Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Oj, det var avancerat. Något som man kanske borde ha som utredare, allt för att göra händelser och tidpunkter mer grafiska! Kas
Nu funderar jag på det sista, 01:52:58 stegen (75 var det väl) och hur du nu tänker...
Haha, blir nog inte mer avancerat än så här när man kör Apples egna AI-ramverk för att tolka hur en iPhone funkar.
Utmaningen är att iPhonen inte sparar den här datan från accelerometern. Den översätter det till steg mm i appen och sen tömmer den den datan från accelerometerns axlar.
Hade den datan funnits tillgänglig för mig så hade jag kunnat köra den mot min maskininlärningsmodell.
Men det man kan lyckas med här istället är att logga de tillfällen då de här sengångarstegserierna uppstår. Så man inte behöver hålla på att kika i Hälsa-appen alltså. Sen kan man köra det mot koordinater så vet modellen var man befann sig och den börjar man se mönster. I samma veva får man sen köra datan mot Apples egna data (stegserier) den fångar upp för att jämföra osv. Och sen kan man fortsätta tills man är sysselsatt på heltid med det...
Och yes jag har en metod där man kan låta sätta en liten drönare i ”follow me” läge så de tidsfönster med de här sengångarstegserierna filmas av drönaren som följer efter en. Det är rent tekniskt lätt men kruxet är att många av de här situationerna sker vid våningsförflyttningar, ombord tåg och bussar, i köer osv. Så inte så praktiskt genomförbart.
Men det börjar formuleras en känsla i mig baserat på det jag ser i min egen Hälsa-app. Alltså i vilka situationer det här rörelsemönstret uppstår.
Rena toalettbesök dör någon sitter på toa flera minuter är det inte tal om bedömer jag. Baserat på de hittills ändå rätt knapphändiga data jag ”orkat” kolla igenom hittills så bör det, om stegserierna sker inomhus, motsvara ett trögt, långsamt och kanske lite desorinterat rörelsemönster.
Kan vara någon som ”lullar runt” med iPhonen i en väska eller liknande, men som sagt jag ska samla på mig data kring det här så får vi se.
01:52:58 så tänker jag att det är intressant att se vilken sluttiden är på MH:s steg. Borde ju vittna om något. Alltså hur länge hon är aktiv med iPhonen ”på sig”. Är en liten blunder att inte ha med det i protokollet nu när de ändå tog ett omtag med stegserierna start- och sluttid där.