2023-08-07, 15:38
Medlem
Det stora problemet med Ryssland är att dom respekterar inte privat ägande. Dom stjäl allt du har. En kompis jobbade i ett stort internationellt företag som byggde en fabrik i Ryssland. Gick hur bra som hellst, men efter ett tag började problemen, allt blev liksom svårare och svårare. Dom blev helt enkelt pressade av myndigheter/ ogligarker/ maffia whatever. Efter ett tag gav dem upp och belutade att lägga ner fabriken och flytta den tilbaka till väst europa, men då fick dom fan inte exportlicens på maskinerna.. svinen försökte i realiteten stjäla fabriken.

Lösningen blev att kapa upp varenda jävla maskin i 5x5 cm stora bitar och lägga det i en stor hög ute i fabrikshallen..

Sen åkte dom hem.

Finns månge fler exempel, men ryssen får hålla på med sitt, det landet är inget för oss.

Förlåt för ot, men det här är endel av förklaringen på varför Ukraina kämpar så hårt.
Senast redigerad av Ballalaila 2023-08-07 kl. 15:47.
Citera
2023-08-07, 15:40
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Verkar som att Tyskland kommer att skicka Taurus missiler till Ukrain dessa ska ha en räckvidd på över 500 km.

https://twitter.com/ukraine_map/status/1688499124302204928?t=8mzWfPbS7fETop3yOhP8Fw&s=19

Ännu ett vapensytem som Sverige bidragit till. Vassare än Stormshadow

"The TAURUS aviation cruise missile, full name TAURUS KEPD 350, was developed in the early 2000s by the defense concerns of Germany and Sweden. The engineers of the German company MBDA Deutschland and the Swedish Bofors participated in the creation of the missile."

En TAURUS mot ett brofundament hade varit fint!

"The TAURUS cruise missile is designed for high-precision destruction of protected and buried targets without the carrier aircraft entering the enemy’s air defense coverage area. The launch weight of the rocket is 1360 kg with a length of 5.1 meters.

The missile received a carrier body with an upper wing with a small extension and a cross-shaped tail. To reduce radar visibility, the hull of the cruise missile has a rectangular cross-section and is made of composite materials. The case has no sharp edges on the interface and is covered with a special radio-absorbing material.

The missile is standard equipped with a tandem concrete warhead weighing 481 kg. The first charge is cumulative, and the second [main] is high-explosive. The high-explosive charge is enclosed in a high-strength steel casing 2.3 meters long. The shape of the charge is optimized for breaking through concrete obstacles. The weight of a high-explosive charge together with a steel case is 400 kg"
Citera
2023-08-07, 15:48
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Har ryska partisaner tillgång till drönare? Ett ryskt vapenförråd blev ju sprängt i luften av drönare av som det sägs ryska partisaner, alltså etniska ryska medborgare som är motståndare till den ryske åtalade diktatorn och hans krig mot Ukraina. u blir det spännande i ett redan oroligt Ryssland.
Och medan karikatyren Putin bombar ukrainska spannmålslager, blodcentraler och sjukhus i sitt vansinniga hämndbegär så bombar ryska partisaner och Ukrainska armén ryska vapenförråd och för ryska armén annan viktig infrastruktur. Så vem tänker mest logiskt? Hmm, ja inte är det platådojan Putin då hämnd bara för att hämnas alltid fördunklar alltid sinnet och skapar kaos i det logiska tänkandet.

Slava Ukraini!

Ryssar brukar ju komma med standardsvaren "jag är inte insatt i politik" och "jag följer inte nyheterna". Vad som händer under ytan är oklart.

Attackerna mot rekryteringskontoren har tagit ny skepnad, nu finns exempel på attacker med molotovcocktails mitt på ljusa dagen. I några fall har "partisanen" eller protestanten varit pensionär. Vill minnas att en äldre kvinna blev gripen på bar gärning för någon vecka sedan. Vad jag vill säga med detta är att partisanrörelsen växer, vissa agerar i mindre skala, andra med resurser mer kraftfullt.
Citera
2023-08-07, 15:59
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det var visst en lögn det också
BNP enligt IMF (Biljoner USD):
USA $26,9
Japan $4,4
Tyskland $4,3
UK $3,2
Frankrike $2,9
Italien $2,2
Kanada $2,1
Tot för G7: $46,0

Kina $19,4
Indien $3,7
Brasilien $2,1
ryssland $2,1
Sydafrika $0,4
Tot för brics: $27,7

Nu blir det OT så ska vi fortsätta diskussionen är det bättre vi skapar en ny tråd.
Sista svaret från mig här.

Dina siffror är NOMINAL GDP
IMF använder REAL GDP

https://www.imf.org/external/datamapper/NGDP_RPCH@WEO/OEMDC/ADVEC/WEOWORLD

Här har du en länk som beskriver skillnaden och visar båda siffrorna dvs Real GDP och NOMINAL GDP.
https://dazzlingdawn.com/2023/07/29/animated-chart-g7-vs-brics-by-gdp-ppp/

Här förklaras skillnaden.
https://www.investopedia.com/ask/answers/030515/real-gdp-better-index-economic-performance-gdp.asp

The reason why real GDP is a superior method of expressing national economic performance can be easily illustrated.

