2023-08-10, 21:26
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag kollade igenom JJ´s sopor.

Där ligger ju en fjärrkontroll, sannolikt till TVn.

Där ligger även en utprintad bild på något som ser ut som en jämförelse av olika prylar.

Kanske hennes TV dog...

Finns på bild 2

Vetlandafallet:
https://imgur.com/a/lZJKubg

Nog lite OT i detta fallet.

Där är även en bild på den kända röda påsen.
Senast redigerad av Fibonaccital 2023-08-10 kl. 21:31.
Citera
2023-08-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, tänkte på den, men sen kände jag att jag skulle få svårt att hitta inlägget.

Någon får gärna skissa vidare på den. Takhöjden kan man kika på i foton från sovdelen i lgh osv. Tror jag googlade fram höjden på en sån sänggavel ungefär och dribblade fram en ungefärlig takhöjd i badrummet den vägen. Går kanske att kika på gamla ritningar också.
Citera
2023-08-10, 21:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Undrar verkligen om alla tre har kunnat stå rakt upp i badrummet? Svårt för att tro det. Och på vilket sätt ska då Johanna ha kunnat fälla Tove till golvet om inte alla tre kunde stå rakt upp i badrummet?

Kanske de skulle få plats, men det känns ologiskt att Maja ska in där också, dessutom först, när det är så trångt.

Dessutom behöver man då stå så nära varandra att det inte känns komfortabelt, och inet heller ser man särskilt bra när det blir tre i ett trångt utrymme.

Blir lite som att man ska visa en garerob och alla går in för att se, men blir tvärtom.

Jag tror att Tove lurades in i badrummet, under förevändning att "du har ju inte sett badrummet väl"? Och Tove kikar in och säger, här finns inget att se och då tränger Johanna in Tove, kanske stänger dörren när Tve försöker ta sig ut, hon klämmer handen. Tove säger, vd fan håller du på med och Johanna fäller Tove.

En av mina teser.
Citera
2023-08-10, 21:31
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vid denna tidpunkt har J fått veta att M börjat prata. Förhörsledarna säger till J att M berättat om dumpningen av T i skogen, där dom båda var med. Om M var med i badrummet så är det väl ganska självklart att J berättar att M var med i badrummet och dumpningen?

Förutom tidpunkten och längden på stryptaget så får jag känslan av att hon berättar sanningsenligt med viss försköning. Erkännandet flyter på med flera detaljer utan att hon stakar sig. Hon tar på sig stor del av skulden och hennes berättelse stämmer till viss del med grannens vittnesmål. Till skillnad från M så har hon inte ändrat sig eller lagt till saker i efterhand.

Majas historia är bland dom mest ologiska och märkliga jag hört. Hennes förhör i rätten som finns på youtube är på gränsen till pinsam. Skämskudde behövs när hon stakar sig fram med sina uppenbara lögner. Så tolkar jag hennes historia.
Du har själv skrivit tidigare att uppgiften om att M deltar i badrummet gör J mer trovärdig eftersom det sätter henne i sämre dager. Och nu skriver du att det är självklart att J berättar eftersom M var med. Varför är det självklart att hon ska sätta sig i sämre dager?
Eftersom J blandar sanning och lögn om vartannat, ser jag ingen självklarhet i vilket som ska anses sant.

M har ingen story. Hon förefaller berätta vad som poppar upp i huvudet efter hand. Då blir det omkastningar, tillägg och allmänt rörigt. Jag gissar att det är så det ser ut i Ms huvud, lite ursprungshistoria, lite lögn, lite sanning och en del undanhållet i en salig röra.
Citera
2023-08-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Du har själv skrivit tidigare att uppgiften om att M deltar i badrummet gör J mer trovärdig eftersom det sätter henne i sämre dager. Och nu skriver du att det är självklart att J berättar eftersom M var med. Varför är det självklart att hon ska sätta sig i sämre dager?
Eftersom J blandar sanning och lögn om vartannat, ser jag ingen självklarhet i vilket som ska anses sant.

M har ingen story. Hon förefaller berätta vad som poppar upp i huvudet efter hand. Då blir det omkastningar, tillägg och allmänt rörigt. Jag gissar att det är så det ser ut i Ms huvud, lite ursprungshistoria, lite lögn, lite sanning och en del undanhållet i en salig röra.

