2023-08-09, 09:13
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Mycket bra redogörelse av allt som har med denna konflikt att göra, kanske den bästa hittills i denna tråd. Tack! Jag läste den precis nu. Spännande och välskriven.

Angående din förhoppning i den sista meningen tror jag att du blir besviken: den där Tymmie Dickheadzon har tydligt visat sig vara ur stånd att ta till sig rimliga fakta och resonemang. Din text ligger långt över Dickheadzons kognitiva och analytiska förmåga.

Du har nog så rätt...

Det är inte första gången som detta postats, dock. Även andra har bidragit till olika kloka och nyanserade inlägg.

Min tro är att idiotinlägg ska minska, när man lugnt och sansat skriver.
Jag är totalt emot propagandaskrivningar. Folk/botar som bara matar på med en agenda, utan någon som helst reflektion över vare sig verkligheten eller inlägg i tråden.
Framförallt inlägg som är bortom all rim och reson. Lagar, regler eller avtal.
Bara sprutar ut skit = propaganda.

Helt obegripligt att det sitter folk, i väst(Sverige), har synpunkter på ett land som är attackerat.
Anser sig ha djupa kunskaper i Ukraina och Zelensky.
Ännu värre och mera korkat, försvarar Ryssland! IDIOTER!
Men det sista bottnar i ett hat mot USA/Nato/Nuland/EU. Något som kommer från Proletären/Nazi -kultur.

Jag säger bara en sak till dessa idioter:
Flytta!
Om livet i väst och Sverige är så dåligt.
Ryssland behöver dig och dina åsikter!
Senast redigerad av Area55 2023-08-09 kl. 09:30.
Citera
2023-08-09, 09:18
Medlem
leachs avatar
Kriget skulle vara slut på max 3 dagar, hur har det gått?

Let’s take a minute to remember the statements made by the Russian propagandists in the days leading up to the war and then during the first days of the Russian assault on Kyiv.
Are they still confident today?
https://twitter.com/visegrad24/status/1689048477836181504
Citera
2023-08-09, 09:19
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upholstery
Citat:
Vladimir Putin är rysk nationalist
. Han ser sig själv som representant för hela den ryska nationen, också för den del som lever i diasporan.

Det stämmer nog att han på äldre dar börjat bli pinsam amatörhistoriker och se sig som rysk nationalist för att inbilla sig själv och andra att han har någon starkare historiskt uppdrag än bara vara makthungrig politiker.

Det stämmer nog också att han ser sig själv som representant för Ryssland, men till skillnad från en riktig nationalist som är beredd för självuppoffring eller tom döden för sitt land, offrar han gärna ryska intressen om det kolliderar med Putins.

Eller kanske snarare att han ser att Putins intressen är det samma som Rysslands, så Ryssland kan omöjligt ha några andra intressen även när det körs slut i ett meningslöst krig.

Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Nej, inte alls likt Ukraina. Belarus har en diktator och rysk marionett som förtrycker sitt folk och tvingar dom att prata ryska. Vara under ryskt "inflytande" leder bara till elände och misär. Ryssland och ryssar är ett efterblivet folk som aldrig någonsin i historien klarat att skapa välstånd för sin befolkning.

Jag kan ju nämna att när jag besökte Belarus blev folket småsura om man refererade till dem som "Vitryssar", det var före invasionen så man kan undra hur de reagerar idag.

[quote=falsk_mekaniker|85338702]Precis som jag skrivit tidigare angående att hösten är på ingång. Jag låter nyheten tala för sig själv:

Delar av artikeln är bortklippt:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=a3e61574780af302cf812562954d4 2e2

.Det är säkert betalda ryzztroll som uttalar sig, eller vad säger ni som är med i zeleynskyj-sekten?
...
Personligen har jag varit emot att vara för överoptimistisk utan att man bör inse att Ryssland trots alla brister fortfarande är en svår motståndare. Jag är gammal nog att minnas när Sovjetunionen uppfattades som en formidabel makt som kunde skaffa sig världsherraväldet, och även om dagens Ryssland är stympat i jämförelse är det fel att helt pajasförklara dem.

Däremot är ju artikeln intressant för de pro-ryssar som hävdar att västmedia och SVT enbart är köpta megafoner för de intressen som vill ha krig, utan visar på att åsiktspluralism faktiskt tillåts.

Finns det för övrigt någon ryss-sanktionerad media som glidit in på tankegångar att nuvarande krig inte är i rysslands intresse och kanske borde dras tillbaka?

/QUOTE]
Citera
2023-08-09, 09:23
Medlem
För mig som är helt ointresserad. Är mest less på skiten.

Men!

Vem kommer att vinna kriget och hur motiverar du det?

Hur lång tid kan det tänkas ta?

Hur kommer slutresultatet påverka oss här i Sverige?

Allt jag bryr mig om. Shoot!
Citera
2023-08-09, 09:28
Medlem
leachs avatar
Duktig drönarförare!

