2023-08-08, 21:50
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Haha! Hon berättade det först efter att kroppen var hittad på en mycket granrik plats, och efter att polisen hittat granbarr i sängen - där Maja påstått att hon men inte Johanna hade sovit - och i Majas jackfickor. Även om inte du vet vad indicier är så insåg Maja att det var kört vad gällde gravfridsbrottet. I övrigt är hennes story så tunn. Det är t o m så att hon i de första förhören avslöjar kunskap om att Johanna har lämnat lägenheten ytterligare en gång efter hamburgerresan, vilket hon inte längre vet något om när hon börjar ”sova”.

Nämen oj, en tjej som tillbringar en stor del av sin fritid i ett naturreservat hade granbarr i sin ficka. Säg mig, var det inte i just det naturreservatet som polisen dessutom förhörde Maja första gången. Jo, visst var det det.

Det kan ju också noteras att Majahatarna i tråden försökt göra stor sak av att Maja inte alls kan ha legat i Johannas säng, för det var strängt förbjudet
hette det.
Citera
2023-08-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag blir inte klok på om han menar att stegen bara hörs från lgh och inte i trapphuset, att dörren öppnas och stängs flera gånger utan att någon går ut. Eller om det är flera personer som går fram och tillbaka i trapphuset.

Jag tolkar det som att han hör fotsteg i samband med att dörren öppnas och stängs. Om det är innanför ytterdörren eller utanför kan han kanske inte avgöra i efterhand.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-08 kl. 21:59.
Citera
2023-08-08, 22:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Pusselbitar hit och dit, för min del räcker det med att J åkte till Donken för att handla till sin illamående vän M för att förstå att M inte sov när T mördades.

Har man nyss mördat någon är det inte viktigt att handla mat till en kompis som har sovit sig igenom mordet, jag tror helt enkelt inte på det.

Donken var oplanerat och en konsekvens av att J stötte på grannen.

Alla mördare missar detaljer.

Säkert var donken resultatet av en nödlögn. Skapad i stunden. Därför bevisar den ingenting om Majas delaktighet. Johanna behövde en förklaring, och den förklaringen slog slint när grannen kom med ett erbjudande hon inte kunde tacka nej till. Dock kunde hon backat på det efter att hon varit uppe i lägenheten och pratat med Maja, men det gjorde hon inte heller. Inför desto mindre så sov Maja inte bara vid det kritiska ögonblicket, utan större delen av natten, om man nu skall gå på vad hon säger.

Citat:
J och M hade inte någon plan för hur de ska förklara oljuden och att J befinner sig i trapphuset om J stöter på någon granne när hon är socialt på väg att flytta T cykel och köra fram bilen.

J improviserar för grannen, storyn om att M ramlade i badrummet, mår dåligt och behöver mat är en efterhandskonstruktion.

Det är klart att det är en efterhandskonstruktion, precis som Maja berättat. Maja är den som berättat sanningen om vad som hänt. Johanna hade ingen plan för någonting denna natt, annat än hur hon skulle ta Tove av daga. Just den detaljen hade hon läst på i förväg, resten var resultatet av ett tillfälle som uppenbarade sig.
Citera
2023-08-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag minns så väl när jag hörde om Toves försvinnande, och sedan chocken när vi fick veta vad de gjort mot Tove i lägenheten. Jag kunde inte tro det, det var så fasansfullt. Jag minns när vi fick veta om sparkarna i väggen, grannen som ringde på dörren medan de mördade Tove. Det var bortom all grymhet. Och att det var två unga kvinnor som tidigare var ostraffade som utförde mordet...en mardröm.

Om Maja hade visat någon som helst känsloyttring under söndagen, när polisen hämtade henne i skolan (!!!), eller någon gång under tiden hon var häktad, och berättat och hjälpt polisen. Ja då hade jag nog också kunnat sitta här och vrida och "tolka" och "känna efter" vid varje scenarie man kan drömma upp. Men Maja har varit tuffare än en förhärdad kriminell i häktet och under förhören. Jag köper inte att hon är oskyldig. Hon är bara van vid att ljuga, att smita undan att bli servad. Hennes mamma tvättar fortfarande åt henne, herregud.

Om mordet har gått till som jag föreställer mig är det en fruktansvärd situation för Tove. Där hon kämpat flera minuter för sitt liv mot omöjliga odds. Maja som håller fast medans Johanna stryper lufttillförseln. Den paniken och dödsångesten finns inga ord för.

