2023-08-07, 12:43
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag förstår heller inte varför det är så svårt att tro att det får plats 3 pers i badrummet. Utrymmet för mordet valdes säkert för att det är trångt, för att Tove inte skulle kunna komma undan. De ville inte att hon skulle kunna komma lös i lägenheten och springa runt och skrika och t o m ta sig ut i trapphuset. Det var bara en fördel för Maja och Johanna att det var trångt. Det var lättare att övermanna Tove då.

Ingen tror väl på att Tove sa nåt negativt om badrummet och att Johanna fällde henne av den anledningen. Jag tror att Johanna och Maja hade ett taktiksnack, endera när Tove pratade med pojkvännen utanför porten eller om Tove gick på toa under tiden i Johannas lägenhet. Planen var att Johanna skulle försöka fälla Tove baklänges och sen skulle de kasta sig över Tove båda två. Maja skulle ta tag i Toves händer och Johanna skulle slå/strypa henne. Badrummet var ett perfekt utrymme, trångt och svårt för Tove att få svängrum att komma undan när de bägge två kastade sig över henne.
De får plats i badrummet trots det trånga utrymmet med snedtak och T:s ben kan mycket väl ha varit vikta.
Men det är inte vad som diskuteras, utan frågan är rimligheten i J:s påstående om att M har suttit vid sidan om och hållit nere T:s händer/handleder mot golvet.
Placera M framför T och det uppstår svårigheter även här.

J:s diffusa beskrivning av M:s närvaro i badrummet låter inte trovärdig. FL:s kommentar på detta handhållande får J att inse att det inte funkar i praktiken och hon skyller då på att hon inte minns.
Citera
2023-08-07, 12:44
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Har kroppen befunnit sig i det olåsta förrådet bakom dörren så har J dragit dit den direkt efter mordet.
Såklart har kroppen i sådana fall inte varit "uppställd", den har då legat på betonggolvet.

Det vet vi inte. Johanna kan ha burit kroppen dit och hon kan ha satt den på något som fanns därinne.

Kan man ställa en död kropp upp? Det kanske man kan, om man ställer den mot en vägg. Tror jag att det gått till så? Verkligen inte. Men det betyder ju inte att det inte går.
Citera
2023-08-07, 12:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ja verkligen spårat ur. Kanske J riggade en talja i taket i förrådet och hängde upp T med den och det förklarar att det bara finns fotspår och inga släpspår. Frågan är då vart hittar du en talja mitt i natten och inom 20 minuter.

Det kanske fanns en talja hängande i taket.
Hon kanske hängde Tove på en krok på väggen.

Tror jag på det? Verkligen inte. Men nu tog ju du upp detta och då får vi ju bedöma om det är möjligt eller inte.
Citera
2023-08-07, 12:51
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det vet vi inte. Johanna kan ha burit kroppen dit och hon kan ha satt den på något som fanns därinne.

Kan man ställa en död kropp upp? Det kanske man kan, om man ställer den mot en vägg. Tror jag att det gått till så? Verkligen inte. Men det betyder ju inte att det inte går.
Fotspåren i förrådet är förstås från en levande människa.

Jag tror också att T har befunnit sig i förrådet, det har jag hela tiden trott och lagt fram argument som talar för den teorin. Men att hon hade ställt upp kroppen mot någon vägg - nej.

I sådana fall har den varit inputtad/indragen strax innanför dörren. Förrådet skulle väl storleksmässigt vara ungefär som J:s kök?
Citera
2023-08-07, 13:05
Medlem
Citat:
De får plats i badrummet trots det trånga utrymmet med snedtak och T:s ben kan mycket väl ha varit vikta.
Men det är inte vad som diskuteras, utan frågan är rimligheten i J:s påstående om att M har suttit vid sidan om och hållit nere T:s händer/handleder mot golvet.
Placera M framför T och det uppstår svårigheter även här.

J:s diffusa beskrivning av M:s närvaro i badrummet låter inte trovärdig. FL:s kommentar på detta handhållande får J att inse att det inte funkar i praktiken och hon skyller då på att hon inte minns.

Det som skulle ha betydelse, är om utrymmet visade sig vara så litet att det var omöjligt för alla tre att få plats. Men så är inte fallet. Vi vet att J ljuger om vad som hände i badrummet. Hon har beskrivet ett 10 sekunders förlopp, där hon inte kan säga på vilket sätt M höll i händerna. Sen är jag säker på att dom båda hade fullt fokus på T och hade inte kunnat redogöra i detalj för vad den andre gjorde om viljan hade funnits att berätta.