The destruction with the help of a FPV drone of a group of Russian military on a boat during an attempted sortie on the Dnipro river, Kherson region. Moment of the attack- 0:50.
By the 126th brigade and KORD special purpose unit of the National Police of Ukraine.
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1689175137982275585
Citera
2023-08-09, 09:29
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
500 000 gick i Polen.
https://www.tv4.se/artikel/6Ezpy4ECQLRdWwTikrVgBK/en-halv-miljon-polacker-protesterar-mot-landets-regering

Din inlägg håller en låg nivå grammatiskt.
Din läsförmåga av det du länkar till, verkar hålla minst samma låga nivå.
Eller du tror att det du länkar till inte kontrolleras och att du kan ljuga folk i ansiktet?

Nytt antiryskt lagförslag
Människor har rest från hela landet efter att den tidigare premiärministern och Europeiska rådets ordförande Donald Tusk uppmanat till protester mot "de höga levnadskostnaderna, bedrägeri och lögner, och för demokrati, fria val och EU ". Tusk leder oppositionspartiet Medborgarplattformen.

Vad som ”triggat” den stora demonstrationen tros vara ett antiryskt lagförslag som lades fram häromdagen, med syftet att komma åt ryska spioner i Polen.

Men oppositionen och medborgarrättsorganisationer menar att den ger utrymme till att plocka bort vem som helst i den polska statsapparaten som man är missnöjd med och att man skulle använda lagen för att komma åt det oppositionella, säger Johan Fredriksson.

”Nej till auktoritärt Polen”
Och fler oppositionsledare följde Tusks uppmaning och uppmuntrade sina anhängare att gå med i marschen mot det styrande nationalkonservativa Lag och rättvisa som leds av Jaroslaw Kaczyński.

Demonstranterna bär plakat med budskap som "Nu räcker det" och "Nej till auktoritärt Polen" och anklagar det styrande partiet för orimliga priser.

När Tusk talade till folkmassan sade han att oppositionens roll är av "jämförbar betydelse" med den på 1980-talet mot kommunismen.

Du tolkar detta som stöd till Ryssland?
Fattar du något av vad du läser eller skriver...
Senast redigerad av Area55 2023-08-09 kl. 09:33.
Citera
2023-08-09, 09:32
Medlem
Citat:
500 000 gick i Polen.
https://www.tv4.se/artikel/6Ezpy4ECQLRdWwTikrVgBK/en-halv-miljon-polacker-protesterar-mot-landets-regering

Jag får nog be dig titta igenom lite noggrannare vad du länkar till, detta är definitivt inte en protestmarch för ryssland.
Men det verkar ju vara återkommande gällande personer med din ståndpunkt att man faktiskt inte kan förstå sin omvärd utan tolkar allt fel.
Citera
2023-08-09, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Duktig drönarförare!

The destruction with the help of a FPV drone of a group of Russian military on a boat during an attempted sortie on the Dnipro river, Kherson region. Moment of the attack- 0:50.
By the 126th brigade and KORD special purpose unit of the National Police of Ukraine.
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1689175137982275585

Var ser man människorna i båten? Jag har kollat varje sekund av filmen nu i stillbild. Finns inte en enda bildruta med en människa synlig? Eller är jag blind?

Vilken tid i klippet ser man dom och hur stor skall gruppen vara? [a group of Russian military on a boat]
Citera
2023-08-09, 09:38
Medlem
Citat:
Alltså på riktigt.
Kriget har hållit på i snart 18 månader.
Civila som har dött är väl lite på 10 tusen..
Skulle Ryssland vilja så jämnade Ukraina på ett par veckor.
70% av befolkningen i Ukraina pratar ryska.

Jämnar de ukraina med marken försvinner Ryssland som nation.

95%+ i Sverige pratar Engelska. Ska england eller USA annektera oss nu?
Citera
2023-08-09, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
DN rapporterar nu att amerikanska höga tjänstemän börjat tvivla på om Ukraina kommer klara att återta sina områden. Ryssarna har byggt för kraftiga försvarslinjer för att Ukraina ska kunna bryta igenom, menar de.
Jag kan tycka det är konstigt att Ukraina väntade så länge med att initiera sin motoffensiv, och att de pratade så vitt och brett om att de skulle anfalla. Att vara så verbal om sina planer och vänta så länge har ju inte varit särskilt intelligent, nu när vi har facit.

Källa: https://www.dn.se/varlden/folj-det-sakerhetspolitiska-laget-i-europa/

De räknade nog inte med att Ryssarna skulle skapa det största minfältet i historien tror jag.
Citera
2023-08-09, 09:43
Medlem
Citat:
Ingen aning.
Tycker det är så sorgligt att männen blir tvingade att åka till fronten och dö.
Tack och lov så har många givit upp nu och överlåtigs sig till Ryssland.
Det här kriget är så sjukt så det är svårt att finna ord för detta.
Utan Boris Johnsson skulle det här slutat fär 15 månader sen.

Utan Putin hade det inte startat alls. Ska du lägga skuld på någon så gör det på din husgud Putin.
Citera
2023-08-09, 09:43
Medlem
BombaMoskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du3EttCp
Var ser man människorna i båten? Jag har kollat varje sekund av filmen nu i stillbild. Finns inte en enda bildruta med en människa synlig? Eller är jag blind?

Vilken tid i klippet ser man dom och hur stor skall gruppen vara? [a group of Russian military on a boat]
Druckit metanolblandad vodka ? Föreslår att du pausar vid 00:01 där tre personer syns tydligt även för måttligt synskadade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in