Det krävs ett speciellt psyke för att klara av något sådant. Och det psyket tycker jag visar sig dels dagen efter mordet när dom skickar snaps till varandra och pratar om fredagens festligheter som om ingenting har hänt. Men även under alla dessa förhör där dom båda gör allt för att dölja det dom gjort och försöker förminska gärningen med sina lögner.
Citera
2023-08-08, 22:08
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, den jag länkade till dig. Där fanns ritingarna ju.

Kunde alltså inte se att några förråd inritade

Fattar inte vad jag sysslar med. Trots sökorden får jag inte fram vinds-/trapprummet.
Nej, menar inte förrråd.
Citera
2023-08-08, 22:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Kan M komma undan straffansvar för delaktighet i mordet bara genom att påstå att hon var rädd för att berätta?

Jag är inte helt övertygad om att frågan du vill ställa egentligen är den fråga du ställt. Men i alla fall så är svaret på din fråga: Nej.

Grunden i straffrätten är att inget någon gjort efter en gärning, kan läggas den personen till last i gärningen.

Citat:
Har hon inget med mordet att göra borde hon försökt hindra J från att göra T illa, försökt rädda livet på T genom kontroll av medvetandegrad, puls och andning, larma via 112, lämna lägenheten om hon kände sig hotad och larma via 112.

Det är nog ingen i tråden som tycker annorlunda.
Men det där är moral och etik, inte juridik.

Citat:
M:s agerande inklusive lögnerna sedan hon greps talar knappast för att hon inte var delaktig i mordet i någon fas.

Inte heller talar det för det omvända.
Citera
2023-08-08, 22:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag tycker att nedanstående säger en hel del;

Vad skulle J säga om det var sant då, skulle hon inte berätta det i så fall?

Det kan väl vara en hämnd oavsett om det är sant eller inte. Men nu är det ju så att Maja nekar till delaktighet, och då är det såväl en naturlig fråga som ett naturligt svar. Med tanke på det vi får höra om Johanna av flera av hennes tidigare bekanta, så är det också ett mycket trovärdigt svar. Tove blev mördade. Flera andra utsatta för mordbrandsförsök. Maja "bara" beskylld för delaktighet i mord. Det kanske är dags att du börjar se Johanna för den hon är.
Citera
2023-08-08, 22:18
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Johanna hade sannolikt mördat någon någongång. Ty så ondskefull är den jävla bitchen.

Man kanske kan uttrycka det så här;

Hade hon inte lyckats denna gången heller, hade hon försökt ännu en gång, och igen, tills hon lyckats.

Det var ju trots allt inte första gången hon försökte ta livet av någon. Men såvitt känt var det första gången hon lyckades.
Citera
2023-08-08, 22:25
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag tycker inte att det är solklart att grannpappan menar att det var två personer som han hörde. Han är otydligt där när han säger att han hörde någon först fram och sedan tillbaka eller hur det nu var.

Om mordet nu skedde runt 02:30, så kan faktiskt Maja ha vaknat till, och kollat på mobilen. Det finns ingen rörelseaktivitet dock i mobilen, så vilket bevis finns för att Maja har hållit i händerna mer än Johannas ord?

Precis som du säger. Det där förefaller vara ett missförstånd. Det han säger är först fram och sedan tillbaka. Det är rätt tydligt en person.

Det kan också noteras att åklagaren trots sin iver att fälla Maja för mord, och trots att han vidtar extra utredningsåtgärder mellan rättegångarna, inte tar till det mest uppenbara beviset av alla, den som hört att de var två.

Anledningen till att Rullman inte har med det vittnet är rätt uppenbar, det stämmer inte. Det vittnet menade var en person som hörs två gånger, först fram, och sen tillbaka.
Citera
2023-08-08, 22:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nämen oj, en tjej som tillbringar en stor del av sin fritid i ett naturreservat hade granbarr i sin ficka. Säg mig, var det inte i just det naturreservatet som polisen dessutom förhörde Maja första gången. Jo, visst var det det.

Det kan ju också noteras att Majahatarna i tråden försökt göra stor sak av att Maja inte alls kan ha legat i Johannas säng, för det var strängt förbjudet
hette det.
Försöker du påstå att Maja är en friluftsmänniska? Skojar du? Maja satt i en bil parkerad vid ett friluftsområde, vilket inte riktigt samma sak som att vara en friluftsmänniska.

Det verkar vara svårt att hålla isär fakta idag. Ingen har bestridit att Maja låg i Johannas säng efter dumpningen. Det var mycket riktigt förbjudet och Johanna blev också arg. Det var då barren hamnade i sängen.

