2023-08-04, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vad är det för faktiskt märke/tillverkare och modellnummer/namn på grejerna? har du inte det och inte kan hitta någon (tidigare) återförsäljare till dem så låter det ju som valfritt kinaskit från Alibaba...

Det är en no name kina grej. men värsting med precis allt och lite till. Enormt minne och snabbaste processor typ. Han gav 4600 kr för den i början av året. Jag fick den för 1500 kr.

En liknande märkes går på 14k +

Fått reda nu på att jag behöver den här

Optical Fiber Decoder For Mercedes-Benz 950 kr via Ebay
bild
https://i.ebayimg.com/images/g/SRAAAOSwCmNkmEUQ/s-l1600.jpg
Citera
2023-08-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av booosss
Har lyckats köpa en lågmilare klassiker E55 AMG.

Jag fick med helt nya slutsteg 2st. Båda är Mono steg dock.
2x12 tums basar. Låda byggd men inte klädd ännu. Bra byggd kraftiglåda stadgad.
Måste bara klä den.

Framsystemet är grymt 6.5 tums tre vägs med filterboxar. Kollade via Google. Kostar 5tusen.

Bilen har redan nyare huvudenhet med.

Nu är jag orolig över framsystemet. Går det driva med Monosteg?
Baslåda vet jag inte blir problem med Mono steg sedan innan.
Men framsystem? Den ska ju spela klarljud med, typ Stereo ljud eller?

Montera och dra kablar är inga problem. Förstärka och dämpa dörrsidor är inga problem heller.
Men innan jag börjar behöver jag veta om det verkligen går köra Monosteget på framsystem.
Det mindre Mono steget är Dual Mono 2x250w som ska vara till Framsystemet.
Känns så dumt, men går det så går det ?

till Baslådan är det en jätte monosteg på flera tusen watt mono.

Kommer även byta till AGM batterier 120a, två stycken i bagageluckan. Sitter ett vanligt 100a nu
där nu.

Så går det spela framsystem med dual mono steg? och få bra stereo ljud?
Så synd om man behöver köpa vanligt steg nytt.

Då det här är grymma steg och båda är samma märke, samma utseende. Äldre 10år typ men helt
nya i Kartong. Han köpte prylarna flera år sedan. Men det blev aldrig av för honom att installera det
i bilen klart.
Den här serien finns inte köpa längre. Finns med andra ord inget slutsteg som ser ut som de här.
Jag önskar få bygga med dessa steg och ha dom snyggt bakom plexi skivor synliga.

Hjälp ni som kan. Sugen på börja i helgen, dra kablar och förstärka samt dämpa dörrsidorna fram
till att börja med. Är orolig för framsystemet och koppla Monosteget till det.
Kommer Monosteget endast spela dovt ljud? Eller vad innebär MONO steg?
Ja alltså går det ha till alla typer högtalare kit, eller är det endast till BAS strikt? dovt ljud?

Hmmm.
Hoppas det finns en duktig snubbe på billjud här på Flash som kan hjälpa mig nu vänligen.

Börja med att kolla om ditt monosteg är klass ab eller klass d. Kolla även om det är ab eller d till steget till basen. Vad är det för watt på det steget till basen och vad är det för watt på basarna?

Vad som avgör om ett monosteg funkar till ditt framsystem beror på vilka frekvenser som kan ställas på filtret. Men eftersom du skriver 2x250w antar jag att det är ett fullrange steg, du har ju lösa delningsfilter så du vill antagligen inte använda någon delning på steget
Citera
2023-08-08, 12:52
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Ja, du får allt ljud från båda kanalerna istället för vänster från vänster och så.
???

Allt hänger väl på huvudenheten som säkert har utgångar för RCA L och R, sen om L hamnar i ett monosteg eller L på ett stereosteg är väl skit samma?
Citera
2023-08-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av booosss
Köpt en till Merca idag. Vinterbil blir denna.
En E-klass kombi 4matic med 6a endast. Äldre mitten 2000tal, då den är lågmilare med. 13tusen mil
SV Såld 1 äldre man som enda ägare. All dokumentation.

Köpte direkt idag en Android stereo kina model med 9tums skärm , touchskärm, allt i.
Lätt beg av min bekants arbetspolare. Som hade Merca
Problemet är att när jag tog ut orignal dvd command så fanns det knappt kablar.

Finns endast Fiberoptik och tre andra kablar.

