2023-08-10, 10:21
Medlem
Area55s avatar
Ekonomi

Ett fascinerande ämne för många. Inte minst i denna tråd/konflikt.

Ryssland är nog världens rikaste land, då man utan bekymmer kan fungera vidare utan 70% av sina tillgångar i banksystemet. Det skulle förmodligen inget annat land eller ingen annan person kunna göra.
På det personliga planet har ca 1500 personer fått 20 miljarder € frysta. Men livet går vidare ändå.

70% = € 300 miljarder . Så den samlade kassan i Ryssland är i så fall 100% = € 428 miljarder.
128 miljarder € är alltså den kassa som man har att kriga för plus tillkommande intäkter av löpande export.

Rysslands intäkter från fossila bränslen minskar
Under första halvåret av 2022 drog Ryssland nytta av ökande priser på fossila bränslen på de globala marknaderna, men de sanktioner för oljeimport som trädde i kraft i december 2022 har lett till att Rysslands intäkter begränsats.
Enligt Internationella energiorganet minskade Rysslands oljeintäkter med över en fjärdedel i januari 2023 (jämfört med januari 2022). Minskningen för februari var ännu större (över 40 %).

Källa: https://www.consilium.europa.eu/sv/infographics/

Hur länge har man pengar att kriga för?
1 år säger läckor i Pentagon. Är det samma läcka som alla hänvisade till förr gången?
https://www.dn.se/ekonomi/lackta-dokument-ryssland-klarar-ett-ars-krig/
Detta sagt 2023-04-27.

Ett sätt att förlänga möjligheten är att ta avpolletterat material och fräscha upp. Ex T-62 eller T-55. Billigare sätt att skapa vapen och därmed kan man säkert utsträcka kriget en stund till.

Min gissning är att vi kan nog lägga på 50% på denna uppskattning. Säg 18 månader.
Sedan kanske Ryssland kan köpa vapen på "krita" och då får man ytterligare en tid på sig.

Manna kanonerna!

Något måste Ryssland göra. Man ska enl rykten mobilisera. Men vad ska de strida med? Dessa nya soldater som inte hunnit rymma landet.
Under 2:a VK, körde ryssen med taktiken, "dina kamrats fall är din lycka".
Soldaterna gick efter varandra och den i främsta ledet hade vapnet. Det fanns alltså inte ett gevär till alla! Man räknade kallt med att när 1:a ledet föll, så fick 2:a ledet ta upp vapnet och fortsätta.
Det fungerar sämre när det kommer till stridsvagnar. Kan visserligen lagas, i bästa fall.

Med eller utan torn, framåt kamrater!
Senast redigerad av Area55 2023-08-10 kl. 11:06.
Citera
2023-08-10, 10:31
Medlem
För den som inte har något bättre för sig så livesänder Silicon Curtain från ett event på temat "how to achieve victory and secure freedom for Ukraine" i Lviv kl 17. https://www.youtube.com/watch?v=YzOib3pN0fc
Citera
2023-08-10, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Målet var dels att hålla ukraina ute ur nato och eu, och skrota ner deras arme, och göra ukraina till ett u land.
Vad är inte uppnått?

Få se nu. Sen invasionen har Ukraina fått ett tillskott av krigsmateriel för ca 1 biljon kr i militärt bistånd, främst från USA och Europa men även ex. Turkiet.

Ukrainarna har fått ett enormt smörgåsbord av krigsmateriel, stridsvagnar och stridsfordon som Leopard, Gepard, artilleri som svenska Archer, luftvärnssystem som Robot 70 och Patriot.

Ukrainarna testar och utvärderar de ledande systemen i världen, i realtid, under reella betingelser, upparbetar inte enbart en fantastisk kunskap och kompetens enbart i handhavande, utan även hur de olika systemen funkar mot vad i olika situationer (ex. skjuta ner drönare vs skjuta ner ryzka ”missiler). Och vad som krävs för att de ska fungera tillsammans.

De kommer även att få en fantastisk kunskap om vad som INTE fungerar, som input eller förbättringsförslag i framtida utveckling av berörd utrustning. Notera exempelvis hur britterna radikalt förändrade sina truppfordon utifrån erfarenheterna i Kuwait, Irak, där ritbordet kraschlandade mot verkligheten.

Flera vapentillverkare Har ju flaggat för att de vill sätta upp produktionsanläggningar i Ukraina. Men det skulle inte förvåna mig om Ukraina själva, med deras innovationsförmåga och entreprenörskap startar nya företag som tillverkar krigsmateriel utifrån den här enorma kunskapen och kompetensen som byggs upp.

