Citat:
Min tolkning är att frågan inte ställs.
Observera att M inte berättar detta självmant: "Hon tillfrågas ifall Johanna lämnade lägenheten vid den stunden och hon är inte säker, men tror att hon gick ut för att lämna sopor. Då satt Maja kvar. På frågan hur länge hon var borta så tror inte Maja att det var så länge."
Autism och drag av autism medför en begränsad förmåga att tolka och samspela med omgivningen på ett smidigt sätt och i det här fallet är hon ett typexempel; hon svarar enstavigt och direkt på fråga utan tillägg eller utsvävningar, uppfattar sällan frågor som ställs mellan raderna; då undrar hon vad som menas.
Tvångsbeteenden ingår också i hennes historik vilket är mer än vanligt vid autism.
Efterhand upptäckte FL att de var tvungna att sluta med abstraktioner och bli mera tydliga och rakt på sak; något som märks under förhörens gång.
- Förstod du hur jag menade; hon ser nämligen ingen anledning att återigen berätta om en detalj som inte ens efterfrågas.
Observera att M inte berättar detta självmant: "Hon tillfrågas ifall Johanna lämnade lägenheten vid den stunden och hon är inte säker, men tror att hon gick ut för att lämna sopor. Då satt Maja kvar. På frågan hur länge hon var borta så tror inte Maja att det var så länge."
Autism och drag av autism medför en begränsad förmåga att tolka och samspela med omgivningen på ett smidigt sätt och i det här fallet är hon ett typexempel; hon svarar enstavigt och direkt på fråga utan tillägg eller utsvävningar, uppfattar sällan frågor som ställs mellan raderna; då undrar hon vad som menas.
Tvångsbeteenden ingår också i hennes historik vilket är mer än vanligt vid autism.
Efterhand upptäckte FL att de var tvungna att sluta med abstraktioner och bli mera tydliga och rakt på sak; något som märks under förhörens gång.
- Förstod du hur jag menade; hon ser nämligen ingen anledning att återigen berätta om en detalj som inte ens efterfrågas.
Citat:
Du baserar din slutsats på ett antagande. Men om antagandet är fel blir således slutsatsen fel. Jag har ställt frågan innan. Tänk om du har fel i din diagnostisering av M och J?
Som det redan påpekats berättar hon utförligt och detalj när det kommer till dom brottsmisstankarna J ensam står anklagad för. Och jo, det ställs frågor och krav på henne även i det förhöret. Det verkar ju snarare vara så att förmågan finns där, men hon väljer att knipa igen när det rör henne själv. Och när det kommer till att kasta J under bussen får ju förhörsledarna knappt stop på henne.
När hon pratade med läkaren som gjorde P7, där hon inte behövde stå till svars eller riskera jobbiga följdfrågor var det heller inga svårigheter att prata. Han skriver
Hellman kunde, vid den aktuella undersökningen, detaljrikt och med inlevelse
redogöra för händelseförlopp liksom för sina tankar och känslomässiga upplevelser vid tiden för de misstänkta gärningarna
Här kommer också ett avsnitt från J s P7 som även den motsäger din diagnos på J.
Personlighets- mässigt kan man inte notera någon grandiositet och det framstår inte som att hon har några antisociala attityder.