2023-08-06, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är nog bara du och en till som måste läsa saker och ting 300 gånger för att förstå något så enkelt som det jag skriver ovan och ändå har svårt att hänga med, som du själv skriver. Men jag är inte förvånad. Din intelligens, din läsförståelse och ditt förstånd förefaller allt vara extremt begränsat.

Alla pusselbitar passar ihop med att Johanna gömde Tove i förrådet.

Öppnandet och stängandet av dörrar som grannen hörde. Att Maja inte såg Tove 0243. Att Tove var kall. Att Toves kropp inte börjat avge liklukt som kriminalsökhunden kunde känna. Att Johanna vågade lämna Maja ensam kvar i lägenheten när hon åkte till donken.

Läs 300 gånger, om du fortfarande inte fattar, bara scrolla vidare.

Johanna gömde Tove i vindsförrådet, det är bevisat bortom rimligt tvivel.
Men inget av det här är ju nyheter!! Det har varit känt ända sedan FUPen släpptes. Det har varit känt i månader. Hur kommer det sig att du helt plötsligt - när hovrätten börjar närma sig och det släpps nya negativa fakta för Majas del - tror på förrådsteorin?
Citera
2023-08-06, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men inget av det här är ju nyheter!! Det har varit känt ända sedan FUPen släpptes. Det har varit känt i månader. Hur kommer det sig att du helt plötsligt - när hovrätten börjar närma sig och det släpps nya negativa fakta för Majas del - tror på förrådsteorin?

Majas försvarare övervägde att köra på förrådsteorin med hjälp att grannens vittnesmål. Han hade hört att dörren öppnades och stängdes ett par gånger. Hade det stannat där vore det ju bra för Maja. Men tyvärr hörde han även fotsteg från två personer i samband med att dörren öppnades.

Svegfors strök grannen från vittnedlistan inför TR förhandlingarna.
Citera
2023-08-06, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Precis.

Citat: "Polisen ska ha gjort nya analyser av stegdata i 18-åringens mobil som kan motbevisa hennes uppgifter om att hon sov när Tove dödades. Tillsammans med övrig bevisning kan de nya uppgifterna få betydelse, men de kommer knappast bära på egen hand, menar Lindblom.

– Hälsoapparna installerades ju inte för att hjälpa polisen i mordutredningar, så vi vet ju inte hur pass tillförlitliga de är, säger hon."

Ja i morse visade mobilen på 14 steg utan att jag gått ett enda steg då. Så särskilt korta stegserier är nog vanskligt att dra för stora slutsatser av rent generellt .
Citera
2023-08-06, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Majas försvarare övervägde att köra på förrådsteorin med hjälp att grannens vittnesmål. Han hade hört att dörren öppnades och stängdes ett par gånger. Hade det stannat där vore det ju bra för Maja. Men tyvärr hörde han även fotsteg från två personer i samband med att dörren öppnades.

Svegfors strök grannen från vittnedlistan inför TR förhandlingarna.
Det var ett klokt beslut. Han hade gjort sig löjlig om han hade försökt visa på en förflyttning av Toves kropp till ett förråd utanför lägenheten. Det hade minskat Majas trovärdighet ännu mer i TRs ögon.
Citera
2023-08-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Jaha, då blir det ytterligare än väntan. Och hoppas att båda två kommer att bli dömda för mord på Tove.

Johanna är ute om 7 - 8 år ungefär

Kanske 10 om hon har "otur"

Det svårt att säga faktiskt

Men hovrätten kommer riva upp tingsrättens dom med all sannolikhet haha
Citera
2023-08-06, 13:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaitan666
Johanna är ute om 7 - 8 år ungefär

Kanske 10 om hon har "otur"

Det svårt att säga faktiskt

Men hovrätten kommer riva upp tingsrättens dom med all sannolikhet haha

Johanna kommer aldrig komma ut. Hon klarade inte ens ett halvår i häkte utan att börja bråka. Hon kommer väl att försöka få tidsbestämt efter 16 år eller så men med avslag varje gång, och sen ger hon upp. Du kommer få finna dig i att ha din älskade i fängelse resten av livet.
Citera
2023-08-06, 14:05
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det var ett klokt beslut. Han hade gjort sig löjlig om han hade försökt visa på en förflyttning av Toves kropp till ett förråd utanför lägenheten. Det hade minskat Majas trovärdighet ännu mer i TRs ögon.
Fast det var ju just det Svegfors gjorde; han visade på att en förflyttning var trolig.

Ur rättegången:

"– Jag tror att när 20-åringen inser att Tove inte lever, behöver hon en plan och börjar snabbt agera. Hon hämtar sin bil, cyklar unden cykeln och måste köra bort Toves kropp.

– Hon tycker det är riskfyllt om kroppen ligger kvar i badrummet om 18-åringen vaknar och ensam hittar kroppen i lägenheten. Jag tror 20-åringen öppnar dörren till lägenheten och går in i förrådet som finns utanför lägenheten. Sen släpar hon kroppen från badrummet till förrådet.

