2023-08-09, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Min tolkning är att frågan inte ställs.

Observera att M inte berättar detta självmant: "Hon tillfrågas ifall Johanna lämnade lägenheten vid den stunden och hon är inte säker, men tror att hon gick ut för att lämna sopor. Då satt Maja kvar. På frågan hur länge hon var borta så tror inte Maja att det var så länge."

Autism och drag av autism medför en begränsad förmåga att tolka och samspela med omgivningen på ett smidigt sätt och i det här fallet är hon ett typexempel; hon svarar enstavigt och direkt på fråga utan tillägg eller utsvävningar, uppfattar sällan frågor som ställs mellan raderna; då undrar hon vad som menas.
Tvångsbeteenden ingår också i hennes historik vilket är mer än vanligt vid autism.

Efterhand upptäckte FL att de var tvungna att sluta med abstraktioner och bli mera tydliga och rakt på sak; något som märks under förhörens gång.

- Förstod du hur jag menade; hon ser nämligen ingen anledning att återigen berätta om en detalj som inte ens efterfrågas.

Citat:
Hon tar själv initiativ där inga frågor eller krav ställs; hon berättar fritt om saker och ting som har legat nedtryckta och plågat henne under lång tid.

Bearbetningen är påbörjad.

Du baserar din slutsats på ett antagande. Men om antagandet är fel blir således slutsatsen fel. Jag har ställt frågan innan. Tänk om du har fel i din diagnostisering av M och J?

Som det redan påpekats berättar hon utförligt och detalj när det kommer till dom brottsmisstankarna J ensam står anklagad för. Och jo, det ställs frågor och krav på henne även i det förhöret. Det verkar ju snarare vara så att förmågan finns där, men hon väljer att knipa igen när det rör henne själv. Och när det kommer till att kasta J under bussen får ju förhörsledarna knappt stop på henne.

När hon pratade med läkaren som gjorde P7, där hon inte behövde stå till svars eller riskera jobbiga följdfrågor var det heller inga svårigheter att prata. Han skriver
Hellman kunde, vid den aktuella undersökningen, detaljrikt och med inlevelse
redogöra för händelseförlopp liksom för sina tankar och känslomässiga upplevelser vid tiden för de misstänkta gärningarna

Här kommer också ett avsnitt från J s P7 som även den motsäger din diagnos på J.
Personlighets- mässigt kan man inte notera någon grandiositet och det framstår inte som att hon har några antisociala attityder.
Citera
2023-08-09, 20:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
1. J har inte av någon, på något vis, framställts som en person som skulle kunna tänkas ta ett straff för någon annan.

2. Konflikten var Js, hatet var Js, dödsuttalandena var Js

3. J lurade T med hem under förespegling att de skulle reda ut dispyten

4. Med alla de odds J har emot sig, finns det ingen som skulle trott henne om hon påstått att det var M som ströp

5. Om J varit oskyldig hade hon inte behövt ljuga (Det är väl argumentet du brukar använda för M?)

6. Erkännandet ger chans att styra förloppet, tona ner avsikten och hävda olycklig utgång.

7. Det finns ingenting som kan ifrågasätta sanningshalten i att det var J som tog strypgreppet (Mer än du förstås!)
8. Du är ivrig att tro på allt negativt som Johanna berättar om sig själv
Citera
2023-08-09, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Men Majas telefon hade ju två upplåsningar på kort tid.

Inte vad jag kan se i protokollet. Ser bara en gång. Däremot så tänds och släcks skärmen i omgångar enligt 81/13.
Fyra ggr tänder hon skärmen ser det ut som men det sker på ett par sekunder.
Citera
2023-08-09, 20:30
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
...eller att byxorna var en knapp för små för bäraren. Inget ovanligt.
Sen, inte att förglömma, så släpades kroppen både nerför 3 trappor, knökades in i baksätet på en bil och sen släpades i gruset och sen in i skogen. Kan få vilka byxor som helst att hamna snett. Ell t.o.m ramla av.

Ts behå hade också hasats upp.
Om behån hasats av kan det vara ytterligare ett tecken på att dom två mördarna hoppades att det skulle se ut som en våldtäkt. Har sett sånt beteende tidigare i dokumentärer så det ligger nära till hands. Sen tror jag inte heller att dom behandlade Tove särskilt ömsint efter dådet så byxor och bh kan nog blivit påverkade och glidit både upp och åt olika håll.
Citera
2023-08-09, 20:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
T bar kostymbyxor och mjukheten i materialet gjorde kanske att både knapp och dragkedja öppnades av den ovarsamma hanteringen och släpandet i skogen.
Skjortblusen var också uppdragen.

