2023-08-10, 07:53
Medlem
Muppetys avatar
Jag hittade det här; https://imgur.com/a/BzcWEZL

Ett rävspel i trä, kanske det är handgjort (alltså inte nått massproducerat i.a.f.)? Minst 100 år gammalt. Det är komplett, t.o.m. ett extra "får".

Tycker det ser ut som det står:
Citat:
50
Anna Linnea
Karlsson
Julafton 1922

Rävspel
Räv och får

Vad tror ni det är värt? Fick det för 50 kr på loppis.
Citera
2023-08-10, 08:04
Medlem
Jordgubbes avatar
Är det verkligen första frågan. Vem tillverkade det, är det ett enda stycke, vad blev det av henne, blev hon en listig räv i karriär och sällskapsliv?
Citera
2023-08-10, 08:08
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Béo på köparna och var det säljs skulle säga runt 500 på auktion, runt 50kr på tradera och runt 300 i skabig skit vintage butiken.
Citera
2023-08-10, 08:12
Medlem
Som det är så småpengar: Men du har nog inte gjort en väldigt dålig affär.

Däremot om du kan få fram lite fakta om den som gjort det eller fått det 1922 så kan du nog få en slant till.
Citera
2023-08-10, 08:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Inga stora pengar tyvärr då det ser ut att vara gjort av pappa Karlsson på en överbliven träbit även om ovansidan ser fräsch ut.
Gissar på max 100 spänn men det är ändå 100% vinst mot inköpspriset.
Citera
2023-08-10, 08:19
Medlem
Muppetys avatar
Aha, jo, det är ju också intressant med historian bakom det så klart, men jag tror det är svårt att få redan på. Ingen aning om vem Anna Linnea är, eller var i Sverige det kommer ifrån.
Citera
2023-08-10, 08:20
Medlem
FcknFaggots avatar
En hundring.
Citera
2023-08-10, 08:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Aha, jo, det är ju också intressant med historian bakom det så klart, men jag tror det är svårt att få redan på. Ingen aning om vem Anna Linnea är, eller var i Sverige det kommer ifrån.

Svårt att googla en person som säkerligen är död och dessutom har ett vanligt namn men för personens dotter eller son kan det finnas ett värde.
Problemet blir bara att hitta denne person, hon eller han bör kanske vara i 85-års åldern om vi tänker oss att Anna fått spelet när hon var 10 år och fått barn när hon var 25 år.
Citera
2023-08-10, 08:31
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Svårt att googla en person som säkerligen är död och dessutom har ett vanligt namn men för personens dotter eller son kan det finnas ett värde.
Problemet blir bara att hitta denne person, hon eller han bör kanske vara i 85-års åldern om vi tänker oss att Anna fått spelet när hon var 10 år och fått barn när hon var 25 år.
Ja, det är förresten inte helt omöjligt att det kommer just härifrån Ängelholm, då loppisen ofta tar hand om dödsbon. Det ska jag forska lite i! De på loppisen kanske vet vem just den kom ifrån? Känner de på loppisen ganska bra.
Citera
2023-08-10, 08:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja, det är förresten inte helt omöjligt att det kommer just härifrån Ängelholm, då loppisen ofta tar hand om dödsbon. Det ska jag forska lite i! De på loppisen kanske vet vem just den kom ifrån? Känner de på loppisen ganska bra.

Då är chansen högre men har någon ur släkten lämnat det till en loppis så betyder det att intresset för spelet är noll.

Har du koll på släktforskning så går det säkert att få fram lite den vägen. Jag har noll koll på detta men finns många med intresset.
Citera
2023-08-10, 08:38
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Då är chansen högre men har någon ur släkten lämnat det till en loppis så betyder det att intresset för spelet är noll.

Har du koll på släktforskning så går det säkert att få fram lite den vägen. Jag har noll koll på detta men finns många med intresset.
Ja, jag har släktforskat tidigare på novis-nivå, så jag kan ju lite om det. Ska börja med att fråga om de vet nått på loppisen.
Citera
2023-08-10, 08:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja, jag har släktforskat tidigare på novis-nivå, så jag kan ju lite om det. Ska börja med att fråga om de vet nått på loppisen.

Lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in