Det väsentliga är att, det är osannolikt att en av dom kunnat inkapacitera T på egen hand. Under dom ca 3-4 min som kampen pågick är det rimligt att position, grepp och vinklar ändrats för att T har kämpat emot. Det troliga är att M och J inte hållit ett och samma grepp under hela förloppet.
Senast redigerad av Heretic77 2023-08-07 kl. 13:08.
Citera
2023-08-07, 13:10
Medlem
Nu ska jag lägga hela mina analys för det hela.
Jag tror ingen av MGM talar sanning i sina storys (no shit).

För det första så förstår jag inte varför man kliver in i en liten etta, sätter sig i köket för att efter typ en halvtimme ta en lägenhetstour och visa sitt nyrustade badrum??? Det är väl det första man gör om man bjuder in någon för första gången och vill visa lägenheten.
Att Tove sagt något elakt om badrummet känns som 0% sanning. Om det nu stämmer att det är en bra stämning mellan alla 3 påvägen hem och dom sitter och pratar om allt vid köksbordet, varför skulle Tove som enligt uppgifter är rädd för Johanna kläcka en sån kommentar och förstöra hela stämningen igen.
Jag tror Tove valt att gå på toaletten innan hon skulle cykla hem och Johanna har då sett sin chans.

Johanna är en utstuderad psykopat. Ingen normalfungerande människor googlar eller utför saker som hon gjort. Att anlägga bränder utanför människor hus - då vet man ju att skada och att döda är ett alternativ. Ingen normalt avundsjuk människa tar den vägen.

Maja har inte deltagit i själva mordet. Inte fysiskt iallafall. Däremot är jag inte hundra på att hon sover som hon säger, jag tror kanske att hon är vaken där efter 02:19 när hon rör sig för att gå på toaletten och ser dom fortfarande sitta i köket. Kanske lägger sig igen men inte somnar och att hon sedan ”vaknar” eller kliver upp i samband med att bråket i badrummet hörs. Alternativt är vaken med dom efter de, när Tove gör på toaletten säger Johanna att dom ska ge igen och dom går mot badrummet. Johanna attackera Tove men jag tror Maja står kvar utanför badrummet i chock.
Jag tror att Maja ser mordet men inte agerar i det. Det är därför hon snurrar till allt med vad hon faktiskt gjort på natten, att hon inte vill berätta om hur hon låter Johanna mörda Tove utan att agera. Att hon anses mer delaktig om hon berättar de. Det förklarar också varför Johanna inte tydligt kan förklara vad Maja gör vid mordet… hon vill bara nämna att Maja är där för nån form av hämnd.
Det går inte ihop att Maja kliver upp, ser Tove i ett lakan, eller inte ser någon kropp alls. Att hon skulle vaknat igen där runt 2:43 och johanna berättar att hon ska åka med grannen till donken. Man hade ju undrat varför om man vaknar yrvaken och ens kompis springer in och ska sticka till donken. Och dessutom bara köper en hamburgare till ”mig” som just legat och sovit.
Maja ser mordet. Och av egen erfarenhet och tankar så kan man inte blama henne för kroppens reaktion för att inte agera. En gång såg jag min ens bästa vän misshandla vår gemensamma vän. Jag blev så rädd av vad som hände att jag kunde inte agera. Inte på något vis. Inte hjälpa vår vän, försöka stoppa bråket eller ringa polis eller annan hjälp. Jag bara stirrade och efter att vår kompis åkt hem åkte jag sedan tillsammans med kompisen som misshandlade och sov hos henne. Hon var alltid den tuffa och lite härskare i vårt gäng. Jag ser bara kopplingen till det här fallet när det kommer till Maja. Det ska otroligt mycket till att man ska ha tankarna på att agera och rädda Tove i detta fall. Det är det första man tänker på som normal fungerade människa att man borde agerat så. Men i ett sånt där läge kan man inte begära det.jo begära kanske. Men det ska mycket till att en människa agerar så. Speciellt när Maja enligt beskrivning är lite underlägsen i kompisrelationen.
Efter min kompis misshandlat vår vän åker vi hem till henne och sover och jag ställer inte en enda fråga om vad som hände eller liknande. Vem vågar ens det, här i Majas fall när man fått se att Johanna verkligen kan göra verklighet av allt hon tidigare uttryckt verbalt osv. Man hade inte velat skapa någon form av disskution och varit livrädd och i chock.

Maja är sedan totalt chockad i lägenheten. Johanna säger att hon ska flytta cykeln osv. Hon kan säga vad hon vill om att frysa till is eller liknande men i mitt huvud är det helt sinnes hur hon så snabbt agerar i allt ”uppröjande” efter mordet. Det låter inte dirket som man suttit i badrummet och stirrat.och frusit av chock. Finns inte utrymme för de. Hon är bara iskall och utstuderad.