Hade T satt sig på toaletten, borde man ha funnit DNA från henne där.
Hela toagolvet borde varit fullt av dna om J och T tumlat runt, men det fanns ytterst få spår så jag tror inte man kan dra slutsats av det.
Citera
2023-08-09, 20:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Om behån hasats av kan det vara ytterligare ett tecken på att dom två mördarna hoppades att det skulle se ut som en våldtäkt. Har sett sånt beteende tidigare i dokumentärer så det ligger nära till hands. Sen tror jag inte heller att dom behandlade Tove särskilt ömsint efter dådet så byxor och bh kan nog blivit påverkade och glidit både upp och åt olika håll.
Det var ju inte tänkt att hon skulle hittas utan hon skulle brinna upp, så jag tror inte att deplaceringen av byxor o bh gjordes medvetet.
Citera
2023-08-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om vi vetat det, vore vi närmare sanningen. Det jag syftade på var alla lögner hon hävde ur sig före misshandelserkännandet.

Men det är mycket jag sätter frågetecken efter
- Js kronologi, att mordet skedde direkt efter att de kommit dit
- efter T blivit fälld ska hon ha sagt "Va fan håller ni på med?"
- T tog stryptag på J
- M tog bort Ts händer från Js hals
- Kisstorkandet efter att J vankat runt I lgh för att hon inte visste vad hon skulle göra
- J frös tii is
- att det var viktigt att sanningen kom fram
- sist, men inte minst, Ms deltagande.

Låt oss prata om den viktigaste punkten som rör själva erkännandet från J, där hon berättat att M höll i händerna.

Vi har ju pratat om detta innan. För mig är det nästan obegripligt hur man kan tro att J skulle ljuga om denna del. Hämnd har M själv nämnt som anledning och den tron delas av många här. Om J inte hade haft något att förlora på att blanda in M hade jag kunnat köpa den anledningen.

Men hon har ju allt att förlora.
Hon riskerar ett betydligt längre fängelsestraff.
Hon skapar ett vittne som hon inte har kontroll över.
Hon förlorar rätten till sin egen historia, där hon hade kunnat hitta på vad som helst. Tove ramlade och slog i huvudet, hon kräktes och jag blev rädd och gick ut. Eller Tove hotade mig till livet så jag behövde försvara mig. Eller jag gick in på toa och där låg Tove. Ingen aning vad som hänt, kanske Maja gjort nåt?

Skulle det mot allt logiskt tänkande vara så att J helt tappat det och vill till varje pris hämnas på M. Varför är hon då så diffus. Hon vet inte på vilket sätt eller hur länge M höll. Hon vet inte vem som släppte först. Skulle hon vilja hämnas hade hon varit säker i M s gärningsbeskrivning. Hon höll hårt! Hon tryckte ner! Jag fick be henne släppa! Om J bara hittade på, hade hon kunnat bre på hur mycket som helst, eftersom då står J mot M s ord. Och vem tror hon hade vunnit den kampen?

Istället ursäktar hon M s beteende, genom att vara osäker i vad hon gjort, att hon var chockad och inte som vanligt, att hon åt hamburgaren på uppmaning av henne själv, och att hon på instinkt. På detta tar J på sig huvudansvaret i alla delar, och beskriver M s roll som en medhjälpare. Kom igen!
Citera
2023-08-09, 20:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du baserar din slutsats på ett antagande. Men om antagandet är fel blir således slutsatsen fel. Jag har ställt frågan innan. Tänk om du har fel i din diagnostisering av M och J?

Som det redan påpekats berättar hon utförligt och detalj när det kommer till dom brottsmisstankarna J ensam står anklagad för. Och jo, det ställs frågor och krav på henne även i det förhöret. Det verkar ju snarare vara så att förmågan finns där, men hon väljer att knipa igen när det rör henne själv. Och när det kommer till att kasta J under bussen får ju förhörsledarna knappt stop på henne.

När hon pratade med läkaren som gjorde P7, där hon inte behövde stå till svars eller riskera jobbiga följdfrågor var det heller inga svårigheter att prata. Han skriver
Hellman kunde, vid den aktuella undersökningen, detaljrikt och med inlevelse
redogöra för händelseförlopp liksom för sina tankar och känslomässiga upplevelser vid tiden för de misstänkta gärningarna

Här kommer också ett avsnitt från J s P7 som även den motsäger din diagnos på J.
Personlighets- mässigt kan man inte notera någon grandiositet och det framstår inte som att hon har några antisociala attityder.
Mycket intressanta utdrag ur P7orna som direkt motsäger allt svammel som Majas tillskyndare torgför som obestridliga sanningar i tråden.

