• 9
  • 10
2023-08-10, 02:50
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
I en nöd situation som den som uppstått i fjällstugan - är det ingen risk att göra som jag sagt.
Man hjälper dem att få behålla vatten i kroppen samt få i sig näringsrik kost , nej det finns inget fosfor i uppbrända tändstickor ...

Det är helt ofarligt att äta - samt ett väldigt bra sätt att stoppa magsjukan på.

Det innehåller glaspulver enligt en skribent i tråden. Det är knappast något som är bra att få i sig. Trolla inte om såna här allvarliga saker tack.

I övrigt så bör man alltid ha Dimor med sig, och koltabletter inköpta på apotek. Speciellt när man ska upp och vandra på Kebnebajse.
Citera
2023-08-11, 13:44
Medlem
dialektikers avatar
Vad lustigt, nu minns jag då jag var där sist (som 16-åring, många år sen) så fick jag just magsjuka vid Kebnekaise fjällstation.

Det var synd, för då kunde jag inte haka på resterande i gruppen som besteg toppen den dagen.
Men jag minns det också som min trevligaste magsjuka för det var så härligt att ligga i ett tält där vinden fläktade igenom, och fin utsikt för ett magsjuketillfälle.

Kanske svårt att hålla hygienen på ett sånt där genomfartsställe som många fjällvandrare passerar?

Edit: Och för övrigt gjorde det inte så mycket, att jag inte kunde följa med gruppen på toppbestigningen, för jag hade varit på toppen något år innan.
Senast redigerad av dialektiker 2023-08-11 kl. 13:46.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in