Hon Möter grannen och behöver innan dom åker gå upp i lägenheten och förklara att hon måste åka på donken och redogöra hennes lögn hon dragit för grannen för Maja som är uppe i lägenheten och väntar. Det kan väl förklara dom steg Maja tar runt den tiden. Jag hade också förmodligen trampat runt om jag är lämnats i en lägenhet med ett lik.

För liket är inte undangömt utan Maja är fullt medveten om vad som hänt och medveten om att Tove finns i lägenheten.

Många har reagerat på att Maja skulle vara iskall som sätter sig och äter en hamburgare efter en sån här händelse. Jag ser bara framför mig hur hon är helt chock och snurrig. Johanna som förmodligen är hård och regerande säger förmodligen åt henne att äta hamburgare för att kvickna till lite.

Johanna begär sedan att Maja ska hjälpa henne med kroppen. Johanna försöker först själv. Begär hjälp av Maja när det är för tungt. Precis som jag skrev inatt så är det Johanna som agerar först, det är ”hennes mord” att ta hand om - i mina ögon blir de så. Lika som att hon tar ansvar över att försöka bära ut kroppen både ur lägenhet och bil. Och besöket på dollarstore och agerandet dagen efter. Allt detta tyder på att det knappast kan vara ett planerat mord från dom både. Att Maja skulle ha samarbetet och hjälpt till med att döda Tove. Då hade man hjälpt till med allt annat också. Vela bidragit och sett till att röjningen gick rätt till för att skydda sig själv.

Att Maja sedan nekar till allt länge, men snälla. Är det bara jag som ser och kan ha förståelse för detta??? I chock, och efter att förmodligen fått totalt inpräntat i huvudet av Johanna i bilen dagen efter mordet - vad som ska säga och att dom ska neka.
Herregud. Flickan är 18 år gammal och har en kompis som alla vet har väldigt konstiga saker för sig och precis fullfört ett mord. Vem faaaan hade vågat avslöja denna kompis direkt?
Hade människor alltid varit starka och kunnat tänka så klart och varit helt okänslostyrda så hade väl folk aldrig stannat hos b.la en kvinnomisshandlare eller liknande.
Det är hel knäppt att tänka ur den synvinkeln att man skulle typ sätta upp fingret och sen avslöja sin vän direkt, speciellt i Majas situation med personlighet och trogna vänskap till Johanna.

Att det också tar tid för Maja att börja prata i förhör tror jag också hänger ihop med att hon är ju inte helt oskyldig? Hon har ju åtminstone flyttat kroppen osv. Hade Maja inte varit delaktig i det tror jag berättelsen kommit tidigare.

Jag ser ju själv att jag hänger upp mig på klockslagen som Maja enligt mobilen gått steg. Men åt andra sidan är det helt obegripligt för mig hur de kan ligga som grund för en livstidsdom. Att det inte framgått att en stegräknare i mobilen har noll förtroende.
Jag själv försöker gå 10k steg varje dag, vissa dagar går man någon sliten promenad för att få ihop dom sista stegen. Man glor ner i stegräknare som uppdateras segt och sakta. Kan ge upp vid tex 9800 steg för orkar inte gå ett endaste till, för att sedan stänga ner och öppna mobilen (som inte rört sig mer hemma) en halvtimme senare och då kan jag ha 11000 steg som registrerad när jag öppnar appen. Och tidslag för dom stegen är registrerade en tid där jag tex står i duschen…

Jag tycker bara det är så tydligt i det som finns framlagt just nu att Maja inte genomfört mordet. Sen vill man ju inte använda ordet oskyldig för det kan man ju inte direkt påstå att hon är oavsett.

Som sagt, om man utgår från dom bevis som finns och vad som sagts så är det såhär jag läser av det. Men visst fasiken blir man förvirrad. Vissa dagar tror jag att allt är
100% lögn och att ingenting av det som sagts hända där inne i lägenheten är sanning.

Det här var bara min egen Svensson uttrednkng. Ingen nedtryckning av någon annans syn på det hela. Jag tycker det är så spännande att läsa alla inlägg här och se hur olika man kan tolka och se på saker. Så därför ville jag bara skicka helt mitt protokoll om det hela och se om någon håller med mig 😄
Citera
2023-08-07, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Polisens PM författat ett halvår efter besöket i vindsförrådet är ingenting annat än en efterhandskonstruktion påhittad på begäran av åklagaren. Riktigt pinsamt av polisen att hålla på på det viset. Det visar tydligt på åklagarens desperation.

