2023-08-09, 17:46
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Viktigt att notera är att någon under 15 inte kan anses "vara med på noterna" när den andra parten är över 18, även om det är en chatt. En fråga om barnets sexuella historik kan bli grund för en polisanmälan om följdfrågor handlar om barnets preferenser vad gäller penisstorlek. Barnet kan också ställa frågor, men det kan aldrig vägas in i bedömningen om det utgör samtycke.

Undantaget när någon under 15 har någon form av sexuellt utbyte med någon över 15 (men under 18) är om det varit liten åldersskillnad eller lite erfarenhet (och samtycke så klart).

Med ”med på noterna” åsyftade jag att 14-åringen är, åtminstone till del, drivande i konversationen. Att ställa frågor från barnets sida kan få betydelse för bedömningen, eftersom skyddet i andra stycket inte är så absolut som i första stycket.

Sedan, och återigen, i vilket skede som helst kan den vuxne spåra ur. Att till exempel efter en fråga från barnet som man har besvarat peppra barnet med sexuella frågor, torde innebära att gränsen har överskridits.
Citera
2023-08-09, 17:47
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4608
Nej, du har inte fattat fel.

Träffen han dök upp till var med en 27-åring.

En 27-årig fjortonåring?
Citera
2023-08-09, 17:48
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Med ”med på noterna” åsyftade jag att 14-åringen är, åtminstone till del, drivande i konversationen. Att ställa frågor från barnets sida kan få betydelse för bedömningen, eftersom skyddet i andra stycket inte är så absolut som i första stycket.

Sedan, och återigen, i vilket skede som helst kan den vuxne spåra ur. Att till exempel efter en fråga från barnet som man har besvarat peppra barnet med sexuella frågor, torde innebära att gränsen har överskridits.

Jag tror vi förstår varandra nu så ska inte övertolka vad du skriver. Det var verkligen en gädda som utmärkte sig mot de övriga.
Citera
2023-08-09, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thatsnotmyname
Jag har nog sett samtliga konfrontationer på dumpen hitills, när jag tittade på konfrontationen #266 kände jag för första gången att jag stod på "gäddans" sida. Intressant att så många andra verkar ha känt likadant. Det är uppenbarligen en gräns som har passerats här, en gräns för när det är okej att hänga ut någon på internet med alla de konsekvenser det innebär för den uthängde och dennes familj.

Det här fallet känns så speciellt och jag undrar om inte den uthängde skulle kunna tjäna på att gå ut i media om detta. Polisanmäla dumpen och ringa in till tv4 och svt:s nyhetssoffor. Finns inget att förlora nästan känns det som.

Ja, det är vad han borde göra. Tror att SVT skulle ta med honom faktiskt. UG med.
Citera
2023-08-09, 17:51
Medlem
4608s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Ja och det riskerar att dels urvattna uthängningarna. Och även vända opinionen emot det dom sysslat med så framgångsrikt. Det vilar något desperat och lite krystat över denna uthängning och hela konfrontationen och jag anstränger mig för att inte tro att det har med pengar att göra.
Yep, håller med dig. Ribban kommer att sänkas. Snart är vi alla pedofiler. Utom Sara och Patrik då.
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
En 27-årig fjortonåring?
Hahahaha, du har alltså hela tiden trott att konfrontationen har skett för en träff med en 14-åring alltså? Kom in i matchen nu.
Citera
2023-08-09, 17:51
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Jag tror vi förstår varandra nu så ska inte övertolka vad du skriver. Det var verkligen en gädda som utmärkte sig mot de övriga.

Det tror jag också. Ja, det får vi nog säga, ett annorlunda gäddfall.
Citera
2023-08-09, 17:53
Medlem
tycker det är lite fult av dumpen att inte visa hela chatthistoriken från senaste gäddan..
Citera
2023-08-09, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4608
Dumpen är ungefär som Expo.

När SD var som populärast så skulle de som röstade på SD förlora vänner, familj och jobb.

Nu är SD accepterat och inte lika tabu. Numera är det Dumpen som ska bestämma vad du ska få skriva på nätet. Svarar du en nyfiken tonåring över en chatt vad du tycker om för sex, så ska du få hela ditt jävla liv raserat. Läser man kommentarerna så är det inte en enda kritisk röst som släpps fram. Min favorit är från Jonas:

Jag säger inte heller att det är rätt att hålla på och diskutera sådana här saker med barn. Men samtidigt tycker jag inte att #266 ska få sitt liv förstört för att han begick ett misstag. Han svarade på initiativ av Dumpen. Han tog aldrig några egna initiativ till något verkligt intresse för vidare kontakt med Dumpens 14-åring.

