2023-08-10, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Osäkert men någon gruppering inom FM skulle behöva motivera kraven och sen ge dem till pliktverket.
Så det är Pliktverket som bestämmer om kvinnor får tjänstgöra/värnplikta och jobba i FM?

När jag ställde frågan så trodde jag att det lagligt skulle bli ett problem/ politiskt skulle bli ett problem där flera parter måste hålla med.

Men det är Pliktverket som bestämmer?
Citera
2023-08-10, 13:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fkxfboh
Så det är Pliktverket som bestämmer om kvinnor får tjänstgöra/värnplikta och jobba i FM?

När jag ställde frågan så trodde jag att det lagligt skulle bli ett problem/ politiskt skulle bli ett problem där flera parter måste hålla med.

Som jag skrev är det FM, det betyder FörsvarsMakten.

MenFM kan som sagt bara ställa vissa krav. Inte bara säga att kvinnor inte får göra ex värnplikt pga att de är kvinnor, det skulle gå emot diskrimineringslagarna.

Pliktverket är de som sen utför testerna men de bestämmer inget.
Citera
2023-08-10, 13:54
Medlem
Citat:

Riksdagen bestämmer angående värnplikt eller inte, sant vem som ska göra den. ÖB verkställer de uppdrag han får ifrån riksdag och regering.
Citera
2023-08-10, 14:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Riksdagen bestämmer angående värnplikt eller inte, sant vem som ska göra den. ÖB verkställer de uppdrag han får ifrån riksdag och regering.

Men försvarsmakten kan på egen initiativ ändra kraven för mönstring.

Citat:
Nu ändrar Försvarsmakten regelverket kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2022/04/andring-av-regelverket-kring-neuropsykiatriska-funktionsnedsattningar/

Man skulle alltid hypotetiskt införa ett tex styrkekrav som bara de med manligt kön kan klara av. Eller på något annat sätt. Man säger inte utåt att kvinnor är uteslutna men ändrar antagning så de i praktiken blir det. Men skulle förmodligen bli rätt kortvarigt. Regeringen är ju den som styr och skulle i så fall kunna avskeda hela försvarsmaktsledning på stående fot om den anser att detta är diskriminerande.
Citera
2023-08-10, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Man skulle alltid hypotetiskt införa ett tex styrkekrav som bara de med manligt kön kan klara av. Eller på något annat sätt. Man säger inte utåt att kvinnor är uteslutna men ändrar antagning så de i praktiken blir det. Men skulle förmodligen bli rätt kortvarigt. Regeringen är ju den som styr och skulle i så fall kunna avskeda hela försvarsmaktsledning på stående fot om den anser att detta är diskriminerande.

Ja, i teorin, men de kan också höja allas löner med 50% ...
Citera
2023-08-10, 15:14
Medlem
Tranquility Bass avatar
Verken ÖB eller någon annan i Försvarsmakten kan ta detta beslut. Vilka som får göra mönstringen och därmed kan bli aktuella för att göra värnplikt bestäms av Riksdagen.

Citat:

Ett sådant hypotetiskt krav skulle dock innebära att många män även skulle falla bort och då försvinner lite av hela iden med en värnpliktsarmé.
Citera
2023-08-10, 15:28
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:

Nu är ju så att....

Försvarsmakten är EN enskild myndighet.
Plikt- och prövningsverket är EN enskild myndighet.

Båda lyder under riksdag och vidare regering och försvarsdepartement.

https://www.pliktverket.se/om-myndigheten

Så alltså kan såklart inte Försvarsmakten ensidigt försöka med något sådant utan riksdagen, regeringen, försvarsdepartementet samt plikt- och prövningsverket.

Har du fakta på att de skulle kunna så ser jag fram emot den.
Lite skillnad på NPF och kön. Eller tror du att de skulle kunna förbjuda homosexuella?
Senast redigerad av The-D-Drumpf 2023-08-10 kl. 15:36.
Citera
2023-08-10, 15:37
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Om en person blir överbefälhavare kan denne person bestämma att kvinnor ej får göra värnplikt samt sparkar alla kvinnor som jobbar för försvarsmakten nu? Han hävdar att blablablablabla.

Eller går detta emot någon grundlag?

Att få tjänstgöra är ju ingen mänsklig rättighet.

Kan han göra detta/ kan det göras?
Citat:
Det är skillnad att vara den svenska militärens överbefälhavare än att vara chef på valfri arbetsplats. Samma regler ingår inte.

Du har ingen aning om vad du pratar om, varför svara?
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Nej, det bestämmer inte bara han. Dessutom skulle det nog bli tal om diskriminering.

