vara för XXXXkr som jag aldrig fick levererad ..

Vad ska jag göra? har alla uppgifter om personen, han är dömd för vapenbrott våldtäkt olovligkörning m,m bor 30 minuter ifrån mig.

Polisanmälan?
Kontaktar man banken?
Vad gör man?
Citera
2021-10-05, 18:44
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
TJena,

Blev idag lurad på Swish utav en, köpte en vara för XXXXkr som jag aldrig fick levererad ..

Vad ska jag göra? har alla uppgifter om personen, han är dömd för vapenbrott våldtäkt olovligkörning m,m bor 30 minuter ifrån mig.

Polisanmälan?
Kontaktar man banken?
Vad gör man?

Ja hur mkt blev du av med?
Kolla med banken och se vad dem kan göra?
Finns där bevis går det väl att göra ett ärende hos kronofogden så dem driver in det.
Polisanmäl ja
Citera
2023-07-30, 02:40
Medlem
Någon som har åkt på detta?

Jag har en nära vän till mig på jobbet där hans snap kontot blev hackad. Han skrev till mig hade du kunnat swisha x till denna personen som jag tänker köpa x från. Han menade då hans swish hade problem och skulle ge mig pengar nästa dag.

Ok jag vet jag är en idiot som gick på detta men ärligt talat aldrig hört talas om att snap kontot blir hackad och folk gjorde på detta sättet. Jo jag borde tänkt lite bättre innan jag skickade pengarna.

Min kollega ekonomi har inte varit det bästa så man tänkte helt klart helt enkelt. Summan är bara 3 tusen. Inte så farligt.

Jag har gjort en polisanmälan och ringt banken.

Jag ringde denna person, inget svar. Hennes namn är konstigt nog svensk kvinna som är över 50 år gammal. Jag försökte ringa henne flera gånger utan svar.

Jag la till hennes nummer på whatsapp där man såg bild på henne. Sökte upp henne på Facebook där man såg samma bild. Verkar vara ett äkta Facebook kontot.

Jag började skriva till henne via whatsapp där hon började svara mig konstigt nog och sa att hennes vän har lurat henne och gå med på detta och att hon har kontakta sin bank och polisanmält ärende.

Jag bad henne skicka tillbaka pengar och där hon sa det är inte möjligt på grund av att hon har spärrat sin bank id men att hon har sagt till banken att skicka tillbaka pengarna.

Ingen aning om dom skickas tillbaka men till min fråga. Hur tänker dessa egentligen? Hennes nummer är kopplad till swish. Polisen har hennes namn osv.

Är så enkelt komma undan farbror blå när man håller på med detta?

Om polisen lägger ner ärendet tänker jag stämma henne eller bör jag kontakta en advokat? Jag bry mig inte om mina pengar eller hur mycket det kommer kosta. Sättet detta gjorde på var väldigt obehagligt.

Jag vet att jag är dum som skickade pengarna. Men dom var fan inne på min kollega snapchat konto och låtsades vara någon annan.

Hur jag vet att hennes Facebook kontot är äkta är på grund av att hennes nummer är kopplad till hennes son. Som jag ringde och fick informationen vart hon bor och adress.
Senast redigerad av Bordstol 2023-07-30 kl. 02:45.
Citera
2023-08-09, 19:57
Medlem
Jag skulle vilja komma i kontakt med dig då jag varit med om exakt samma sak nyligen. Låter nästan som det är samma person också. Jag kunde inte skicka ett pm till dig pga mitt konto är nyskapat.

Citat:
Ursprungligen postat av Bordstol
Någon som har åkt på detta?

Jag har en nära vän till mig på jobbet där hans snap kontot blev hackad. Han skrev till mig hade du kunnat swisha x till denna personen som jag tänker köpa x från. Han menade då hans swish hade problem och skulle ge mig pengar nästa dag.

Ok jag vet jag är en idiot som gick på detta men ärligt talat aldrig hört talas om att snap kontot blir hackad och folk gjorde på detta sättet. Jo jag borde tänkt lite bättre innan jag skickade pengarna.

Min kollega ekonomi har inte varit det bästa så man tänkte helt klart helt enkelt. Summan är bara 3 tusen. Inte så farligt.

Jag har gjort en polisanmälan och ringt banken.

Jag ringde denna person, inget svar. Hennes namn är konstigt nog svensk kvinna som är över 50 år gammal. Jag försökte ringa henne flera gånger utan svar.

Jag la till hennes nummer på whatsapp där man såg bild på henne. Sökte upp henne på Facebook där man såg samma bild. Verkar vara ett äkta Facebook kontot.

Jag började skriva till henne via whatsapp där hon började svara mig konstigt nog och sa att hennes vän har lurat henne och gå med på detta och att hon har kontakta sin bank och polisanmält ärende.

Jag bad henne skicka tillbaka pengar och där hon sa det är inte möjligt på grund av att hon har spärrat sin bank id men att hon har sagt till banken att skicka tillbaka pengarna.

Ingen aning om dom skickas tillbaka men till min fråga. Hur tänker dessa egentligen? Hennes nummer är kopplad till swish. Polisen har hennes namn osv.

Är så enkelt komma undan farbror blå när man håller på med detta?

Om polisen lägger ner ärendet tänker jag stämma henne eller bör jag kontakta en advokat? Jag bry mig inte om mina pengar eller hur mycket det kommer kosta. Sättet detta gjorde på var väldigt obehagligt.

Jag vet att jag är dum som skickade pengarna. Men dom var fan inne på min kollega snapchat konto och låtsades vara någon annan.

Hur jag vet att hennes Facebook kontot är äkta är på grund av att hennes nummer är kopplad till hennes son. Som jag ringde och fick informationen vart hon bor och adress.
Citera
2023-08-10, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanessa29
Jag skulle vilja komma i kontakt med dig då jag varit med om exakt samma sak nyligen. Låter nästan som det är samma person också. Jag kunde inte skicka ett pm till dig pga mitt konto är nyskapat.
Jag försökte pm dig men det gick inte.
Citera
2023-08-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordstol
Jag försökte pm dig men det gick inte.

Citat:
Du kan lägga till mig på snap. Jag gjorde ett helt nytt konto för vill inte lägga ut min riktigt här ute helt offentligt.

Nya kontot jag gjorde nu heter: Bordstol12

Lägg till mig så snackar vi vidare där!
Citera
2023-08-11, 18:46
Medlem
Citat:
Du verkar inte ha lagt till mig ännu. Hon du swisha börjar hennes namn på C och efternamn på K?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in