Poliser som hittar på och ljuger till och med i domstol är tyvärr inget ovanligt.

Hur såg förrådet ut, vad fanns där inne, hur mycket damm var det, var kom allt detta dammet som på ett aldrig tidigare skådat sätt täckte hela golvet så att det blev tydliga fotspår i det?

Polisen vet ingenting, annat än att det minsann inte varit någon kropp därinne.

För om det har varit det, och polisen plötsligt medger det ett halvår efter att de var där och letade men då missade att rapportera detta och berättar det först ett halvår senare i ett pm när de specifikt ombeds göra det, ja då ser det ju jävligt illa ut för polisen.

PM är ett rent falsarium skapat i efterhand endast för att visa att polisen inte missat något.

Det finns noll trovärdighet i det PMet.

Det låter lite märkligt att det var ett lager damm över golvet som gav fotspår. Kanske är det avtryck av smutsiga skor utredaren minns? Och dammtussar. Av de vindar jag sett låter det mer troligt. Det var synd att det inte dokumenterades med foto etc. Tanken slog de nog inte utan de kikade bara in och noterade att det var tomt.
Citera
2023-08-07, 13:18
Avslutad
Citat:
Har kroppen befunnit sig i det olåsta förrådet bakom dörren så har J dragit dit den direkt efter mordet.
Såklart har kroppen i sådana fall inte varit "uppställd", den har då legat på betonggolvet.
Jadu, om man tänker långt utanför boxen, kan Johanna stöttat kroppen med grepen, rullat in det hela i ett lakan/matta/duschdraperi/överkast för att ha tänkt dra/släpa ner det hela som ett "grillspett" till bilen.
Om människor som Johanna, tror jag mycket.
Det är synd att förrådet inte ägnades någon undersökning.
Citera
2023-08-07, 13:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Det väsentliga är att, det är osannolikt att en av dom kunnat inkapacitera T på egen hand. Under dom ca 3-4 min som kampen pågick är det rimligt att position, grepp och vinklar ändrats för att T har kämpat emot. Det troliga är att M och J inte hållit ett och samma grepp under hela förloppet.
Skadorna på Ts hals tydde ju på att J hållt ett och samma grepp hela tiden. Det fanns inga "kringmärken", utan endast på ett ställe och mycket djupt.

T hade heller inga skador som tydde på fasthållning, endast tryckskadorna vid armbågarna.
Citera
2023-08-07, 13:25
Medlem
Mycket information försvinner iform av länkar med uppladdat material som dör. T.ex sajter som minfil.
Innan det är försent, här finns fortfarande matnyttigt.

https://gofile.io/d/K9yipj

Tips till Flashback och önskvärt.
Ordna egen upload server så länkarnas innehåll bevaras
Citera
2023-08-07, 13:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jadu, om man tänker långt utanför boxen, kan Johanna stöttat kroppen med grepen, rullat in det hela i ett lakan/matta/duschdraperi/överkast för att ha tänkt dra/släpa ner det hela som ett "grillspett" till bilen.
Om människor som Johanna, tror jag mycket.
Det är synd att förrådet inte ägnades någon undersökning.
En dundermiss som jag ser det. Åtminstone efteråt när kroppen hade hittats, borde man ha släppt in en hund där och tagit prover.
Det vore nästan korkat av J att inte släpa iväg kroppen dit direkt om hon ville dölja brottet; polis kunde vara på väg när som helst efter grannens påringning.
Citera
2023-08-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Skadorna på Ts hals tydde ju på att J hållt ett och samma grepp hela tiden. Det fanns inga "kringmärken", utan endast på ett ställe och mycket djupt.

T hade heller inga skador som tydde på fasthållning, endast tryckskadorna vid armbågarna.

Ja ett och samma grepp runt halsen. Det greppet tog hon troligtvis i slutskedet av kampen. Kanske i samband med grannens första påringning. Vad som hänt dom 3 minuterna innan det, vet vi inte (med utgångspunkt att sparkljuden kom från en kämpande T).

Du har tagit fasta på samsittarens vittnesuppgifter. Enligt henne har Maja berättat att T blev grovt misshandlad. Det är inget J sagt något om till M, enligt M själv. Så var har hon fått detta ifrån?

T hade ju flera huvudskador från bla trubbigt våld och den djupa ögonskadan. Så att T blivit misshandlad innan hon ströps kan man tänka sig. Att någon hållit för hennes mun (socka?), slagit henne och tryckt in en tumme i ögat. När grannen ringde på uppstod panik och J tog det djupa hårda greppet som ledde till T s död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in