Citat:
Tror att det är genomförbart med ny tråd men då får någon/några ta initiativet. Mods läser ju här så det är redan på banan när de får underlaget så lobbandet har egentligen redan börjat.
Tycker big har ökats under åren, men iår kan man nog inkludera Liverpool, Manchester C, Manchester U, Tottenham, Chelsea, Newcastle, Aston Villa, Brighton & Arsenal.
Tycker big har ökats under åren, men iår kan man nog inkludera Liverpool, Manchester C, Manchester U, Tottenham, Chelsea, Newcastle, Aston Villa, Brighton & Arsenal.
Citat:
Håller med,det har kommit fler klubbar senare år som kan slå sig in i toppen.
Brighton tror jag kan ta göra minst lika bra säsong som fjol ,De zerbi har en spännande spel ide,men frågan är vilka spelare kommer va förlorade när fönstret är stängt..men jag tror Villa kommer va säsongens stora överraskning.
Brighton tror jag kan ta göra minst lika bra säsong som fjol ,De zerbi har en spännande spel ide,men frågan är vilka spelare kommer va förlorade när fönstret är stängt..men jag tror Villa kommer va säsongens stora överraskning.
Det här med uttrycket "Big 6" handlar ju alltså inte om det sportsliga, även om det sportsliga oftast är en konsekvens. Uttrycket handlar om att ett fåtal storklubbar har sådana ekonomiska muskler att det är enormt svårt för några andra klubbar att slå sig in i toppen långsiktigt, samt att de ofta anses ha makt att diktera villkoren för hela Premier League. T ex Leicester vann ju hela PL en säsong men har aldrig tillhört "Big 6". Var förresten förr "Big 5" med Arse, Spurs, Man U, Liverpool och Everton. Sedan tillkom Chelsea när Abrahamovic lyfte dom och det blev "Big 6". Och så småningom föll Everton ifrån och ersattes av Man C, och det har sett likadant ut i över 10 år nu. Men kanske Newcastle är på väg att utmana. En klubb som Brighton är och förblir ljusår ifrån att tillhöra "Big-gänget" i betydelsen ekonomi och makt.
Angående säsongen 23/24, så kan man väl observera att Aston Villa slutade 3:a i vårtabellen (sista 19 omg) säsongen 22/23, vilket väl tyder på att de kan utmana om nånstans topp 5-6. I samma vårtabell slutade förresten Chelsea botten 3 och jag har väldigt svårt att se hur de skulle kunna lyfta sig upp över mitten 23/24. Den djupa krisen de var i kommer ta lite tid att ta sig ur, om man nånsin gör det. Tror inte Brighton överraskar igen utan blir ett mittenlag. West Ham kan sluta topp 8, då de hade en usel höst men en hyfsad vår, och nog är på väg tillbaka mot samma kvalitet som 21/22.
I botten svårt att veta vilka som kommer vara inblandade. Finns inga dåliga lag i PL, så mycket handlar om att undvika att hamna i en negativ spiral för att slippa bottenstrid. 7-8 lag är potentiella bottenlag, men ett par av dessa kommer säkert sluta på övre halvan.
men.. nu bidrar ju även jag till att mitt inlägg om Derby snabbt försvann i bruset. Var ju inte meningen..
Senast redigerad av Burkgurka 2023-08-09 kl. 10:32.
Senast redigerad av Burkgurka 2023-08-09 kl. 10:32.