Gick inte koppla alls, då nya stereon inte har fiberoptik.
Vill spela ifrån orignal ljudet som är harman kardon tror jag, med slutsteg och många högtalare ifrån fabrik. Det är en Mercedes anpassad enhet däremot, canbus dosa och annat följde med.
Men det finns ingen Fiberoptik

Hur gör jag nu? Vill få den här nya stereon med android spela nu i början med standart högtalarna
som har ett ganska ok ljud till en början.

För att senare i höst riva hela bilen inuti.
Dämpa den seriöst och koppla till backkameror och Mono stegen med mera. Mycket jobb sen.

Jag kommer skita i att bygga värsting ljud i AMG,en. Baslådan väger bara den otroliga 50kg typ.
Blir fel i prestanda bil. Vill inte riva allt i den heller. Är ju mer en unik samlar bil då den är Designo.

Vill bygga allt i min andra E klass nu, , vanliga gubb kombin jag köpte idag.

Någon med erfarenhet av Fiber optik mercedes mitten 2000. Och nyare Android enhet utan fiberoptik?
Hur får man det lira? Behöver jag någon box? konverter grej?
Finns sådant?

Mycket tacksam för hjälp.
Pallar inte riva hela inredning nu. Väntar till höst. Vill bara få den lira. Comanden spelar inte ens MP3
och går inte koppla Spotify till. Original suger. Vill såklart få min Android huvudenhet lira så snabbt
som möjligt nu.

Behöver kombin nu även några vändor till nya stugan jag köpt.
Möbler och mycket annat.
Resvägen till nya stugan är precis två timmar enkel väg, vill ju ha bra musik när man kommer köra nu endel dit i början. 4h i bil varje helg.

Du kan ju alltid köpa en DSP och koppla upp till den med bluetooth. Mycket bättre än bilstereo
Citera
2023-08-08, 14:55
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
???

Allt hänger väl på huvudenheten som säkert har utgångar för RCA L och R, sen om L hamnar i ett monosteg eller L på ett stereosteg är väl skit samma?

En del huvudenheter har faktiskt en inställning där du kan skicka ljudet som mono i RCA:n. Men det vanligaste är att man får skicka både höger och vänster kanal till monosteget och sen omvandlas det från stereo-input till mono i steget. Man kan ju faktiskt förlora ljud om man bara skulle använda en av kanalerna och det vill man inte. Man kan även skicka ljudet från stereon till en ljud-processor och sen få ut det på lite olika sätt därifrån. Det är otrolig överkurs dock och de flesta lite mer high-end stereos har idag egna equalizers och inbyggda ljudprocessorer med alla möjliga funktioner.
Detta är ju en rätt ovanlig frågeställning egentligen och jag har aldrig upplevt att någon faktiskt kör mono-ljud i en bil med byggt billjud. Skulle man dyka upp med det på en billjuds-utställning t.ex så skulle ju folk garva ihjäl sig.
Citera
2023-08-08, 15:15
Bannlyst
DSP det är sån där ljudprocessor ? Läste om någon AUDISION eller hur märket stavas för några år
sedan som jag ville köpa till min Audi RS6 jag hade den tiden.
Lät väldigt bra den tiden allt man läste.
Men jag har så bra minne så det är inte sant nästan. Kort däremot
Minns nada idag

Läst ljud doktorns Backes tidning med alla par gånger.
Sen även Stoffes bok, allt med Ohms lagar med mera.
Så jävla synd att min hårddisk i hjärnan är raderad.
Önskar jag hade kunskaperna som för 10år sedan kvar i hjärnan.

