2023-08-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Svenska banker vill inte köpa tillbaka SEK
Kan du presentera en källa? Eftersom riksbanken påstår att det inte alls är så. Är riksbanken oärlig? Det skulle vara en skandal om så är fallet! Kanske är det dags att ta kontakt med medierna?
Citera
2023-08-10, 14:36
Medlem
Det här har pågått i ett par år med att SEK försvunnit från växlingskontor utomlands medan t ex DKKs kurs gått alldeles utmärkt att observera.

Nu gillar jag kontanter personligen men växlar sällan. Har killgissat mig till att det handlat om ett allmänt tecken i försvagat förtroendet för SEK och Svea Rike i stort.
Senast redigerad av juniorobserver 2023-08-10 kl. 14:38.
Citera
2023-08-10, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMannenn
Detta är inte vad tråden handlar om. Vad du tycker om kontanter är helt ointressant. Vi ska här diskutera varför mellanhänderna vägrar hantera SEK

Därför att de anser det olönsamt.

Nu vet du svaret och tråden kan stängas.
Citera
2023-08-10, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Därför att de anser det olönsamt.

Nu vet du svaret och tråden kan stängas.
Uppenbarligen befinner du dig i en källare någonstans och delar dina "kvalificerade" spekulationer. Tack för ditt deltagande i diskussionen. Vi kommer att fortsätta undersöka ärendet. Eftersom du anser dig ha löst detta och anser ärendet avslutat, så kan du gå vidare och göra något vettigare. Tack på förhand!
Citera
2023-08-10, 15:07
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
För några månader sedan upphörde utländska banker och växlingskontor plötsligt med att växla eller acceptera SEK. Orsaken var mycket oklar och enligt Forex var det på grund av:

https://www.tv4.se/artikel/556MYM4ze...svenska-kronor
Enligt riksbanken så stämmer inte det:

https://www.riksbank.se/sv/press-och...lar-utomlands/
Riksbanken hävdar att problemen existerar utomlands, utan att ge en mer ingående förklaring till orsaken.
Jag finner detta ytterst märkligt!
Jag önskar att få en klar förståelse kring ärendet och föreslår att vi reder ut det hela.

Låt oss börja!

I Turkiet så har man slutat ta emot svenska, norska och danska kontanter. Man vill minska kriminellas möjligheter att smuggla ut kontanter och tvätta dem.
Att använda svenskt bankkort/kreditkort är självklart inga problem .
Citera
2023-08-10, 16:25
Medlem
Det gick inte att växla Danska till Svenska heller i Sverige i början av sommaren (oklart hur det är nu) hade ca 5tusen jag samlat på mig varav 3 tusenlappar, nej de tar absolut inte emot 1000-lappar och vägrar ge någon förklaring utan hänvisar till deras hemsida, skäms på Forex.
Citera
2023-08-10, 16:42
Medlem
Den svenska kronan (SEK) har blivit en skräpvaluta som ingen vill befatta sig med.
Citera
2023-08-10, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
I Turkiet så har man slutat ta emot svenska, norska och danska kontanter. Man vill minska kriminellas möjligheter att smuggla ut kontanter och tvätta dem.
Att använda svenskt bankkort/kreditkort är självklart inga problem .
Du presenterar nu gissningar. Dina resonemang kan verka logiska, men de är inte korrekta. Vem försöker minska möjligheterna för kriminella att tvätta pengar?

Turkiet? - Det verkar osannolikt.

Sverige? - Riksbanken själva påstår att Sverige inte är inblandat! Om riksbanken inte talar sanning borde det vara en stor huvudrubrik.

Jag önskar att alla som framför påståenden, hur logiska de än verkar, antingen presenterar källor eller ger detaljer om besluten som tagits. Att skriva något som verkar självklart och som har cirkulerat i Facebook-grupper är otillräckligt som bevis, särskilt när Riksbanken förnekar det.