Hon har ju inte mycket till val. Om hon tror att M redan berättat att dom var där alla tre har hon två val om hon inte vill erkänna fullt ut. Antingen kan hon blåneka och skylla allting på Maja. Hon är tillräckligt smart för att räkna ut att den lögnen aldrig skulle hålla. Det är hennes lägenhet, hennes bil, hennes mobil har åkt till McD ihop med T s mobil, och henne mobil har lett polisen till dumpplatsen.

Alternativ två är att försöka få det till olycka, och hon behöver då bygga upp en trovärdig historia som ligger så nära Majas historia som möjligt. Antingen tänker hon att M sagt precis som det är, eller att hon likt J förskönat sanningen. Oavsett kan ju inte J hitta på vad som helst.
Citera
2023-08-10, 21:52
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ska man tro på att det är sant vad JJ säger?
Nej, precis. J:s påstådda ord ska ifrågasättas då hon ljuger som en häst travar, är extremt förslagen och samtidigt kanske har för avsikt att få in M i historien - vad fan gör "ni" kan också bytas ut mot "du".
Citera
2023-08-10, 21:55
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ska man tro på att det är sant vad JJ säger?

Har en stark känsla att det är sanning då hon sa det utan omsvep.
En hel del av det J säger är sanning. ”Vad fan håller NI på med?” Är en sådan del och som placerar M på platsen
Citera
2023-08-10, 22:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag vill minnas att T säger "va fan håller ni på med" efter fällningen.

Förhör med JL 2023-01-10 13:25

Det kan du omöjligen minnas. Du kan möjligen minnas att Johanna har påstått att Tove sa det.

Ännu en uppenbar lögn eftersom Tove inte Ni-ade Johanna.
Citera
2023-08-10, 22:01
Avslutad
Inget har direkt ändrats sedan tingsrätten. Rättsläkarens slutsatser står sig. De nya mobilanalyserna ger lite ny info om start och slut för rörelser, men inget som kommer avgöra åt ena eller andra hållet.

Det är fortfarande ett indiciemål som kommer att avgöras på samma bevisning som fanns i tingsrätten. Johanna åker förstås dit, hon har ju erkänt. Beträffande Majas inblandning kommer de två åtalades trovärdighet att väga tungt. Precis som i tingsrätten kommer Johannas trovärdighet att bedömas som högre än Majas, på samma grunder.

Jag har inte sett något som gör att hovrätten skulle ha anledning att göra en annan bedömning är tingsrätten. Skönt. Möjligen kan straffen justeras, bara för att hovrätten ska känna att de har fått göra nåt också.
Citera
2023-08-10, 22:04
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det kan du omöjligen minnas. Du kan möjligen minnas att Johanna har påstått att Tove sa det.

Ännu en uppenbar lögn eftersom Tove inte Ni-ade Johanna.

Var du med i lägenheten eftersom du är så säker på att J omöjligt kunnat sagt så till T??
Citera
2023-08-10, 22:05
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Glöm snedtak längst bort, Tove ligger på golvet när dom mördar henne och J M sitter på huk eller på knä.
Precis. Dom kunde ju inte stå upp och strypa samt hålla i Toves armar. Det fanns gott om plats för alla 3 i det badrummet. Det finns ingen gräns för vad vissa kan hitta på för att försäkra om att Maja minsann omöjligt kan ha gjort det hon gjort. Patetiskt och jag tror dom 2 mördarna njöt i stundens hetta.
Citera
2023-08-10, 22:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag litar inte på någon mer än mig själv i det här fallet.

Jag förhåller mig till vad M och J säger och hur de säger det och jämför det mot kända omständigheter.

Lägg ner det där med att hålla eller lita på M eller J, blir bara larvigt och är knappast sakliga argument.

Du framställer det som Johanna säger som sanning, samtidigt som du menar att så gott som allt Maja säger är lögn. Till exempel påstod du att Tove sagt "Vad fan håller ni på med?". Men det var Johanna som sa att Tove sagt det. Bara den som litar på Johanna framställer det som en sanning.

Det är dock rätt uppenbart en lögn, varken Maja eller Johanna påstår att någon mer än Johanna var delaktig i fällningen, och Tove tilltalar knappast Johanna med ni.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in