Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Att J skulle ha släpat ut T till vindsförrådet ser jag som fullt möjligt, MEN att hon sedan skulle SLÄPAT IN henne i lgh igen, där M får syn på henne låter väldigt långsökt, tycker jag. T skulle ju transporteras därifrån, varför skulle hon då mellanlandas i lgh?
Jag är väldigt kluven i frågan, men utesluter inget. Så här säger Johanna i förhör efter "erkännandet":
"
J: Eh, Maja tyckte det var väldigt obehagligt och ville helst inte ta i henne. Det ville inte jag
heller men vi var ju tvungna liksom. Så första tanken att då sa jag att då kan jag bära henne
själv men hon var så tung så det gick inte. Det var jättetungt så jag tog om hennes armar och
liksom om axlarna så och Maja försökte bära henne i benen och sen."
Här säger Johanna alltså att hon tänkte ta Tove själv först, men att det var för tungt.
Det kan hon ha uptäckt då när de ska ta ner henne för trappen, men det kan ju förstås också bero på att hon redan märkt av hur tungt det är när hon drar undan kroppen t ex i förrådet.
I det fallet kan Johanna tänkt att hon behöver skyla Tove med något också, så det kan vara bäst att dra tillbaka Tove till lgh för att se hur man bäst gör och har koll på grannar osv.
Egentligen känns inget riktigt lämpligt eller logiskt.
Själv skulle man ju inte våga sig på att dra ut en död person den natten, strax efter att grannen varit där.
Och faktum är att de har en enorm "tur" att de inte blir upptäckta. Det är en massa människor som varit på Nöjet och flera personer kommer in via porten strax innan mordet, och om jag inte minns fel, en som blir upplockad utanför Storg 71 ungefär vid tiden för mordet (kan minnas fel nu). Hur som helst, ett väldigt spring i trappen den natten.