2023-08-09, 18:56
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Bilförare får smaka på dagens Moskvasmäll.

Russians surprised by a huge explosion at a military plant near Moscow this morning.
https://twitter.com/visegrad24/status/1689306914528567297
Jävlar. Har sett många videos och smällen är otroligt brutal.
Börjar ryssarna inse att deras mordiska krig faktiskt kan slå tillbaka mot dem själva nu?
Citera
2023-08-09, 18:59
Medlem
leachs avatar
Kupiansk riskerar att falla.

The Administration for the City of Kupiansk in the Kharkiv Region have asked Residents to begin the Development of Evacuation Plans due to the recent Russian Advance to the North of the City with Heavy Fighting now ongoing less than 5 Miles from the Downtown Area.
https://twitter.com/sentdefender/status/1689318206115127323
Citera
2023-08-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Jag ville höra hur ni ser på den tysta leken. Jag fick en del svar som till största del bara var massa känslor och floskler i stil med "Ryssland måste lämna buhuhuhu".

Ingen av er fårskallar verkade tycka att det var märkligt och jag är inte speciellt förvånad, ni bekräftade bara er idioti.

Jag avslutar med att låna ett citat: "Winter is coming"

Tills dess sov så gott🌙

Det här va väldigt ontopic menar du?
Citera
2023-08-09, 19:01
Medlem
Kaptagons avatar
Ryssarna blir bara fattigare och fattigare allt enligt Putins plan. 45% av ryssarna spenderar mer än 50 % av sin lön på mat. Hoppas detta leder till mindre dryga ryssar som stör på solsemestern.

https://twitter.com/officejjsmart/status/1689292007770927106?t=ENy6dvpIq4gkfoU3y7YcWQ&s=19
Citera
2023-08-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är zelinsky som bestämmer det, den ukrainska befolkningen som är kvar är tystad och censuerad sedan länge.
Den Ukrainska befolkningen får inte fotografera eller prata med journalister utan att det är ukrainska säkerhetsfolk med.
Den ukrainska pressen är helt styrd av zelinsky regeringen.
En ukrainsk tiger. Ukrainarna står ju helt bakom in populäre president och konstigt vore ju annars. framföra allt behöver man ju inte som i Ryssland riskera åratal i tortyrfängelser om man som ukrainare kritiserar Zelenskyj eller regimen.
Misstänker att du blandar ihop fattiga diktaturen och förtryckets Ryssland med den fria statsbildningen Ukriana. För Zelenskyj är ju vald på den politik han nu för och är ju dessutom till skillnad mot i Ryssland vald av folket i öppna demokratiska val där opposition fått verka utan att riskera bli inburade.
Citera
2023-08-09, 19:06
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Vafan, vad är det ni inte förstår? Jag vill se bägge sidors propaganda för att bilda mig en egen uppfattning. Det har alla svenskar rätt till!
Vad är det du inte klarar av att se då?
Citera
2023-08-09, 19:07
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
😄 lillblöjan poopin kan ju knappt sätta foten utanför dazzriket utan att bli arresterad, inte för att den fega lille skiten hade vågat det ändå men snacka om att ha kört in sig som person samt dazzriket i kaklet rekordsnabbt.
Lika bra att han säljer yachten. Han kan ändå inte åka någonstans.
Citera
2023-08-09, 19:07
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Jag ville höra hur ni ser på den tysta leken. Jag fick en del svar som till största del bara var massa känslor och floskler i stil med "Ryssland måste lämna buhuhuhu".

Ingen av er fårskallar verkade tycka att det var märkligt och jag är inte speciellt förvånad, ni bekräftade bara er idioti.

Jag avslutar med att låna ett citat: "Winter is coming"

Tills dess sov så gott🌙
Kan du ge exempel på hur det borde vara?
Jag har aldrig sett ett enda krigförande land, någonsin i historien, som löpande gått ut med egna förluster?!
Varför tror du att det är så? Försök att tänka nu!

Om din "logik" vore giltig, gäller inte samma sak för Ryssland då? Eller?
Citera
2023-08-09, 19:08
Medlem
leachs avatar
New history textbooks praising the conflict in Ukraine are Russia's latest attempt to sway young minds

The Russian Ministry of Education this week unveiled new history textbooks with sections about the "special military operation," — a term President Vladimir Putin uses to refer his war in Ukraine — the annexation of Crimea and Western sanctions.

