2023-08-07, 19:31
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Tack för bra gräv, nu kan vi gräva ner den förbaskade förrådsteorin.
Om det vore så väl!

Det finns ingen fotodokumentation, endast polisens ord. Och det stämmer inte med att M skulle sovit där månaden innan, för det borde synts i det tjocka dammet.

Att polisen inte fotade som bevisunderlag, förstår jag inte. Nu står ju Ms ord om att hon sovit där, mot polisens, ett anmärkningsvärt och misstänksamt arbetssätt.
Citera
2023-08-07, 19:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Men när M var utkastad i fem timmar av J och sov i förrådet - det var väl långt före mordet? Självklart kan hennes fotsteg ändå synas i dammet. Lite nytt damm ovanpå, bara.
Troligtvis stod hon inte upp och sov, minst satt men troligtvis låg hon och då borde det funnits spår av det.
Citera
2023-08-07, 19:40
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Troligtvis stod hon inte upp och sov, minst satt men troligtvis låg hon och då borde det funnits spår av det.

Det har du rätt i! Varför har i såfall Maja ljugit om det? En karusell av lögner både i deras vänskapsförhållande och gentemot polis och föräldrar? Ja vad ska man tro? Jag hade nog hellre åkt hem, förstås. Eller suttit i trapphuset och sovit. Knappast knökat in mig i detta vindsförråd.
Citera
2023-08-07, 19:43
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Om det vore så väl!

Det finns ingen fotodokumentation, endast polisens ord. Och det stämmer inte med att M skulle sovit där månaden innan, för det borde synts i det tjocka dammet.

Att polisen inte fotade som bevisunderlag, förstår jag inte. Nu står ju Ms ord om att hon sovit där, mot polisens, ett anmärkningsvärt och misstänksamt arbetssätt.

Märkligt, ja.
Jag måste ha läst en utförlig beskrivning av polis om hur det såg ut i förrådet. Mitt minne måste ha spelat mig ett spratt.
:-(
Citera
2023-08-07, 20:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Märkligt, ja.
Jag måste ha läst en utförlig beskrivning av polis om hur det såg ut i förrådet. Mitt minne måste ha spelat mig ett spratt.
:-(
Sörj inte för det! Då har du god visuell förmåga 😃
Citera
2023-08-07, 20:22
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Kan du minnas var? I tilläggsprotokollet finns endast text.

Uppgiftslämnare
Kristensson, Andreas
Diarienr 5000-K1226065-22
Signerad datum 2023-05-05 Tid 10:44
Beslag verkställt : Nej
Material för analys : Nej

Uppgiften avser Vindsutrymme högst uppe trapphuset Storgatan 71 Vetlanda Uppgift Vindsutrymmet kontrollerades den första gången av oss tekniker den 17 oktober 2022, det var kriminaltekniker Patrik Nilsson som kontrollerade utrymmet då. Den gången var avsikten att utesluta att det låg en kropp där.

Vid ett möte i utredningsgruppen kom frågeställningen upp om kroppen kunde förvarats någonstans i huset innan den transporterades bort, bland annat vindsutrymmet högst upp i trapphuset nämndes i den diskussionen. Detta var någon av de närmaste veckorna efter det att Toves kropps hittats.
Vid en kompletterande undersökning som gjordes av lägenheten på Storgatan 71 kontrollerade jag vindsutrymmet. Jag konstaterades då att ett tjockt lager damm täckte golvet. Det fanns ett antal skoavtrycket i dammet. Det fanns inga större områden utan damm på golvet som hade varit förväntat om en livlös kropp dragits in eller legat där.

Andreas Kristensson Kriminaltekniker

Ja, kriminaltekniker har "undersökt" utrymmet två gånger, säger de. Men de har inte dokumenterat detta på något vis, det måste vara på gränsen till tjänstefel. De verkar inte ens veta när den andra undersökningen genomfördes. Det är beklämmande.
Citera
2023-08-07, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Eller så är det helt enkelt så att Maja återigen har dragit en lögn, om att ha sovit i vindsutrymmet. Skulle hon ha sovit där 1-2 månader innan Tove mördades så borde det ha noterats av poliserna.
Ingen har legat i det där förrådet som jag kan se det.

Om uppgiften enbart kommer från Maja gör man nog rätt i att inte för givet ta det för sanning. Minns du om J nämner i förhör om M ska ha sovit där?
Citera
2023-08-07, 20:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Om uppgiften enbart kommer från Maja gör man nog rätt i att inte för givet ta det för sanning. Minns du om J nämner i förhör om M ska ha sovit där?
Jag har för mig att J sa att M sovit i trappan, men det kan ju betyda detsamma. J hade väl bara koll på att M inte var hos henne.
Citera
2023-08-07, 20:38
Avslutad
Finns ingen möjlighet att Johanna har dragit in en kropp i ett förråd med ett tjockt dammlager på golvet och sedan ut från förrådet in i lägenheten igen utan att det hade synts på golvet i förrådet, golvet i trapphuset, Toves kläder osv. Glöm den teorin.
Citera
2023-08-07, 20:38
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Som jag minns det är det Maja som säger att hon sov i vindsförrådet (under haschnatten) men jag minns även att det skrivits om att hon uppehöll sig i trapphuset, om det är Johanna som säger det vet jag inte.
Citera
2023-08-07, 20:39
Medlem
Citat:
Jag har för mig att J sa att M sovit i trappan, men det kan ju betyda detsamma. J hade väl bara koll på att M inte var hos henne.

Jag har för mig uppgiften även kom från nån annan. Kanske L*ouise eller M*irjam. Behöver inte vara sant för det iof.
Citera
2023-08-07, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Som jag minns det är det Maja som säger att hon sov i vindsförrådet (under haschnatten) men jag minns även att det skrivits om att hon uppehöll sig i trapphuset, om det är Johanna som säger det vet jag inte.

Då landar vi att Maja antingen ljuger om att hon sovit där.
Att det på den ca månad bildats ett tjockt lager damm.
Eller att polisen har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in