Inte minst sjödrönare….

Snart kommer Ukraina få ett enormt tillskott av stridsflygplan (tyvärr tar inte Sverige chansen att leverera JAS Gripen) och om ytterligare ett år kommer de att ha Europas mest genomtränade stridspiloter.

Pizzryzzland under samma tid:

Not so Much. En handfull iranska mopedrönare av plywood och stulna fartkameror. Björkved som frontskydd på lastbilarna. Tvättställningar monterade ovanpå stridsvagnstornen i tron att de ska hindra RSV-projektiler.

Exakt vad är det piss-ryzzen har uppnått nu igen?
Citera
2023-08-10, 10:46
Avstängd
smaug20017s avatar
Hahaha det blir bara bättre och bättre. Flera mongoliska soldater gnäller att de inte har fått lön och att deras familjer svälter!
Citat:
Russian soldiers from Orenburg region say they're not getting paid and their families cannot even afford to pay for utilities.
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1689551750074646528
Citera
2023-08-10, 10:53
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Ja det är nog vanligt under alla krig vi sett de senaste 60 åren. Även innan såklart.

"Sverige undertecknade stadgan den 7 oktober 1998 och deponerade ratifikationsinstrumentet hos FN:s generalsekreterare den 28 juni 2001."

"Krigsfångar har utsatts för tortyr under kriget i Ukraina. Både Ryssland och Ukraina anklagas av FN efter att 159 ukrainska och 175 ryska krigsfångar har intervjuats. Både Ukraina och Ryssland har gjort sig skyldiga till krigsbrott genom att tortera krigsfångar."

Så begreppet folkrätten följ inte heller i denna konflikt.

Ja, sedan innbär ju folkrätt inte bara krigsförbrytelser utan även respekt för territoriell integritet och där får ju Ryssland ensamt bära hundhuvudet.

Sedan tar jag starkt avstånd från tortyr i alla dessa former, men på ett moraliskt plan kan jag åtminstone använda min fantasi till att förstå visst övervåld från Ukrainska sidan.

Det är ju lätt att hålla sin moral intakt på tryggt avstånd från ett krig, men om jag tänker mig att jag lagt händerna på en invaderande soldat som varit del av en invasionsmakt som sprängt vanligt folk i småbitar när de bara varit i sina hem och plågat såväl civila barn och vuxna med grova sexuella övergrepp och tortyr till döds... då är jag faktiskt inte övertygad om att jag skulle hålla huvudet helt kallt.
Citera
2023-08-10, 10:54
Medlem
Verkar poofat lite mer inatt, en byggnad träffad nära domodevodo flygplatsen, tydligen är det osäkert om det är egna luftförsvaret som träffat byggnaden eller drönaren.

Mer uppgifter lär dyka upp

https://twitter.com/NOELreports/status/1689525661193363456
Citera
2023-08-10, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Hahaha det blir bara bättre och bättre. Flera mongoliska soldater gnäller att de inte har fått lön och att deras familjer svälter!

Citat:
Russian soldiers from Orenburg region say they're not getting paid and their families cannot even afford to pay for utilities.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1689551750074646528

Är det inte lite gulligt ändå?

Dom är i Ukraina för att ”försvara sitt fädernesland”. Dom är på ett annat lands territorium och skjuter ihjäl deras befolkning (sitt brodersfolk, Sic!) - mot betalning.

Och nu klagar de över att dom inte får betalt!

AHJAAHSHjahhahaahaha….

Dessutom tror cellplast-skallarna att om de bara byter ut guvernören i nästa val - då ordnar allt upp sig!

Snälla, jag dör av skratt!

Ni bor ju i pissryzzland för helvete! Där inga löften är värda nåt, där alla skär emellan och skor sig om de kan.

Det kommer aldrig att finnas några pengar till era löner, era jävla förlorare. Inte idag, inte i morgon, inte om ett år. Ni är bara kanonmat. Ni slaktas mot betalning - utan betalning! Inte undra på att Putin har råd att kriga hur länge som helst! 😁😜🤣
Citera
2023-08-10, 11:03
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Min poäng är återigen att det är få som kan stoppa en invasion med hjälp av folkrätten. Funkar sällen eller aldrig. Oavsett vart på jorden invasionen det inträffar.

"Vad finns det för problem med folkrätten?
Vad är folkrätt?
Ibland agerar stater militärt utan att säkerhetsrådet gett sitt stöd. Detta är inte förenligt med folkrätten och därför mycket kontroversiellt. Ett annat problem är att FN inte har några påtryckningsmedel för att se till att stater följer folkrätten."

