2023-08-08, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypomaster
Serbiska pass är helt OK, om nu hundarna är importerade från Serbien. Dock krävs rabiesvaccination vid lägst 3 månaders ålder och därefter ett titertest. Utländska hundpass ska inte bytas till svenska eftersom de innehåller ursprunglig information om vaccinationer osv. Således var det helt OK med serbiska pass.
Om jag förstår det rätt så var föräldrahundarna importerade till Sverige, men nu hade de varit så pass länge utomlands att rabiesvaccinationen inte längre var giltig alternativt att titertest saknades.
Hundar chippas senast vid det tillfälle de vaccineras och pass ställs ut.
Tack för all upplysning

Utifrån vad som är känt i fallet, var allt i sin ordning med tanten och hundarna? Fritt fram att resa hit och dit?

Eller finns där något problem?

Hur ska man förstå att många verkar känna/tycka att hundarna blev mördade?
Citera
2023-08-09, 21:27
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Tack för all upplysning

Utifrån vad som är känt i fallet, var allt i sin ordning med tanten och hundarna? Fritt fram att resa hit och dit?

Eller finns där något problem?

Hur ska man förstå att många verkar känna/tycka att hundarna blev mördade?

Ett problem tycks vara att du inte förstår vad du läser.

Det framkommer på flera ställen i tråden att mammatiken inte hade sina papper i ordning och därför inte fick komma in med sig själv eller sina valpar. Ägarna har alltid möjligheten att åka tillbaka eller sätta hundarna i karantän men det finns få karantänsplatser och de är dessutom svindyra. Money talks även för djurägare som påstås älska sina djur över allt annat.
Citera
2023-08-10, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Ett problem tycks vara att du inte förstår vad du läser.

Det framkommer på flera ställen i tråden att mammatiken inte hade sina papper i ordning och därför inte fick komma in med sig själv eller sina valpar. Ägarna har alltid möjligheten att åka tillbaka eller sätta hundarna i karantän men det finns få karantänsplatser och de är dessutom svindyra. Money talks även för djurägare som påstås älska sina djur över allt annat.
Oj här var vi stroppiga. Men det är förväntat.

Jag förstår bra det jag läser. Men vore bra att få höra från någon med stenkoll på hundar, papper och regler att tanten hade fel och staten rätt.

Du själv har dessutom fel, det har ju stått i media att återresa och karantän INTE var möjligt, med undantag för den vuxna hannen men hon kunde inte resa ut i tid.
Citera
2023-08-10, 01:52
Medlem
Är det hennes son som finns på Lexbase som bor hos henne?

Är det verkligen så svårt för blattar att leva laglydigt?

Svar ja. Uppenbarligen kan man (med väldigt få undantag) inte vara blatte och leva laglydigt.

Och idioter är alla de som köper hundar från sådana här personer.

Och jag beklagar verkligen de oskyldiga hundarnas död. Men det är inte svenska tullens uppgift att grooma serbiska hundfabriker.
Citera
2023-08-10, 08:25
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar

Svar ja. Uppenbarligen kan man (med väldigt få undantag) inte vara blatte och leva laglydigt.

Och jag beklagar verkligen de oskyldiga hundarnas död. Men det är inte svenska tullens uppgift att grooma serbiska hundfabriker.

En anledning till att det är så svårt för blattarna att sköta sig är ju just för att de kommer från blatteländer, t.ex. Serbien och andra skithål, där det i princip är vilda västern, polisen - nej, ALLA - är korrumperade, den som roffar åt sig mest vinner, man har inte gjort något dåligt om ingen kommer på en, regler är nåt som folk i töntländer som Sverige följer, etc. etc.

När de kommer hit blir det kortslutning i huvudet på dem och de kan inte motstå att fortsätta med sin vildavästernkultur och sitt vildavästerntänk. Dessutom är det ju bara svennar de lurar och bedrar, så ingen skada skedd - svennen slänger ju i princip pengar på dem och vågar inte säga ifrån även om de skulle komma på deras fuffens, för svennen kommer då bli kallad rasist och främlingsfientlig. De är i själva verket de riktiga rasisterna som utnyttjar andra kulturers snällhet och drar fram rasistkortet vid minsta antydan till motstånd.
Senast redigerad av GrillTekniker 2023-08-10 kl. 08:29.
Citera
2023-08-12, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar

Ja enligt uppgifter här i tråden så är sonen en välkänd yrkeskriminell gängledare.