Consider, for example, a hypothetical country that in the year 2000 had a nominal GDP of $100 billion, while by 2010 its nominal GDP was measured at $150 billion. Over the same period of time, inflation reduced the relative value of the local currency by 50%.

Looking only at nominal GDP, the economy appears to have grown by 50% over the 10 years. But the real GDP expressed in 2000 dollars would be $75 billion, a substantial decline.
Citera
2023-08-07, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ryssar brukar ju komma med standardsvaren "jag är inte insatt i politik" och "jag följer inte nyheterna". Vad som händer under ytan är oklart.

Attackerna mot rekryteringskontoren har tagit ny skepnad, nu finns exempel på attacker med molotovcocktails mitt på ljusa dagen. I några fall har "partisanen" eller protestanten varit pensionär. Vill minnas att en äldre kvinna blev gripen på bar gärning för någon vecka sedan. Vad jag vill säga med detta är att partisanrörelsen växer, vissa agerar i mindre skala, andra med resurser mer kraftfullt.
Det har rapporterats (även i tråden tidigare) att gripna sagt att FSB instruerat dem att ta stora lån och sedan tutta på ett rekryteringskontor, FSB skulle betala en stor summa som tack. Det kan låta som årets sämsta bortförklaring, men det ligger i FSBs intresse att mota militärens intressen då de 2 kommer att utse barnamördare v.puttins efterträdare (+nästa Patriark, framtida budgetramar och vilka som ska sitta med störst sugrör i statsglöggen). ju sämre den ryska shitshowen går i Ukraina, ju mer inflytande får FSB.
Citera
2023-08-07, 16:06
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Genom att öka statsskulden, vilket förefaller vara ditt förslag till finansiering av sådan ökning, skjuter man kostnader på framtiden. Något som påverkar den tillvaro vi kommer befinna oss i vid pension. Dvs. kanske inte själva pensionsfonderna som sådana utan samhället i sin helhet. Ett lån är inte gratis pengar även om det är lätt att tro det och även om vampire squid banker som Goldman sachs - gärna - vill få oss att tro det.

Kort sagt, jag blandar in siffror och tankar runt hur samhället påverkas för att ge mina argument perspektiv. Hur andra sakligt lägger fram sina argument, eller väljer att sy in kränkande ord, är ju upp till dem. Beklagar om mina meningar inte är korrekt uppbyggda, mitt fokus ligger så gott det går på fakta. Väl mött.

Pensioner och statsskuld i framtiden har ingen betydelse om vi inte har en fri värld att njuta av välståndet i. Därför måste ryssen stoppas till varje pris, även om det innebär att vi måste dra in lite. Vi kommer ändå billigt undan med att bara skicka vapen när kriget bedrivs på ukrainsk mark. Vi slipper få våra städer sönderbombade och våra söner och döttrar våldtagna.
Citera
2023-08-07, 16:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Trots att det varit Pride-vecka så är trådens ämne INTE HBTQ-frågor. Eller invandringspolitik i Sverige eller övriga Europa. Eller judar.

Inlägg raderade, varningar utdelade.

/Mod
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-08-07 kl. 16:17.
Citera
2023-08-07, 16:13
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det har rapporterats (även i tråden tidigare) att gripna sagt att FSB instruerat dem att ta stora lån och sedan tutta på ett rekryteringskontor, FSB skulle betala en stor summa som tack. Det kan låta som årets sämsta bortförklaring, men det ligger i FSBs intresse att mota militärens intressen då de 2 kommer att utse barnamördare v.puttins efterträdare (+nästa Patriark, framtida budgetramar och vilka som ska sitta med störst sugrör i statsglöggen). ju sämre den ryska shitshowen går i Ukraina, ju mer inflytande får FSB.

Detta har jag missat. Jag kan bara konstatera att det är omöjligt att analysera och förstå sig på vad som händer i Ryssland om man inte har östeuropeisk mentalitet. Bäst för oss att bara ligga i lä.
Citera
2023-08-07, 16:14
Medlem
Jofs avatar
Putin: Det började med att Ukraina slog tillbaka.
Citera
2023-08-07, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
Snart är Ryzzland BRICS fattigaste land och behöver söka bistånd från medlemsländerna.

En varböld gör man väl sig av med istället?
Citera
2023-08-07, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Du missar poängen såklart. Högre energiförbrukning visar på ett mera utvecklat land = Ryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vänta, tror du att Ryssland är ett högre utvecklat land? Hahah Än vadå om jag får fråga? Ser inte Ryssland på någon lista över tekniskt utvecklade länder iaf.

Det värdelösa skräplandet faller som en Sten på WIPO:s lista över världens mest innovativa länder.

150 miljoner invånare lyckas inte placera sig bättre än på plats 46, strax efter Butkina Faso och Yemen,

Transvestit-Sverige med sina 10 miljoner invånare är naturligtvis betydligt sämre, topp 3 de senaste 10 åren.
Citera
2023-08-07, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Ett klipp som inte säger någonting utan kontext. Men om din poäng är att ryssland skickar icke-européer så ser jag inga problem med det. Hellre att mongoler dör än att vita européer gör det. Zlinski bär nu ansvaret för fler döda vita européer än någon annan de senaste 5 åren.

Har du "missat" att det är din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml, som inlett, och för, anfallskrig mot Ukraina? Det är således hen, och ingen annan, som är ansvarig för all död och allt lidande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in