Maja begrep att det var kört, därför berättade hon om dumpningen. Hade polisen pressat henne hårdare om hennes lögner om sovningen hade hon säkert erkänt delaktighet i mord också.
Citera
2023-08-08, 22:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag är väldigt kluven i frågan, men utesluter inget. Så här säger Johanna i förhör efter "erkännandet":

"J: Eh, Maja tyckte det var väldigt obehagligt och ville helst inte ta i henne. Det ville inte jag
heller men vi var ju tvungna liksom. Så första tanken att då sa jag att då kan jag bära henne
själv men hon var så tung så det gick inte. Det var jättetungt så jag tog om hennes armar och
liksom om axlarna så och Maja försökte bära henne i benen och sen.
"

Här säger Johanna alltså att hon tänkte ta Tove själv först, men att det var för tungt.

Det kan hon ha uptäckt då när de ska ta ner henne för trappen, men det kan ju förstås också bero på att hon redan märkt av hur tungt det är när hon drar undan kroppen t ex i förrådet.

I det fallet kan Johanna tänkt att hon behöver skyla Tove med något också, så det kan vara bäst att dra tillbaka Tove till lgh för att se hur man bäst gör och har koll på grannar osv.

Egentligen känns inget riktigt lämpligt eller logiskt.

Själv skulle man ju inte våga sig på att dra ut en död person den natten, strax efter att grannen varit där.

Och faktum är att de har en enorm "tur" att de inte blir upptäckta. Det är en massa människor som varit på Nöjet och flera personer kommer in via porten strax innan mordet, och om jag inte minns fel, en som blir upplockad utanför Storg 71 ungefär vid tiden för mordet (kan minnas fel nu). Hur som helst, ett väldigt spring i trappen den natten.
"J: Eh, Maja tyckte det var väldigt obehagligt och ville helst inte ta i henne. "
Om M inte tyckte att det var obehagligt att hålla Ts händer medan J ströp T till döds, varför skulle det då vara obehagligt att bära?

"Så första tanken att då sa jag att då kan jag bära henne själv"
Doern J propsar inte på Ms hjälp, utan utgår ifrån att hon, i vanlig ordning, själv ska utföra "jobbet" eftersom M inte vill.

"...Maja försökte bära henne i benen och sen."
"Försökte", vad menar hon med det? Bar M eller försökte hon bara?
Bar J själv första delen av trappan, som M sa, innan hon konstaterat att det blev för tungt?

Att de diskuterat vad och hur de skulle göra med T har även M berättat, så där är de ense.

Av någon anledning skiljer sig deras utsagor sedan. J vill ha det till att M är med och bär från början, men mellan Js rader k a n man läsa in att Ms berättelse kan stämma med att J efter halva trappan konstaterat att det blev för tungt. Till M säger hon dock att det låter för mycket, enligt M.

Jag tycker Ms utsaga låter mest trovärdig med att hon gick i förväg och höll utkik, precis som på Nöjet och J själv gör "grovjobbet" så långt det går. Js egen spanare.
Citera
2023-08-08, 22:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Säkert var donken resultatet av en nödlögn. Skapad i stunden. Därför bevisar den ingenting om Majas delaktighet. Johanna behövde en förklaring, och den förklaringen slog slint när grannen kom med ett erbjudande hon inte kunde tacka nej till. Dock kunde hon backat på det efter att hon varit uppe i lägenheten och pratat med Maja, men det gjorde hon inte heller. Inför desto mindre så sov Maja inte bara vid det kritiska ögonblicket, utan större delen av natten, om man nu skall gå på vad hon säger.

Det är klart att det är en efterhandskonstruktion, precis som Maja berättat. Maja är den som berättat sanningen om vad som hänt. Johanna hade ingen plan för någonting denna natt, annat än hur hon skulle ta Tove av daga. Just den detaljen hade hon läst på i förväg, resten var resultatet av ett tillfälle som uppenbarade sig.

Citat:
Maja är den som berättat sanningen om vad som hänt

J redogör för hela händelseförloppet i princip utan att staka sig, känns mycket trovärdigt och självupplevt.

J berättar att T frågade vad fan de håller på med.

J berättar att det inte gick att hon hade en död människa i sin bostad. Storyn om att en död T fraktas ut ur lägenheten och därefter tillbaks är riktigt usel, det går inte att tro på efter vad J sagt om ett lik i sin bostad.

J berättar att storyn med en kompis som behöver mat och Donken var en lögn för grannen.

Asså, hur fan kan du bara bortse från det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in