Ingen av dem bor väl i praktiken i lägenheten eftersom sonen bor i fängelse och mamman bor i Serbien. Men den är en stadig inkomst med bostadsbolag, socialbidrag, svensk pension etc.

Egentligen är det oerhört märkligt att tanten vågade gå ut i media om hundarna. Hon borde ju bara ha tagit förlusten och legat lågt till nästa resa.

Hoppas ärendet går till åtal, då lugnar hon sig kanske lite med smuggelresorna.
Citera
2023-08-15, 00:25
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Oj här var vi stroppiga. Men det är förväntat.

Jag förstår bra det jag läser. Men vore bra att få höra från någon med stenkoll på hundar, papper och regler att tanten hade fel och staten rätt.

Du själv har dessutom fel, det har ju stått i media att återresa och karantän INTE var möjligt, med undantag för den vuxna hannen men hon kunde inte resa ut i tid.

Nu orkar jag inte läsa om hela fallet igen och jag minns inte om tiken skulle ha haft en ny rabiesspruta för att få komma in i Sverige. Oavsett vilket så skulle det ha tagits s.k. titerprov på tiken av en legitimerad veterinär i landet hon hade varit och provet skulle ha undersökts och kunnat visa att hon hade fullgott rabieskydd och inte kunde smitta några människor, hundar eller andra djur.

Media har inte alltid rätt, det vet alla som själva har upplevt det media försöker förmedla. Kärringen valde att låta avliva hundarna istället för att ta med dem dit de kom ifrån. De hade kunnat tas dit i plomberade burar. Men det tyckte inte kärringen att hon hade råd med och det hade krävt visst bökigt pappersarbete om hon inte hade kunnat åka med dem själv tillbaka. Så var det. Viljan och plånboken var det skralt med men böla inför media kunde hon ju. För hundarnas del gjorde hon förmodligen en välgärning som valde att låta döda dem, tiken slapp fortsätta att utnyttjas som kassako med för täta kullar och ev. tikvalpar slapp gå samma öde till mötes som morsan sin.
Citera
2023-08-16, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Svenska äckliga myndigheter i vanlig ordning. Det här är så sjukt att man baxnar.
Om något är sjukt så är det att inte förstå regler och lagar
Citera
2023-08-17, 18:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Nu orkar jag inte läsa om hela fallet igen och jag minns inte om tiken skulle ha haft en ny rabiesspruta för att få komma in i Sverige. Oavsett vilket så skulle det ha tagits s.k. titerprov på tiken av en legitimerad veterinär i landet hon hade varit och provet skulle ha undersökts och kunnat visa att hon hade fullgott rabieskydd och inte kunde smitta några människor, hundar eller andra djur.

Media har inte alltid rätt, det vet alla som själva har upplevt det media försöker förmedla. Kärringen valde att låta avliva hundarna istället för att ta med dem dit de kom ifrån. De hade kunnat tas dit i plomberade burar. Men det tyckte inte kärringen att hon hade råd med och det hade krävt visst bökigt pappersarbete om hon inte hade kunnat åka med dem själv tillbaka. Så var det. Viljan och plånboken var det skralt med men böla inför media kunde hon ju. För hundarnas del gjorde hon förmodligen en välgärning som valde att låta döda dem, tiken slapp fortsätta att utnyttjas som kassako med för täta kullar och ev. tikvalpar slapp gå samma öde till mötes som morsan sin.

Jag har alldeles nyss importerat hund och uppfattade det som att det är rabiesvaccin som gäller - inga ytterligare test.
Jag uppfattade som att man inte kan importera valpar under 15 veckor eftersom dessa inte har rabiesvaccin. Om man inte vill ha dem i karantän förstås.

När jag kollar på jordbruksverkets sida så hittar jag ingenting om något titerprov i samband med införsel av hund.
Citera
2023-08-17, 18:53
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har alldeles nyss importerat hund och uppfattade det som att det är rabiesvaccin som gäller - inga ytterligare test.
Jag uppfattade som att man inte kan importera valpar under 15 veckor eftersom dessa inte har rabiesvaccin. Om man inte vill ha dem i karantän förstås.

När jag kollar på jordbruksverkets sida så hittar jag ingenting om något titerprov i samband med införsel av hund.

Varifrån importerade du hunden?
Citera
2023-08-17, 19:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Varifrån importerade du hunden?
Litauen, men det är ju samma regler inom hela EU.
Citera
2023-08-17, 19:04
Medlem
Förmodligen erbjöds hon att sätta hundarna i karantän.

Hon hade väl inga pengar.

Tänker på Z när jag funderar på grupptillhörighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in