Nej det kan man inte, om länder inte följer Folkrätten. Sant.
Nu var det fråga om någons egen bildande uppfattning ihop med propaganda. Här tyckte jag att läs på om Folkrätten.

Vad är rätt och fel, ska väl grundas på Folkrätten. Eller?
Att FN inte har en egen militär, är en annan fråga.
Här agerar länder med sanktioner, istället.

Men du släpper din fundering om att Nato bombar Ukraina eller Ryssland till stenåldern?
Citera
2023-08-10, 11:12
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Hur länge har man pengar att kriga för?
1 år säger läckor i Pentagon. Är det samma läcka som alla hänvisade till förr gången?
https://www.dn.se/ekonomi/lackta-dokument-ryssland-klarar-ett-ars-krig/
Detta sagt 2023-04-27.

Ett sätt att förlänga möjligheten är att ta avpolletterat material och fräscha upp. Ex T-62 eller T-55. Billigare sätt att skapa vapen och därmed kan man säkert utsträcka kriget en stund till.

Min gissning är att vi kan nog lägga på 50% på denna uppskattning. Säg 18 månader.
Sedan kanske Ryssland kan köpa vapen på "krita" och då får man ytterligare en tid på sig.
Det viktiga för Putin är att hålla produktion av krigsmateriel igång, och det kan han också göra genom expropriering av de företag som producerar krigsmateriel samt tvångsarbete i fabriker och gruvor. Också ett sådant tilltag förlänger Rysslands möjligheter att terrorisera den ukrainska civilbefolkningen.

Ryssland har också möjligheten att trycka nya pengar, och det är typiskt en möjlighet som diktatorer tar till när kassan börjar tryta. Det tar då ytterligare månader eller år innan inflationen gjort valutan är helt kaputt och pengarna inte längre kan användas.

Jag skulle säga att Rysslands största problem är om de även fortsättningsvis kommer tvingas att ersätta förlorad utrustning i den takt de gör nu. Då hinner de inte producera upp ny materiel även om de har ekonomi till det.
Citera
2023-08-10, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det viktiga för Putin är att hålla produktion av krigsmateriel igång, och det kan han också göra genom expropriering av de företag som producerar krigsmateriel samt tvångsarbete i fabriker och gruvor. Också ett sådant tilltag förlänger Rysslands möjligheter att terrorisera den ukrainska civilbefolkningen.

Ryssland har också möjligheten att trycka nya pengar, och det är typiskt en möjlighet som diktatorer tar till när kassan börjar tryta. Det tar då ytterligare månader eller år innan inflationen gjort valutan är helt kaputt och pengarna inte längre kan användas.

Jag skulle säga att Rysslands största problem är om de även fortsättningsvis kommer tvingas att ersätta förlorad utrustning i den takt de gör nu. Då hinner de inte producera upp ny materiel även om de har ekonomi till det.
Man får iallafall ge det ryska finansministeriet att de är tydliga med att trycka upp nya pengar inte är ett realistiskt alternativ för Ryssland givet hur ensamma de är. Om/när Putin kör över dem och startar sedelpressen så är kollapsen ett faktum. Givet att deras fonder i stort sett är tömda under 2023 så återstår bara en sak och det är att sälja ut alla ryska råvarutillgångar till Kina. Man får hoppas att de ryska oligarkerna fattar att det är en röd linje Putin måste stoppas från. Det kommer bli ett intressant val i Ryssland våren 2024.
Citera
2023-08-10, 11:37
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:

Ryssland eroderar redan Kina kör samtliga affärer med Ryssland i Kinesisk valuta ( både import och export ) Och där håller kineserna i tryckpressen och bestämmer värdet . Samtidigt exporterar Ryssland naturtillgångar med hjälp av västerländsk teknik som de inte kan ersätta och kan de mot all förmodan ersätta den så blir det till helt andra kostnader.

Exportmässigt är Ryssland numera en lydstat till Kina
Citera
2023-08-10, 11:48
Medlem
Area55s avatar
Citat:

Sant min gode Saruman. Så sant. Finns många varianter.

Vem har inte haft ett tyskt frimärke som värdet var/är 5 miljarder på?
För de som inte hänger med. Så här gick det i tyskland när man började massproducera papperssedlar och inflationen stack.
Då tappade allt sitt värde, för varje dag.
https://colnect.com/sv/stamps/stamp/324889-Surcharge_-_5Md_on_10M_numerals-Inflation_Series-Tyska_Riket

Till slut var man tvungen att ha en skottkärra med sig som plånbok.

Tipset är: investera i ryska tillverkare av skottkärror!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in