Tack på förhand!
Citera
2023-08-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Tidigare i juni när detta med de nekade svenska och danska och norska kontanter i Thailand så verkade det som det gällde de tre skandinaviska länderna enbart men senast förra veckan såg jag ett växlingskontor här nere som nu tog emot danska och norska kronor.
Svenska pengar vägrar de fortfarande växla in.
Intressant. Vet du om det var "vanlig" växelkurs eller överpris? För vissa växelkontor växlar fortfarande SEK dock till en mycket dålig kurs, vanligtvis 30-50% sämre.
Det vore intressant att förstå hela processen, inklusive vilka aktörer som växlar valutan med växlingskontoren innan sedlarna återvänder till svenska banker.
Citera
2023-08-10, 18:56
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Du presenterar nu gissningar. Dina resonemang kan verka logiska, men de är inte korrekta. Vem försöker minska möjligheterna för kriminella att tvätta pengar?

Turkiet? - Det verkar osannolikt.

Sverige? - Riksbanken själva påstår att Sverige inte är inblandat! Om riksbanken inte talar sanning borde det vara en stor huvudrubrik.

Jag önskar att alla som framför påståenden, hur logiska de än verkar, antingen presenterar källor eller ger detaljer om besluten som tagits. Att skriva något som verkar självklart och som har cirkulerat i Facebook-grupper är otillräckligt som bevis, särskilt när Riksbanken förnekar det.

Tack på förhand!

Jag gissar inte, jag skriver bara det jag har hört och läst.
Kan absolut vara något annat men ingen här har riktigt länkat till något.
Här har du mina länkar från turkiska källor:

https://www.bodrumgundem.com/2023/06...-yasagi-geldi/
Citera
2023-08-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Jag gissar inte, jag skriver bara det jag har hört och läst.
Kan absolut vara något annat men ingen här har riktigt länkat till något.
Här har du mina länkar från turkiska källor:

https://www.bodrumgundem.com/2023/06...-yasagi-geldi/
Väldigt intressant! Enligt den artikeln med svensk översättning så verkar det som om Sverige har förbjudit att svenska sedlar från Turkiet används på grund av misstankar om penningtvätt. Är det korrekt tolkat?
Artikeln med svensk översättning:
Citat:
Sverige, Norge och Danmark har förbjudit import av 3 länders kronpengar till Turkiet för att ingripa i svarta pengar.
Citat:
Vad Turkiet anser i denna fråga är fortfarande okänt. Det är anmärkningsvärt att Turkiet inte gjorde något uttalande i denna fråga.

Det här är ju verkligen tvärt emot vad riksbanken påstår! Det vore mycket intressant att få reda på exakt vilken organisation som ligger bakom detta förbud.

Om riksbanken inte säger sanningen bör en journalist snarast kontakta dem för att begära en förklaring till deras påståenden.
Citat:
Riksbanken har tidigare informerat om att vi fått många frågor om att det inte går att växla svenska sedlar till lokal valuta utomlands. Enligt den information som svenska banker, uppräkningsföretag och växlingsföretag har lämnat till Riksbanken, har inte flödet av växlade svenska sedlar till Sverige stoppats och det kommer fortfarande in svenska sedlar från utlandet.
Citat:
Problemen med växling av svenska kronor utomlands har alltså uppstått och finns utanför Sveriges gränser i det internationella systemet av valutaväxlare, grossister och handlare.
Citera
2023-08-10, 20:02
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Väldigt intressant! Enligt den artikeln med svensk översättning så verkar det som om Sverige har förbjudit att svenska sedlar från Turkiet används på grund av misstankar om penningtvätt. Är det korrekt tolkat?
Artikeln med svensk översättning:

Det här är ju verkligen tvärt emot vad riksbanken påstår! Det vore mycket intressant att få reda på exakt vilken organisation som ligger bakom detta förbud.

Om riksbanken inte säger sanningen bör en journalist snarast kontakta dem för att begära en förklaring till deras påståenden.

Ja det är korrekt, jag har även varit i kontakt med två olika banker i Turkiet och även de bekräftar att det här beslutet inte har med turkiet att göra. De menar på att Sverige inte köper tillbaka sina pengar från bankerna och att det är ett svenskt beslut.
Jag tror inte att det här drabbar gemene svenne egentligen för man kan fortfarande dra ut turkiska tl från bankomaten, en liten summa dras av i form av avgifter till bankomaten och av den svenska banken and thats it.

Den som drabbas hårdast är de kriminella som snugglar ut 30-40 miljoner i kontanter från Sverige, Norge och Danmark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in