Critics say the move is a part of a sustained effort to indoctrinate school children and stifle any independent thinking.
https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-new-08-09-23/h_69ce7ed2e4d6a9fdee32838cd8a071b2
Citera
2023-08-09, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Ja det ser ut att ha varit en präktig smäll. Så jävla patetiskt ryskt att man saknar ord i att (medvetet) uteslutande tala om <input tal> skadade efter det inträffade. Som du är inne på så har naturligtvis precis varenda anställd som var på jobbet uppgått i atomer. Kan de tacka sin botoxskadade dvärgdiktator för.
Videon var stämplad 10.40, mitt i veckan, om det stämmer måste det ha varit full aktivitet där inne i fabriken. Ingen lunchrast, ingen helg. Ryzzk arbetskraft är inte särskilt effektiv och automatiseringen ligger inte i framkant kan man dra slutsatsen att det har varit massor av folk där inne.

Av explosionen att döma måste det ha gått åt fruktansvärt många människoliv där inne. Att det handlar om en 40-50 skadade är bara vanlig ryzzk bullshit.

Att det skulle tillverkas granater där tror jag inte på då det inte finns någon synergieffekt till tillverkning av optisk utrustning, lika korkat som att tro att elektronik skulle vara bra att tillverka i ett stålverk.

Är ryzzarna verkligen så j-vla dumma i huvet att de lagrar granater och annat explosivt i en sån strategisk och viktig industri som tillverkar optik till stridsflyg och andra militära tillämpningar? Ja tydligen, inget förvånar längre.
Citera
2023-08-09, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Hur förklarar du alla videos som kommer ut från Ukrainska styrkor och frivilliga?
Ukrainska soldater filmar ryska förluster.
Ryska sidan filmar ukrainska förluster.
Civilbefolkningen är belagd med munkavle.
Citera
2023-08-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Starkt inlägg av Moretex, där jag bryter ut en liten del.

Inkluderade inte de 190.000 soldaterna dessutom Wagner och lokala stridande?

Ryssland har hela tiden kämpat med betydligt färre soldater, som absolut inte skulle kunna ockupera fientliga områden. Men efter att enormt många ukrainska soldater dödats och skadats medan Ryssland försiktigt trappat upp, så utjämnas nu antalet stridande alltmer.
Det är olika siffror här och där men innan invasionen basunerade NATO ut att ryssland hade 100 000 trupper vid gränsen så med Wagner och Donbassmilisen så stämmer nog siffrorna hyffsat.

Ryssland verkar smyga upp antalet soldater utan mer mobilisering och för tillfället ansluter frivilliga. 200 000 hittills där de flesta redan tidigare gjort värnplikt och man räknar med totalt 400 000 fler soldater nästa sommar om trenden håller i sig. Vi är väl då uppe i omkring 900 000 man minus 50 - 80 tusen förlorade. Ändå för lite för en ockupation av Ukraina men det räcker för att försvara de områden som tagits och att möjligen omringa och inta Kharkov och Odessa. Det räcker även för att Kievregimen till slut kapitulerar innan Ryssland bestämmer sig för en stor mobilisering och ockupation. Ryssland har alltså nu mest focus på det gamla ryska Novorossiya eller "vildmarken" som det också kallades om inte Kievregimen tar sig till förhandlingsbordet. Det kommer dom knappast att göra så man förlorar troligen 50% av sitt territorium till Ryssland och kanske ytterligare 10-20% till Polackerna och sen kanske dom kapitulerar helt då väst slutligen gett upp. Ger inte Kievregimen upp då så blir det mest troligt en stor mobilisering i Ryssland och fullständig ockupation av Ukraina för Ryssland har varit tydlig att ett av NATO militariserat och hatfullt Ukraina är en existensiellt hot mot Ryssland. Ryssland måste då helt enkelt göra som USA gjorde med Japan och Tyskland och nu är dom "bästa vänner". Kan Ryssland göra det frågar många och vi får väl se men än så länge skakar man av alla sanktioner, ekonomin växer, majoriteten av folket är med regeringen och väst behöver Rysslands stora naturtillgångar (det man nu inte kunde lägga beslag på). Ryssland har också en stor del av världen utanför väst med sig.

För Ukraina är det alltså mycket värre och man måste numera jaga pojkar och män på gatan och kasta dom med minimal utbildning till fronten där de flesta dör. Man ber tom. den stora ukrainska diasporan i Kanada att skicka 30000 män men dom nappar knappast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in