2023-08-09, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Att något skrik inte hörts är inget konstigt. Tove fick Johannas händer runt halsen i ett kraftigt strypgrepp innan hon visste ordet av och förstod vad som var på väg att hända. Sannolikt efter ett eller ett par hårda slag i huvudet som gjorde att hon nästan tappade medvetandet.
Kan den huvudmisstänkte kvinnan använt sig av en hammare för att slå Tove i huvudet efter att hon hade tagit strypgrepp så att Tove tappade andan och föll ner på golvet från toaletten?
Citera
2023-08-09, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
Kan den huvudmisstänkte kvinnan använt sig av en hammare för att slå Tove i huvudet efter att hon hade tagit strypgrepp så att Tove tappade andan och föll ner på golvet från toaletten?
Nej. Tove har dött av strypningen. Det finns ingen allvarlig huvudskada.
Citera
2023-08-09, 22:08
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Sitter man häktad i månader så är det ju ingen ny situation. Man lär känna förhörsledarna också. Förhörsledarna jobbar på att få ett bra förhållande till den förhörde. Såatteh... Hitta på nåt annat.
Eh...förhörsledarna jobbade på att nå in till henne, att få hennes förtroende och det dröjde inte länge förrän de lyckades efter att ha bytt taktik.
Samsittaren som lyssnade utan att pressa, hjälpte henne också att luckra upp försvaren.

De upphävda restriktionerna med tillgång till nyhetssändningar, skapade ångest och påverkade nattsömnen men var säkert nödvändig som ett led i att till sist tvingas möta och konfrontera verkligheten.
Citera
2023-08-09, 22:13
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
I de första förhören säger Johanna att grannen ringde på ett par minuter efter dunsen. Där.är de samstämmiga. Hon säger även att klockan var ca halv tre eller efter. Så något bör i alla fall hänt då.
Ett alternativt scenario kan vara att T vid den tidpunkten lyftes upp och sedan blev tappad.

Dunsen behöver inte ens vara precis i början på bråket.
Citera
2023-08-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Eh...förhörsledarna jobbade på att nå in till henne, att få hennes förtroende och det dröjde inte länge förrän de lyckades efter att ha bytt taktik.
Samsittaren som lyssnade utan att pressa, hjälpte henne också att luckra upp försvaren.

De upphävda restriktionerna med tillgång till nyhetssändningar, skapade ångest och påverkade nattsömnen men var säkert nödvändig som ett led i att till sist tvingas möta och konfrontera verkligheten.
Då kanske den 20-åriga huvudmisstänkta kvinnan insåg att det vore bäst att lägga upp alla korten på bordet och erkänna sina brott,och berätta om händelseförloppet i sin lägenhet i Vetlanda.
Citera
2023-08-09, 22:28
Avslutad
Citat:

Du försöker framställa Maja som en skör liten blomma men vi snackar om en tjej som dumpat en död kropp ute i naturen och några timmar senare agerar helt naturligt inför sin familj. Vad sägs om att ta fasta på det och vad det säger om Maja och analysera henne utifrån det beteendet?

Självklart är det jobbigt för vem som helst att sitta häktad, oavsett intelligensnivå. Man behöver inte kasta in hennes intelligensnivå, diagnoser och whatever för att påvisa att häkte är jobbigt. Det är ett väl känt faktum.

"...för att till sist tvingas möta och konfrontera verkligheten" - är det OS i floskler i den här tråden? Kan vi prata som normala människor eller är det för mycket begärt?

Maja har begått åtminstone ett fruktansvärt brott och som hon ljuger är hon kraftigt misstänkt för även ett annat. Du pratar om henne som om hon var ett traumatiserat offer som skyggar för vad som hon utsatts för. Maja är en FÖRÖVARE, inget offer.
Citera
2023-08-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Oj, det var avancerat. Något som man kanske borde ha som utredare, allt för att göra händelser och tidpunkter mer grafiska! Kas

Nu funderar jag på det sista, 01:52:58 stegen (75 var det väl) och hur du nu tänker...

Haha, blir nog inte mer avancerat än så här när man kör Apples egna AI-ramverk för att tolka hur en iPhone funkar.

Utmaningen är att iPhonen inte sparar den här datan från accelerometern. Den översätter det till steg mm i appen och sen tömmer den den datan från accelerometerns axlar.

