Citat:
De får plats i badrummet trots det trånga utrymmet med snedtak och T:s ben kan mycket väl ha varit vikta. Jag förstår heller inte varför det är så svårt att tro att det får plats 3 pers i badrummet. Utrymmet för mordet valdes säkert för att det är trångt, för att Tove inte skulle kunna komma undan. De ville inte att hon skulle kunna komma lös i lägenheten och springa runt och skrika och t o m ta sig ut i trapphuset. Det var bara en fördel för Maja och Johanna att det var trångt. Det var lättare att övermanna Tove då.
Ingen tror väl på att Tove sa nåt negativt om badrummet och att Johanna fällde henne av den anledningen. Jag tror att Johanna och Maja hade ett taktiksnack, endera när Tove pratade med pojkvännen utanför porten eller om Tove gick på toa under tiden i Johannas lägenhet. Planen var att Johanna skulle försöka fälla Tove baklänges och sen skulle de kasta sig över Tove båda två. Maja skulle ta tag i Toves händer och Johanna skulle slå/strypa henne. Badrummet var ett perfekt utrymme, trångt och svårt för Tove att få svängrum att komma undan när de bägge två kastade sig över henne.
Ingen tror väl på att Tove sa nåt negativt om badrummet och att Johanna fällde henne av den anledningen. Jag tror att Johanna och Maja hade ett taktiksnack, endera när Tove pratade med pojkvännen utanför porten eller om Tove gick på toa under tiden i Johannas lägenhet. Planen var att Johanna skulle försöka fälla Tove baklänges och sen skulle de kasta sig över Tove båda två. Maja skulle ta tag i Toves händer och Johanna skulle slå/strypa henne. Badrummet var ett perfekt utrymme, trångt och svårt för Tove att få svängrum att komma undan när de bägge två kastade sig över henne.
Men det är inte vad som diskuteras, utan frågan är rimligheten i J:s påstående om att M har suttit vid sidan om och hållit nere T:s händer/handleder mot golvet.
Placera M framför T och det uppstår svårigheter även här.
J:s diffusa beskrivning av M:s närvaro i badrummet låter inte trovärdig. FL:s kommentar på detta handhållande får J att inse att det inte funkar i praktiken och hon skyller då på att hon inte minns.