Och eftersom Dumpen sällan låter någon tala till punkt så kommer vi aldrig få reda på hur #266 resonerat kring sin kontakt med 14-åringen. Det i sin tur leder till att en massa antaganden och lögner som uppstår.
Jag håller med, gillar dumpens arbete med att stoppa pedofiler och våldtäktsmän men den senaste konfrontationen passar inte på dumpen.

Vad som är fel med konfrontationen:
1. Mannen söker INTE barn i sexuellt syfte.
2. Han skickar inga explicita bilder till barn.
3. Han vill INTE stämma träff med 14-åringen.
4. Först när "14-åringen" specifikt frågar om sex berättar han om sex.

Men han hade aldrig intentionen att våldta eller ens träffa den minderåriga. Att hamna på samma lista som riktiga pedofiler och våldtäktsmän är inte rätt.
Citera
2023-08-09, 17:54
Medlem
Antero-Rokkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Ja och det riskerar att dels urvattna uthängningarna. Och även vända opinionen emot det dom sysslat med så framgångsrikt. Det vilar något desperat och lite krystat över denna uthängning och hela konfrontationen och jag anstränger mig för att inte tro att det har med pengar att göra.
Inte det minsta krystat! Vad är det ni inte förstår?
Man ska ge fan i att sexchatta med minderåriga, även på nätet ta ett vuxenansvar.
Den här bajspackande och välkammade silverminken till läraren har diskuterade olika sexuella ställningar, oralsex, kukstorlekar, diametrar på rövhål med en 14-åring.
Nu har alla fått lära sig att man inte ska sitta och sexchatta med minderåriga, då särskilt om man själv är både ungdomstränare och lärare.
Ingen går säker som har dessa sjuka idéer, Dumpen kan plötsligt dyka upp och då går det garanterat åt helvete!
Vill ni ha ett samhälle där det okey att en lärare sitter hemma och bakom någon jävla app och berätta om trånga rövhål, storlekar på könsorgan, vilken ställning som han föredrar och hur skönt det är med oralsex.
Kryddat med att han fråga era barn om deras sexvanor.
Fyfan!
Senast redigerad av Antero-Rokka 2023-08-09 kl. 18:02.
Citera
2023-08-09, 17:57
Medlem
4608s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
tycker det är lite fult av dumpen att inte visa hela chatthistoriken från senaste gäddan..
Ja, men visst fan ser den lite "klippt" ut?
Citat:
Ursprungligen postat av AM88
Jag håller med, gillar dumpens arbete med att stoppa pedofiler och våldtäktsmän men den senaste konfrontationen passar inte på dumpen.

Vad som är fel med konfrontationen:
1. Mannen söker INTE barn i sexuellt syfte.
2. Han skickar inga explicita bilder till barn.
3. Han vill INTE stämma träff med 14-åringen.
4. Först när "14-åringen" specifikt frågar om sex berättar han om sex.

Men han hade aldrig intentionen att våldta eller ens träffa den minderåriga. Att hamna på samma lista som riktiga pedofiler och våldtäktsmän är inte rätt.
Håller med dig helt och hållet.
Citera
2023-08-09, 17:58
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Som du skriver här så är det inte direkt fråga om normala människor.
Vi normala blir naturligtvis arga när man ser och läser hur de är mot barn/unga.
Det är normalt att vilja skydda ens egna och andras barn från dessa onormala.
Tack för all juridik som du delger oss här.
Det är värdefullt och intressant.

Ja, precis, är högst normalt att vilja skydda barn. Jag blir också upprörd över hur så många vuxna beter sig mot barn. Här i tråden försöker jag dock hålla huvudet kallt.

Sexualbrott är vedervärdiga fenomen, och det är uppenbart att stränga lagar behövs på området.

Tack, det var roligt att höra. 😊🙏
Citera
2023-08-09, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antero-Rokka
Inte det minsta krystat! Vad är det inte ni förstår?
Man ska ge fan i att sexchatta med minderåriga, även på nätet ta ett vuxenansvar.

Alla håller med om det! Vad är det du inte förstår?

Detta handlar inte om huruvida det är fel att sexchatta med en fjortonåring. Det är det. Punkt slut.

Utan frågan rör vad som är rimliga konsekvenser av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in