2023-07-30, 01:29
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Att han beskrevs som normal av kompisar och inte hade tidigare kontakt med psykiatrin talar för att ett mentalsjukhus inte hade hjälp.

Någon som vet vilken diagnos han fick som hindrade honom från att få vara på anstalt istället? Tvångspersonlighet med gränspsykos? Han var ju t.o.m häktad på RPV om jag minns rätt, då har han ju något problem på riktigt.
Det hade hjälpt om han varit inlåst, då hade han inte haft tillfälle att mörda sin bror och mamma, eller hur?
Citera
2023-07-30, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det hade hjälpt om han varit inlåst, då hade han inte haft tillfälle att mörda sin bror och mamma, eller hur?

Det hade hjälpt men jag menar att i hans fall kunde man inte förutse det här i förväg då han varken varit våldsam eller haft kontakt med psykiatrin. Som jag förstått det uppvisade han ingen allvarlig psykisk störning även om han led av en sådan. Ska man låsa in en större andel av de med vissa psykiska besvär kan det visserligen förebygga enstaka våldsdåd men även slå fel i väldigt många fall .
Citera
2023-08-03, 02:00
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Det hade hjälpt men jag menar att i hans fall kunde man inte förutse det här i förväg då han varken varit våldsam eller haft kontakt med psykiatrin. Som jag förstått det uppvisade han ingen allvarlig psykisk störning även om han led av en sådan. Ska man låsa in en större andel av de med vissa psykiska besvär kan det visserligen förebygga enstaka våldsdåd men även slå fel i väldigt många fall .
Att han var rejält störd kan vi nog anta. Bara alla hans olika knivar borde ha fått familjen att rysa, helt övertygad att det funnits tendenser innan händelsen. Men såklart slår väl familjemedlemmar ur sådana tankar. Vem kan tro något sånt om sin son/bror?
Slå fel att låsa in? Och det menar du är värre än att skydda människor från att mördas?
Tror inte du skulle resonera så om någon i din familj skulle mördas av en sådan individ.
Så jag har väldigt svårt att förstå ditt resonemang?
Citera
2023-08-03, 03:39
Medlem
Lenny Xs avatar
Vet inte om den har länkats tidigare men jag länkar igen isåfall. Varsegoda.

https://www.youtube.com/watch?v=LNV3gG5JrKQ

4 tim. Ljudmaterial från rättegången.

Vittnesmål från:
Pappan.
Broderns flickvän.
Levi själv.
Kamrat till Levi.
Citera
2023-08-03, 04:07
Medlem
prinsessan-estelles avatar
Fungerande fup länk: https://gofile.io/d/ONBIQ0
Citera
2023-08-04, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Att han var rejält störd kan vi nog anta. Bara alla hans olika knivar borde ha fått familjen att rysa, helt övertygad att det funnits tendenser innan händelsen. Men såklart slår väl familjemedlemmar ur sådana tankar. Vem kan tro något sånt om sin son/bror?
Slå fel att låsa in? Och det menar du är värre än att skydda människor från att mördas?
Tror inte du skulle resonera så om någon i din familj skulle mördas av en sådan individ.
Så jag har väldigt svårt att förstå ditt resonemang?

Jag menar att om man sänker ribban för inlåsning på psyket så kommer många ”helt ofarliga” också låsas in och utsättas för ett stort lidande och stigmatisering. Det kan uppstå många etiska dilemman kring hur man skulle hantera ett sådant system. Jag visste inte om att Luleå-killen hade haft ett intresse för knivar.
Citera
2023-08-05, 21:18
Medlem
LisaHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenny X
Vet inte om den har länkats tidigare men jag länkar igen isåfall. Varsegoda.

https://www.youtube.com/watch?v=LNV3gG5JrKQ

4 tim. Ljudmaterial från rättegången.

Vittnesmål från:
Pappan.
Broderns flickvän.
Levi själv.
Kamrat till Levi.

Kräver abonnemang för att lyssna. Kan någon sammanfatta? Vad säger Levi själv?
Citera
2023-08-06, 00:59
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prinsessan-estelle
Fungerande fup länk: https://gofile.io/d/ONBIQ0
Tack för det. Trodde först det var en tjej jag såg på bilden..borde ha dödsstraff..
Citera
2023-08-06, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LisaHamilton
Kräver abonnemang för att lyssna. Kan någon sammanfatta? Vad säger Levi själv?

Jeg så hele på You Tube gratis…
Mannen er en ekte sadistisk sosiopat ispedd schizofreni. Han tror han er smart, men er ikke det. Bitter og langsint. Ikke godt forhold med familien, men ble ikke mishandlet. En incel.
Det er mye husker ikke og tenkte ikke, bare handlet. Han var nok ærlig da han ble tatt, for da sa han mye som han nå benekter.
En god aktor.
De første utsagnene oste av nag og hat, egentlig skapt av sin egen psyke. Familien fortjente ikke å være lykkelige (fordi han ikke var det). Han sparte sin far fordi det var god straff å la han leve alene framover. Levi ville ha hevn fordringas er et mislykket individ, og ga faen i hva som skjedde med ham, fordi han ville bare ut av sin situasjon.
En mislykket spontanabort hele mannen.
Citera
2023-08-06, 23:21
Medlem
LisaHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majosi
Jeg så hele på You Tube gratis…
Mannen er en ekte sadistisk sosiopat ispedd schizofreni. Han tror han er smart, men er ikke det. Bitter og langsint. Ikke godt forhold med familien, men ble ikke mishandlet. En incel.
Det er mye husker ikke og tenkte ikke, bare handlet. Han var nok ærlig da han ble tatt, for da sa han mye som han nå benekter.
En god aktor.
De første utsagnene oste av nag og hat, egentlig skapt av sin egen psyke. Familien fortjente ikke å være lykkelige (fordi han ikke var det). Han sparte sin far fordi det var god straff å la han leve alene framover. Levi ville ha hevn fordringas er et mislykket individ, og ga faen i hva som skjedde med ham, fordi han ville bare ut av sin situasjon.
En mislykket spontanabort hele mannen.

Tack för sammanfattning @majosi. Har du möjligtvis länken till youtube filmen?
Så Levi trodde att hans situation skulle bli bättre om han bara var stark nog att göra sig av med familjen.
I FUP:en framstår det som att Levi i förhören såg en möjlighet att prata av sig, utan tanke på vilka konsekvenser det kunde få.
Det skulle däremot inte förvåna mig om mobbingen, gliringarna och knuffandet verkligen har ägt rum. Det kan sätta djupa spår i en person.
Det som är lite kusligt är att jag i min närhet har en person som påminner om Levi, fast med betydligt bättre vuxenstöd. Det kan göra stor skillnad om man får hjälp av omvärlden att förstå och hantera sin diagnos.
Citera
2023-08-06, 23:24
Medlem
BisterMins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisaHamilton
Tack för sammanfattning @majosi. Har du möjligtvis länken till youtube filmen?
https://youtu.be/aiqXv0vOcHc
Citera
2023-08-07, 07:10
Medlem
LisaHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BisterMin
https://youtu.be/aiqXv0vOcHc

Tack @BisterMin
Senast redigerad av LisaHamilton 2023-08-07 kl. 07:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in