Jag har inte tidigare sett utdraget för Johanna. Det motsäger ju helt teorin om psykopati eller narcissism.
Citera
2023-08-09, 20:43
Medlem
Citat:
Njae, vad vännerna sa var att det var lite antingen eller. Antingen reda ut, eller "förkasta". Minns inte nu exakt hur det uttrycktes. Men när det kommer till Tove så var nog "utredning" sedan länge passé. Johanna skulle döda Tove nästa gång hon såg henne, kunde Johannas vänner berätta. Och det var tyvärr också vad som skedde.

Ja, att det var anledningen till att Tove följde med tvivlar jag inte på. Det har jag också nämnt tidigare.
Men att det var Johannas avsikt tror jag inte en sekund på. Inte heller att det tog en timme att "reda ut" händelsen på Nöjet.

Hur tror du att samtalet mellan Johanna och Tove utspelade sig, under hela den timmen, och hur kom det sig att Johanna till slut kokade av ursinne?

Givet det vi vet om Johanna, texten hon skrivit om Tove och My, att hon sagt till andra att hon skulle döda Tove nästa gång hon såg henne, att hon tidigare försökt anlägga mordbränder och att hon föreslagit att putta ner någon från en balkong, och i efterhand sagt att hon menade allvar med det, givet allt detta, varför tror du att Johanna inte hade för avsikt att döda Tove?

Det är en av vännerna som säger att hon hört Johanna säga att hon ska döda T. Men sedan efter följdfrågor visar det sig att hon är osäker och menar att E*ilia vet mer (som också var med). Hon säger dock att hon inte hört det. Men däremot har båda dessa tjejer hört J nämna molotovcocktail under detta tillfälle. Det har väl lite samma innebörd.

Johanna har dock sagt att det ska få konsekvenser för T nästa gång de ses. Det togs upp under rättegången. Får kolla upp det men tror det var ett meddelande till systrarna direkt. Bara ett litet förtydligande .
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-09 kl. 20:50.
Citera
2023-08-09, 20:44
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ärligt talat - så mycket skitsnack. Jag orkar inte svara, jag tycker du är helt oseriös. Så Johanna ska ha hittat på att Tove hade urinavgång för att få tiden att gå? Eller för att verka ha empati med Tove? Jag begriper inte ens svamlet. Om Johanna hade velat få till en historia där tiden gick och hon hade empati med Tove hade hon kunnat hävda att
- hon var helt chockad och apatisk och helt plötsligt hade en halvtimme gått
- hon försökte återuppliva Tove (att hon inte kom på den om hon vill låtsas empati?)
- hon och Maja velade fram och tillbaka mellan att ringa ambulans och polis och att försöka komma undan
- hon och Maja satt och höll om varann i panik och grät
- hon vandrade runt i lägenheten helt planlöst och grät
- etc

Men det bästa hon kom på efter tre veckors funderande var att Tove fick en urinavgång när hon ströp henne och då behövde hon torka golvet?

Snälla. Jag är säker på att du har några hjärnceller. Använd dem.
Det är J som är oseriös som hävdar att mordet begicks en halvtimme innan grannarna hörde duns/-arna.

Ja, varför hittade hon istället inte på något annat. Men hittat på och fantiserat ihop en, i hennes ögon, trovärdig story har hon i vilket fall gjort.

Hon uppger chock.
Hon uppger att hon försökte hitta puls på T.
Hon uppger att hon går fram- och tillbaka i lgh men eftersom hon är handlingskraftig som person satte hon igång att städa undan. Med mekaniska rörelser.
Hon uppger att hon tänkte på att ringa efter hjälp men att polisen hade svikit henne tidigare under kvällen.

Ställ ovanstående mot dina förslag; vad skiljer egentligen?

M:s och J:s redogörelse för kökssamtalet ägde alltså inte rum ö h t?

J är den som kastar om tidslinjen och anledningen kan t ex vara för att hon vill framställa sig själv i bättre dager?
Citera
2023-08-09, 20:47
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det var ju inte tänkt att hon skulle hittas utan hon skulle brinna upp, så jag tror inte att deplaceringen av byxor o bh gjordes medvetet.
Men snälla! Alla kriminella har en plan B. Har du inte kollat på Jönsonligan? OM någon hittat liket skulle polisen tro att det var en våldtäkt och dom själva skulle gå fria som fåglar...
Citera
2023-08-09, 20:47
Medlem
Citat:
Hon gick så klart ut för att kolla Toves kropp i vindsförrådet. Johanna var nog långt ifrån fullständigt övertygad om att Tove var död om allt verkligen gick så fort som det måste ha gjort om Tove dödades vid 0230 eller senare.

Kolla tidslinjen efter McD som Nötknäpparen lade ut ikväll. Ett tips. Det gällde några av hållpunkterna där.
Men ja om T låg där gick säkert J dit också.
Det är en lång stegserie på hela 5 minuter när J går upp för trappan. Vad kan det bero på?
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-09 kl. 21:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in