Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Utan att värdera någon av spelarna i fråga. Den defensiva mittfältaren är en av de taktiskt mest avgörande spelarna i dagens fotbollslag (har väl alltid varit). Men eftersom det är som du säger, det är en jävligt oglamorös position sett till ära och berömmelse så de flesta unga spelare drömmer om att bli anfallare och göra mål, inte defensiv mittfältare och göra tacklingar och sidledspass. Därför är utbudet på världsklasspelare på den positionen begränsat. Utbud och efterfrågan, grundläggande nationalekonomi.
Men inflationen är löjlig i fotbollsvärlden, går knappt ens att benämna det monopolpengar längre.
Du har givetvis rätt i allt du skriver om den defensiva mittfältspositionen. Den är oerhört viktig och går under radarn även för många som är intresserade av fotboll.
Alla de bästa lagen och landslagen de senaste åren har haft en sådan spelare i världsklass - Kanté, Busquets, Casemiro, Rodri, Kimmich och längre tillbaka Gattuso, Carrick, Makelele etc. Spelare som sällan fått den cred de skulle haft.
Det är en position som förtjänar att lyftas fram i rampljuset men jag tycker fortfarande att 100 miljoner euro är ett helt sjukt pris när man kokar ner det och kikar på vad det är dessa spelare gör på planen.
Kan för övrigt bjuda på en anekdot från barndomen när jag själv lirade fotboll. Alla kids snackade om Zidane, Ronaldinho och Ronaldo d.ä. men jag ville tvunget lira defensiv mitt och hade Makelele som min största förebild
Citat:
Ursprungligen postat av
Generalandersson
Priset på spelare har gradvis gått upp under de senaste 15-20 åren, och detta har man till stor del Chelsea & Man City att tacka för. Men du tycker inte att du överdriver ett snäpp när du skriver att en spelartyp som tex Caicedo ”knappt bidrar med mål eller ens assists”..?
_ _ _
Vilka tankar har du kring Kane’s flytt till Bayern? (om de senaste rapporterna nu stämmer).
Caicedo - 2 mål och 2 assist på 45 matcher i Premier League. Siffror från Transfermarkt.
Det känns givetvis riktigt tungt att tappa en av våra bästa spelare och största ikoner någonsin.
Jag unnar Kane all framgång och han har ju blivit kvar längre än väntat, så mot honom personligen hyser jag inget agg.
Tottenham kommer inte få fram en sådan spelare igen och det som stör mig mest är hur klubben skötts under hans tid. Det har varit ren cirkus de senaste åren med managers, dåliga spelarköp och dramatik.
När man tar i beaktande hur turbulenta åren har varit under Kane’s prime så tycker jag det han har presterat på plan är ännu mer imponerande. Det är en fantastisk spelare och utan tvekan en av världens bästa på sin position. 30 mål förra säsongen trots att Spurs var så dåliga och slutade 8:a talar för sig. Kan inte minnas när någon gjorde något liknande.
Kane ville bort och jag förstår honom, samtidigt som jag inte gör det. Bayern känns ganska osexigt även om det är en garant för titlar. Jag hade haft större förståelse om det var Real Madrid.
Att man säljer honom ett par dagar innan säsongens första match tycker jag dock är illa. Typiskt Levy att förhandla om några miljoner hit och dit i veckor och sedan sälja i grevens tid. Det skapar en instabilitet i klubben och en otacksam situation för Big Ange, som förbereder sig för sin första match som manager i ligan. Daniel Levy är en riktig jävla pajas.
Men det är inte helt nattsvart. Vi har en ny manager vars fotboll jag helt står bakom och som har en personlighet och utstrålning som gör honom väldigt lätt att tycka om. En frisk fläkt jämfört med de bittra gubbarna Mourinho och Conte!
Det ska bli intressant att följa Tottenham post-Kane. Vi har en del unga intressanta spelare och det kanske blir några värvningar här i slutet av fönstret. Om Richarlison kan komma igång och Bentancur och Bissouma kommer upp i nivå igen efter skador så är det nog inte helt kört. Men målskyttet blir såklart det stora frågetecknet den här säsongen, tillsammans med försvaret.