Angående lilla steget dual mono
specs

Dual Mono

Number of channels 2

Amplifier class AB

Output power in 4 ohm 2 x 150 W

Output power in 2 ohm 2 x 270 W

Output power in 1 ohm 2 x 425 W

Mono bridge mode 4 ohm 550 W

Mono bridge mode 2 ohm 870 W

Mono bridge mode 1.33 ohm 1000 W

Damping factor > 200

S/N ratio, A-weighted > 100 dB

Input impedance, high level N/A

Input sensitivity 0,2 - 7 Volt

Input impedance > 10kohm

Frequency range 10 Hz - 50 kHz

High pass filter 20 - 200 Hz

Low pass filter 50 - 125 Hz

External cooling fan terminal 1

Dual DC inputs 1

Power consumption (idle) 1,1 A

Power consumption (max) 140 A

Rec. power cable Minimum 2AWG / 33 mm2

Fuses 4 x 30 A

Och det störra till Basarna

Number of channels 1 Mono

Amplifier class AB

Output power in 4 ohm 500 W

Output power in 2 ohm 870 W

Mono bridge mode 4 ohm N/A

Output power in 1 ohm 1200 W

Damping factor > 200

S/N ratio, A-weighted > 100 dB

Frequency range 10 Hz - 125 Hz

Input sensitivity 0,2 - 7 V

Input impedance, high level N/A

Input impedance > 10 kohm

High pass filter Subsonic: 25 Hz

Low pass filter 50-125 Hz

External cooling fan terminal 1

Dual DC inputs 1

Remote base level control 1

Remote phase shift control 1

Integrated fan 1

Power consumption (idle) 0,6 A

Power consumption (max) 140 A

Rec. power cable Minimum 2AWG / 33 mm2

Fuses 4 x 35 A

Jag har kliat i håret så man snart har inget hår kvar.

Ska smälla dit skiten, spela och lyssna om det låter okey, prova ställa in lite saker.
I värsta fall får jag köpa vanligt 2 kanals slutsteg till framsystemet. Då spelar märke inget roll.
Man gör dold montering.

Då borde denna 2 kanals duga ok till framsystem eller?
https://www.brl.se/sv/artiklar/dls-reference-cci-2.html
Är ju jättebilligt
2x110W i 4 Ohm

Jag behöver inget tävlingsljud. Men vill ha bra ljud såklart.

Blir dämpa dörrar,dörrsidor, och försöka få till det bra.
Citera
2023-08-08, 15:55
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
En del huvudenheter har faktiskt en inställning där du kan skicka ljudet som mono i RCA:n. Men det vanligaste är att man får skicka både höger och vänster kanal till monosteget och sen omvandlas det från stereo-input till mono i steget. Man kan ju faktiskt förlora ljud om man bara skulle använda en av kanalerna och det vill man inte. Man kan även skicka ljudet från stereon till en ljud-processor och sen få ut det på lite olika sätt därifrån. Det är otrolig överkurs dock och de flesta lite mer high-end stereos har idag egna equalizers och inbyggda ljudprocessorer med alla möjliga funktioner.
Detta är ju en rätt ovanlig frågeställning egentligen och jag har aldrig upplevt att någon faktiskt kör mono-ljud i en bil med byggt billjud. Skulle man dyka upp med det på en billjuds-utställning t.ex så skulle ju folk garva ihjäl sig.
Fast det finns väl ingen risk att tappa ljud i denna applikation då det som kommer i L tas upp av det steget och det som kommer i R tas av det andra?

Tittar man på TS inlägg ovanför verkar det dessutom vara ett tvåkanals dual mono steg så jag ser inte att det ska vara några problem alls.
Citera
2023-08-08, 17:22
Medlem
peterpanps avatar
Låter som elektriska saker och elektronik inte är din starkaste sida. Skulle nog rekommendera att du låter någon som kan dessa saker hjälpa dig, eller göra inkopplingsjobbet åt dig (så kan du ordna med det mekaniska arbetet).

Låter annars som du gjort två bra köp av två trevliga bilar!
Citera
2023-08-09, 06:33
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Fast det finns väl ingen risk att tappa ljud i denna applikation då det som kommer i L tas upp av det steget och det som kommer i R tas av det andra?

Tittar man på TS inlägg ovanför verkar det dessutom vara ett tvåkanals dual mono steg så jag ser inte att det ska vara några problem alls.

Vad jag förstår ska han köra basen på det ena steget och framhögtalare på det andra. Om man bara skulle köra L på framhögtalar steget så skulle man tappa allt ljud som bara går ut i R. Och jag ser inte poängen. Steget har ju garanterat en R & L ingång, stereon har en R & L utgång. Varför skulle man bara koppla in den ena?
Citera
2023-08-09, 07:03
Medlem
Lemmings avatar
Dual mono ger dig två kanaler. Alltså kan du använda kanal 1 till vänster, och kanal 2 till höger, så har du stereoljud. Du borde kunna se två ingångar och två utgångar.

Anledningen till att man säger dual mono och helt enkelt inte stereo beror på hur steget är uppbyggt, ett stereoslutsteg har inte full separation mellan kanalerna som ett dual mono har.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in