2023-08-07, 21:55
Medlem
Varför i hela fridens anlita stjärnadvokat när man står åtalad för snatteri som har så låg bevisbörda? För att visa kuken enbart. Som att köra helikoptern inför domstolen. Totalt bortkastat med andra ord.
Citera
2023-08-07, 21:55
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Vet inte hur det går till, men Anders är full av lögner så att hitta ett sätt att hävda av att ha psykos hade faktiskt gått hem.

Nej det hade inte gått hem!
Det är just därför vi i Sverige har psykiatriska undersökningar för att fastställa sådant
Citera
2023-08-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Domen är fullständigt korrekt. Lite mild bara då han borde fått fängelse också.

Haha okej, det hade gett eko i media.
Citera
2023-08-07, 22:01
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Det tragiska med honom i allt detta är att alla människor som såg upp till honom känner sig svikna av honom idag.
Då fick dom tillfälle att inse vilken filur det är som dom sett upp till. Vad är han känd för mer än att gapa och skrika? En dubbelnatur av hög rang som jag tror har mycket mer i bagaget då det är sällan som allt kommer fram bara för en händelse. Sista tiden har han ju visat vem han är och tar sig rätten att köra golfbilen full och brotta ner kollegan.

Vore bra om fler trädde fram och om det försvunnit saker omkring den argsinte på olika ställen. Knappast en engångsföreteelse att stoppa ner 3 köttpaket i sin påse och ljuga om att blippern var trasig.

Sen undrar jag hur i he*vete man kommer på iden att lägga plastpåsen på golvet och blippa när stöldgodset är inne i densamma? Låg han själv på golvet också eller stod han böjd med krökt rygg och fumlade. Har aldrig sett någon ligga på govet och blippa...
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-07 kl. 22:09.
Citera
2023-08-07, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Som en hårdkokt deckare av Raymond Chandler det här:

Väktaren: "Då ringer jag butikschefen och säger att vi har honom ..." Vilken känsla av triumf han kände där och då och senare på kvällen när allt hade klaffat. Han var nu hela Värmdös hjälte, någon att räkna med, i alla fall för ett tag. Innan han skulle somna på kvällen helt bubblig av Champangen som handlare bjudit på kom dock en bitterljuv känsla över honom: När man fällt sådant storvilt, vad finns mer här i världen att uträtta? Har jag gjort mitt nu och allt som återstår för mig är halvmesyrer? Fuck, tänkte han, det måste varit så här Björn Borg känt när han lade raketen på hyllan. Shit, tänkte han, lika fort som man blir hjälte, lika fort är man tillbaka att vara en av de dödliga. Han gick upp ur sängen utan att väcka tjejen, gick ut i köket och sköljde ned den där bubbliga känslan med sin gamla vanliga Jack Daniels och ljudet av sommarregnet som piskade mot köksfönstret

Den här delen är också bra och avslöjar hans desperation när han försöker undkomma fällan han är i:

Detta var precis utanför griprummet. Vi var tre meter därifrån. Det är det som hände.
Vi satt och pratade och han nekade brott. Butikschefen ville inte hålla på och dalta så jag ringde polisen.
När jag fick körkortet bekräftade det att det var Anders, alltså arga snickaren. När jag följde honom trodde jag bara att han var jävligt lik. Han nämnde att han var känd och frågade om vi kunde sköta detta snyggt. Han menade att det som hänt var ett misstag. Jag sa till honom exakt som det var, att butiken har varit misstänksam mot honom länge och att jag blev tillsagd att följa efter honom utan egen specifik misstanke. Han stod fast vid att det var ett misstag.
Citera
2023-08-07, 22:04
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Varför i hela fridens anlita stjärnadvokat när man står åtalad för snatteri som har så låg bevisbörda? För att visa kuken enbart. Som att köra helikoptern inför domstolen. Totalt bortkastat med andra ord.
Arga snattaren ser sig som lite finare än alla andra och endast det bästa är gott nog. Det gäller allt inklusive stjärnadvokat, ekologiskt naturkött, gratis räkor och cashewnötter...listan kan nog bli hur lång som helst. Räknar med att hustrun är värsta miffen då det inte duger med nån osexigt fläskfia?
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-07 kl. 22:09.
Citera
2023-08-07, 22:05
Medlem
Han frågade om vi kunde sköta detta snyggt och menade att det som hänt var ett misstag.