Hade den datan funnits tillgänglig för mig så hade jag kunnat köra den mot min maskininlärningsmodell.

Men det man kan lyckas med här istället är att logga de tillfällen då de här sengångarstegserierna uppstår. Så man inte behöver hålla på att kika i Hälsa-appen alltså. Sen kan man köra det mot koordinater så vet modellen var man befann sig och den börjar man se mönster. I samma veva får man sen köra datan mot Apples egna data (stegserier) den fångar upp för att jämföra osv. Och sen kan man fortsätta tills man är sysselsatt på heltid med det...

Och yes jag har en metod där man kan låta sätta en liten drönare i ”follow me” läge så de tidsfönster med de här sengångarstegserierna filmas av drönaren som följer efter en. Det är rent tekniskt lätt men kruxet är att många av de här situationerna sker vid våningsförflyttningar, ombord tåg och bussar, i köer osv. Så inte så praktiskt genomförbart.

Men det börjar formuleras en känsla i mig baserat på det jag ser i min egen Hälsa-app. Alltså i vilka situationer det här rörelsemönstret uppstår.

Rena toalettbesök dör någon sitter på toa flera minuter är det inte tal om bedömer jag. Baserat på de hittills ändå rätt knapphändiga data jag ”orkat” kolla igenom hittills så bör det, om stegserierna sker inomhus, motsvara ett trögt, långsamt och kanske lite desorinterat rörelsemönster.

Kan vara någon som ”lullar runt” med iPhonen i en väska eller liknande, men som sagt jag ska samla på mig data kring det här så får vi se.

01:52:58 så tänker jag att det är intressant att se vilken sluttiden är på MH:s steg. Borde ju vittna om något. Alltså hur länge hon är aktiv med iPhonen ”på sig”. Är en liten blunder att inte ha med det i protokollet nu när de ändå tog ett omtag med stegserierna start- och sluttid där.
Citera
2023-08-09, 22:43
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Då kanske den 20-åriga huvudmisstänkta kvinnan insåg att det vore bäst att lägga upp alla korten på bordet och erkänna sina brott,och berätta om händelseförloppet i sin lägenhet i Vetlanda.

Sällskapet kom till 20-åringens lägenhet ca 01.50. Hon sa att hon visade Tove runt i lägenheten direkt de kom dit.

När hon skulle visa badrummet startade bråket pga en påstådd knuff. Då borde klockan vara ca 02.00. Enligt 20-åringen.

…och det stämmer inte alls. 18-åringen påstår att Tove och 20-åringen satt i köket och pratade. Inte heller den tiden stämmer.
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-09 kl. 22:46.
Citera
2023-08-09, 22:45
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Ja, men i så fall innan hon tog strypgreppet.
Först slaget i huvudet.
Då faller Tove till golvet.
Därefter strypgreppet.
Senast redigerad av flashmaner 2023-08-09 kl. 22:58.
Citera
2023-08-09, 22:49
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, men i så fall innan hon tog strypgreppet.
Först slaget i huvudet.
Du faller Tove till golvet.
Därefter strypgreppet.

Minns du utseendet på såret i bakhuvudet? Märken efter hammarslag lär vara förhållandevis enkla att identifiera.
Citera
2023-08-09, 23:00
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:

Buhu så synd om den patetiska Maja... hon påminner om Monique olivier... Mao en psykopat ut i fingerspetsarna som njuter av andras elände och gråter endast för sig själv...
Citera
2023-08-09, 23:01
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
I de första förhören säger Johanna att grannen ringde på ett par minuter efter dunsen. Där.är de samstämmiga. Hon säger även att klockan var ca halv tre eller efter. Så något bör i alla fall hänt då.
Ett alternativt scenario kan vara att T vid den tidpunkten lyftes upp och sedan blev tappad.

Kan sträcka mig till 02.30 då. Men absolut inte senare.
Såg en bild från utredningen att det stod 3 vinglas i diskhon med - som det såg ut, rödvinsmärken i botten. Men de kan ha varit från den sk förfesten.Louise, Johanna och Maja var det. Om jag inte minns fel.

Så enligt utredningen skulle alltså J och T ha suttit ca 30-40 minuter och pratat utan att dricka något alls.

Det är något med tiderna i den här historien som är helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in