2023-08-07, 14:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
Var har du haft dina pengar under hela denna bear market? Har du bara hodlat bitcoin och gått ner 80% i värde? Eller har du växlat till stablecoin och haft dem sittande i en centralized exchange? Det betyder ju att bitcoin inte är så decentralized. Eller har du skickat dem till ethereum blockchain och växlar till en stablecoin med en decentralized exchange? Då är ju ethereum bättre än bitcoin.
Du svarade förresten inte på frågan om olja är bättre än guld.
Kanske tycker du det var en idiotisk jämförelse då det är två helt olika saker? Isf förstår du lite vad jag tycker om din jämförelse mellan Bitcoin (som är en färdig produkt som debut, en decentraliserad digital store of value) och Ethereum som i principe bara används till att köra stablecoins så här 8 år senare.
Citera
2023-08-07, 14:15
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du svarade förresten inte på frågan om olja är bättre än guld.
Kanske tycker du det var en idiotisk jämförelse då det är två helt olika saker? Isf förstår du lite vad jag tycker om din jämförelse mellan Bitcoin (som är en färdig produkt som debut, en decentraliserad digital store of value) och Ethereum som i principe bara används till att köra stablecoins så här 8 år senare.
Varför är bitcoin en bättre "ståår of välue" än ethereum?

Kan du förklara vad jag lagrar värdet i utan att definiera värdet som en funktion av priset?
Citera
2023-08-07, 14:17
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag har hodlat i flera år och har lika många Bitcoin nu (fler för jag har köpt dippar också) som jag hade för 5 år sedan.

De flesta som försöker trade:a har antingen färre Bitcoins idag, eller färre USD att handla för, gissningsvis både och.

Köpa dippar och INTE försöka sälja toppar är idiot proof i en marknad som går upp över tid.
Låter som att du inte tror särskilt mycket teorin som du själv har framhållit ihärdigt, dvs den om cykler på 4 år. I annat fall hade du kunnat mångdubbla ditt innehav istället för att bara "hodla".
Citera
2023-08-07, 17:24
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Varför är bitcoin en bättre "ståår of välue" än ethereum?

Kan du förklara vad jag lagrar värdet i utan att definiera värdet som en funktion av priset?
Om du förstår vad du lagrar värdet i när du har en 500 lapp, så förstår du det fundamentala även kring att lagra 500kr värt av guld, diamanter, fonder, eller krypto.

Ethereum är en annan store of value. Har sådana också, men tillsvidare tror jag på Bitcoin. Tänker inte förklara för dig varför, för du är oförmögen att ta till dig resonemang. Googla om du letar svar.
Citera
2023-08-07, 17:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Låter som att du inte tror särskilt mycket teorin som du själv har framhållit ihärdigt, dvs den om cykler på 4 år. I annat fall hade du kunnat mångdubbla ditt innehav istället för att bara "hodla".
Du förstod verkligen ingenting...

Lycka till med dina egna investeringar, du verkar ha koll...inte.
Citera
2023-08-07, 17:39
Medlem
Citat:

Hur tänker du dig att man ska ha sitt kapital medan man väntar på nästa makrodipp och köpläge? På banken? I en stablecoin kanske?

Man är bra dumdristig om man sitter med ett betydande kapital i fiat i ett skakigt banksystem (eller än värre, i en stablecoin), bara för att man hoppas öka sitt bitcoininnehav. Personligen skulle jag aldrig ta den risken. Endera kan bank- och fiatsystemet krascha medan man väntar. Eller så kanske mönstret bryts och dippen aldrig kommer eller blir mycket grundare än väntat. Då får man sitta där vackert med en smältande iskub fiatpengar. Kanske blir man illa tvungen att köpa in sig till ett mycket högre pris.

Om man vill spela på fiat med en liten del av sitt bitcoinkapital är en sak, men att spela med en stor del av eller alla sina bitcoin är inte klokt, enligt min mening.
Citera
2023-08-07, 18:23
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Om du förstår vad du lagrar värdet i när du har en 500 lapp, så förstår du det fundamentala även kring att lagra 500kr värt av guld, diamanter, fonder, eller krypto.

Ethereum är en annan store of value. Har sådana också, men tillsvidare tror jag på Bitcoin. Tänker inte förklara för dig varför, för du är oförmögen att ta till dig resonemang. Googla om du letar svar.
Du har fortfarande inget svar på frågan alltså.

500-lappen i sig är inte värd någonting, därför heter det "fiat".

Berätta nu vad du lagrar värdet i hos bitcoin.
Citera
2023-08-07, 18:25
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Hur tänker du dig att man ska ha sitt kapital medan man väntar på nästa makrodipp och köpläge? På banken? I en stablecoin kanske?
Vad tror du att dessa så kallade fyraåriga cykler hos bitcoin består av? Dess pris sätts ju i dollar i första hand, därför är en prisnedgång hos bitcoin per definition en nedgång i priset mot dollar.

Du kan dock spara pengarna i vad som helst, aktier eller fonder. Inte bara dollar (som även de hade varit kanonbra i jämförelse med bitcoin under raset).

Du avslöjar din egen enfald ännu en gång.

Citat:
Du förstod verkligen ingenting...

Lycka till med dina egna investeringar, du verkar ha koll...inte.
Verkligen tunga argument från dig på sistone, du verkar stressad.
Citera
2023-08-07, 18:28
Medlem
Citat:
Vad tror du att dessa så kallade fyraåriga cykler hos bitcoin består av? Dess pris sätts ju i dollar i första hand, därför är en prisnedgång hos bitcoin per definition en nedgång i priset mot dollar.

Du kan dock spara pengarna i vad som helst, aktier eller fonder. Inte bara dollar (som även de hade varit kanonbra i jämförelse med bitcoin under raset).

Du avslöjar din egen enfald ännu en gång.

Man skulle kunna handla mellan bitcoin och guld, möjligen. Men man tar fortfarande risken att dippen blir grundare än väntat och att man tvingas köpa in sig till ett högre pris, så att det hela slutar med att man har färre bitcoin än från början. Dessutom kan saker gå fel under själva trejdandet, då man måste flytta sina bitcoin från kallförvaret. Diverse avgifter och skatter kommer även kräva sina skålpund av eventuella vinster.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-08-07 kl. 18:31.
Citera
2023-08-07, 18:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Man skulle kunna handla mellan bitcoin och guld, möjligen. Men man tar fortfarande risken att dippen blir grundare än väntat och att man tvingas köpa in sig till ett högre pris, så att det hela slutar med att man har färre bitcoin än från början. Dessutom kan saker gå fel under själva trejdandet, då man måste flytta sina bitcoin från kallförvaret.
Smart, du tar alltså en "garanterad" nedgång på 80% (eftersom du och Leaston tror stenhårt på dessa cykler) framför de risker som du framför. Låter verkligen som the future of finance vi talar om här!
Citera
2023-08-07, 18:34
Medlem
Citat:
Smart, du tar alltså en "garanterad" nedgång på 80% (eftersom du och Leaston tror stenhårt på dessa cykler) framför de risker som du framför. Låter verkligen som the future of finance vi talar om här!

Det har fungerat bra hittills. Det enda som krävs är förståelse av varför bitcoin har framtiden för sig och att man har tålamod.
Citera
2023-08-07, 19:36
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det har fungerat bra hittills. Det enda som krävs är förståelse av varför bitcoin har framtiden för sig och att man har tålamod.
Så du tror alltså inte särskilt mycket på några cykler; uppfattat. Annars hade du gjort som jag föreslog. Gratis pengar ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in