Däremot kan FM nog ställa såna krav att endast en ytterst liten del kvinnor kan tjänstgöra rent fysiskt.
Citat:
Vilka skulle kunna bestämma en sådan sak?
Citat:
Ursprungligen postat av Hamadryad
Våra politiker, dvs svenska folket
Det skulle behöva lagstiftas för att införa könsdiskriminering i Försvarsmakten.

Sen får sån diskriminering endast gälla de som gör värnplikt eller liknande:
"Lag eller annan föreskrift får inte innebära att någon missgynnas på grund av sitt kön, om inte föreskriften utgör ett led i strävanden att åstadkomma jämställdhet mellan män och kvinnor eller avser värnplikt eller motsvarande tjänsteplikt." (fetstil tillagd)
(RF 2:13)

Riksdagen får alltså lagstifta om att t.ex. bara män får göra värnplikt, däremot får de inte ha såna reglar vid anställningar eller liknande. Som andra i tråden nämnt så kan man indirekt diskriminera via kön genom att införa krav som väldigt få av det ena könet kan uppfylla, men såna krav måste då vara sakligt motiverade. Vill t.ex. minnas att Volvo åkta för könsdiskriminering efter att de infört osakliga längdkrav för anställningar, då män i snitt är längre än kvinnor.
Citera
2023-08-10, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det skulle behöva lagstiftas för att införa könsdiskriminering i Försvarsmakten.

Sen får sån diskriminering endast gälla de som gör värnplikt eller liknande:
"Lag eller annan föreskrift får inte innebära att någon missgynnas på grund av sitt kön, om inte föreskriften utgör ett led i strävanden att åstadkomma jämställdhet mellan män och kvinnor eller avser värnplikt eller motsvarande tjänsteplikt." (fetstil tillagd)
(RF 2:13)

Riksdagen får alltså lagstifta om att t.ex. bara män får göra värnplikt, däremot får de inte ha såna reglar vid anställningar eller liknande. Som andra i tråden nämnt så kan man indirekt diskriminera via kön genom att införa krav som väldigt få av det ena könet kan uppfylla, men såna krav måste då vara sakligt motiverade. Vill t.ex. minnas att Volvo åkta för könsdiskriminering efter att de infört osakliga längdkrav för anställningar, då män i snitt är längre än kvinnor.

Så överbefälhavaren kan bestämma att de som gör värnplikt och är anställda av försvarsmakten måste vara exempelvis 180cm?

Kan de också bestämma att de måste kunna lyfta xxx mängd vikt och de måste väga en viss vikt, kunna springa en viss sträcka under en viss tid osv?

Kan överbefälhavaren bestämma detta/ kan det bestämmas utan att man behöver blanda in riksdagen?
Citera
2023-08-10, 15:48
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Så överbefälhavaren kan bestämma att de som gör värnplikt och är anställda av försvarsmakten måste vara exempelvis 180cm?

Kan de också bestämma att de måste kunna lyfta xxx mängd vikt och de måste väga en viss vikt, kunna springa en viss sträcka under en viss tid osv?

Kan överbefälhavaren bestämma detta/ kan det bestämmas utan att man behöver blanda in riksdagen?
Jag skrev uttryckligen att undantaget mot diskrimineringsförbudet inte gäller anställda.

Jag vet inte hur beslutsordningen för kraven på värnpliktiga ser ut. Det lär knappast krävas ett riksdagsbeslut för att ändra kraven. Om det däremot görs på förordnings-, föreskrifts-, eller annan nivå vet jag inte.
Citera
2023-08-10, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag skrev uttryckligen att undantaget mot diskrimineringsförbudet inte gäller anställda.

Jag vet inte hur beslutsordningen för kraven på värnpliktiga ser ut. Det lär knappast krävas ett riksdagsbeslut för att ändra kraven. Om det däremot görs på förordnings-, föreskrifts-, eller annan nivå vet jag inte.

Vad menas med anställda dock? Kan man bli anställd soldat utan att göra värnplikt?

Kan man inte kräva att alla anställda inom fm ska vara av viss längd osv?

Även om du är kontorsnisse? Sedan motiverar man varför?
Citera
2023-08-10, 15:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Vad menas med anställda dock? Kan man bli anställd soldat utan att göra värnplikt?

Kan man inte kräva att alla anställda inom fm ska vara av viss längd osv?

Även om du är kontorsnisse? Sedan motiverar man varför?
Anställd betyder anställd. Jag vet inte hur jag ska förklara bättre än så? Alla vet väl vad det betyder att vara anställd någonstans?

Visst, du kan utesluta många från soldatyrket genom att begränsa värnplikten via kön. Påverkar ju dock inte civilanställda.

Man kan inte kräva att alla anställda skulle ha en viss längd utan en saklig motivation, och vad skulle det finnas för saklig motivation till det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in