Påståendet är ett ytterligare brott som polisen och åklagaren missade.
Citera
2023-08-07, 22:07
Medlem
Citat:
Den här delen är också bra och avslöjar hans desperation när han försöker undkomma fällan han är i:

Detta var precis utanför griprummet. Vi var tre meter därifrån. Det är det som hände.
Vi satt och pratade och han nekade brott. Butikschefen ville inte hålla på och dalta så jag ringde polisen.
När jag fick körkortet bekräftade det att det var Anders, alltså arga snickaren. När jag följde honom trodde jag bara att han var jävligt lik. Han nämnde att han var känd och frågade om vi kunde sköta detta snyggt. Han menade att det som hänt var ett misstag. Jag sa till honom exakt som det var, att butiken har varit misstänksam mot honom länge och att jag blev tillsagd att följa efter honom utan egen specifik misstanke. Han stod fast vid att det var ett misstag.

Skön väktare. Både Raymond Chandlers, Ed McBains och Sjöwall-Wahlös ande svävar liksom över hans hårdkokta vittnesmål.
Citera
2023-08-07, 22:09
Medlem
Citat:
Skön väktare. Både Raymond Chandlers, Ed McBains och Sjöwall-Wahlös ande svävar liksom över hans hårdkokta vittnesmål.

Hans försök att muta där han säger ”att han var känd och frågade om vi kunde sköta detta snyggt” borde ha uppmärksammats av polisen och åklagaren.
Ett försök att ge eller få en muta är ett fullbordat brott oavsett om det lyckas eller inte. Den som blir erbjuden en muta måste aktivt säga nej för att undvika risken att begå ett brott. Straffet för mutbrott och trolöshet mot huvudman är böter eller fängelse i högst två år, vid grova brott upp till sex år.
Senast redigerad av LillenEklund 2023-08-07 kl. 22:14.
Citera
2023-08-07, 22:16
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Hans försök att muta borde ha uppmärksammats av polisen och åklagaren.
Ett försök att ge eller få en muta är ett fullbordat brott oavsett om det lyckas eller inte. Den som blir erbjuden en muta måste aktivt säga nej för att undvika risken att begå ett brott. Straffet för mutbrott och trolöshet mot huvudman är böter eller fängelse i högst två år, vid grova brott upp till sex år.
Jag skrev ju att han borde fått fängelse. Nu har han tur och blir bara förpassad till kändiskyrkogården...
Citera
2023-08-07, 22:22
Medlem
Citat:
Jag skrev ju att han borde fått fängelse. Nu har han tur och blir bara förpassad till kändiskyrkogården...

Du hade rätt. Undrar om åklagaren vill åtala honom igen men denna gång för försök till mutbrott och yrka fängelse?

Kammaråklagare Kajsa Hultqvist Åklagarmyndigheten
Södra åklagarkammaren i Stockholm
Citera
2023-08-07, 22:22
Medlem
Citat:
Arga snattaren ser sig som lite finare än alla andra och endast det bästa är gott nog. Det gäller allt inklusive stjärnadvokat, ekologiskt naturkött, gratis räkor och cashewnötter...listan kan nog bli hur lång som helst. Räknar med att hustrun är vrsta miffen då det inte duger med nån osexigt fläskfia?

Ja, så är det såklart. Det blev också hans down fall när han valde ut att inte blippa de dyraste varorna. Stjäla öl på golfklubbar men aldrig på en sketen pizzeria är väl ett motto han går efter också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in