Hur lång tid skulle det ha tagit? Advokaten:

– Att det är fem meter har jag mycket mycket noga mätt med skissen som finns angiven i badrummet. Det bör inte ha tagit 20-åringen mer än 15-20 sekunder att släpa kroppen de meterna, därefter går hon ner för trappan. "
Senast redigerad av Reviews 2023-08-06 kl. 14:09.
Citera
2023-08-06, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja jag har varit inne på samma där. Det stämmer att generellt sätt så påverkas accelerometern i iPhonen av någon typ av väska. Enligt Apple själva bör man böra mobilen i tajt byxficka (mot höften alltså) på platt underlag för att få bästa resultat.

Kom att tänka på en sak när du nämnde accelerometern.

Det finns en true crime serie som fokuserar på digitala spår som lämnas och hjälper utredningar. https://www.imdb.com/title/tt18412630/

I avsnitt 2 så gjorde en analytiker på FBI en häftig sak genom att sammankoppla google maps med offrets hälsoapp. Han kunde presentera en film för utredarna där man kunde se offret röra sig, först i gångtakt medans offret var ute och promenerade hunden. Vid ett tillfälle vänder hon om och ökar då hastigheten. Samtidigt som detta görs skickar hon ett sms till sin pojkvän att hon nästan blev kidnappad. Därefter ser man ett märkligt rörelsemönster vilket antas vara när gm drar runt henne i skogen. En stund senare ses hennes mobil röra sig i snabbt hastighet (27 mph) därifrån för att dumpas.

Telefonen spårades genom att använda nån grej som sände på samma frekvens som mobilen. Efter att dom fick upp signal från telefonen kunde den spåras med hjälp av gps. Detta kräver att mobilen har batteri kvar.
Citera
2023-08-06, 14:20
Medlem
Citat:
Precis.

Citat: "Polisen ska ha gjort nya analyser av stegdata i 18-åringens mobil som kan motbevisa hennes uppgifter om att hon sov när Tove dödades. Tillsammans med övrig bevisning kan de nya uppgifterna få betydelse, men de kommer knappast bära på egen hand, menar Lindblom.

– Hälsoapparna installerades ju inte för att hjälpa polisen i mordutredningar, så vi vet ju inte hur pass tillförlitliga de är, säger hon."

Vad de än bevisar så ska man ta med sig att de steg som annars visas i appen matchar verklighetens händelser rätt bra. Stegen hem från Nöjet som exempel då. 808+75.
De 75 stegen vet vi inte hur lämge de pågår och om de är på väg upp i lgh eller inte.

Min bedömning vad gäller 02:19 och 02:43 är att MH är uppe och rör på sig på något sätt. Hon har inte genererat dem genom att liksom somnat med becknarväskan i handen som hon rycker i då och då.

Jag har förkastat bevisen med stegräknaren tidigare då det t.ex saknades sluttider. Nu finns de och då är det mer intressant att analysera.

Analysen handlar då kanske mer om hur personerna rörde sig där i lgh än om evtl skuld.

Kan de visa hur länge de 75 stegen pågår 01:52:58 så får vi än mer ljus över denna tidslinje.

(iPhonen klipper dock som regel stegserierna i 10-minutersintervaller om man är på riktig långpromenad men det lär inte vara fråga om att de 75 stegen uppnår så lång tid)

Att man kan skaka och vifta och hålla på betyder inte att det är just vad MH gör den natten med mobilen. Hon har själv sagt att hon är uppe och går två gånger varav den ena så säger hon att hon hämtar mobilen.
Citera
2023-08-06, 14:23
Medlem
Citat:
Fast det var ju just det Svegfors gjorde; han visade på att en förflyttning var trolig.

Ur rättegången:

"– Jag tror att när 20-åringen inser att Tove inte lever, behöver hon en plan och börjar snabbt agera. Hon hämtar sin bil, cyklar unden cykeln och måste köra bort Toves kropp.

– Hon tycker det är riskfyllt om kroppen ligger kvar i badrummet om 18-åringen vaknar och ensam hittar kroppen i lägenheten. Jag tror 20-åringen öppnar dörren till lägenheten och går in i förrådet som finns utanför lägenheten. Sen släpar hon kroppen från badrummet till förrådet.

Hur lång tid skulle det ha tagit? Advokaten:

– Att det är fem meter har jag mycket mycket noga mätt med skissen som finns angiven i badrummet. Det bör inte ha tagit 20-åringen mer än 15-20 sekunder att släpa kroppen de meterna, därefter går hon ner för trappan. "

Ja, men vad ska han säga? Enligt hans klient finns inte kroppen i badrummet, så nånstans måste den ju vara. I brist på annat blir förrådet det bästa förslaget.

Hade han inte strukit grannen från att vittna hade ju grannen i rätten berättat att han hörde fotsteg från två personer. Hade rätten fått höra det hade den teorin åkt ner i soptunnan direkt.
Citera
2023-08-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Vad de än bevisar så ska man ta med sig att de steg som annars visas i appen matchar verklighetens händelser rätt bra. Stegen hem från Nöjet som exempel då. 808+75.
De 75 stegen vet vi inte hur lämge de pågår och om de är på väg upp i lgh eller inte.

Min bedömning vad gäller 02:19 och 02:43 är att MH är uppe och rör på sig på något sätt. Hon har inte genererat dem genom att liksom somnat med becknarväskan i handen som hon rycker i då och då.

Jag har förkastat bevisen med stegräknaren tidigare då det t.ex saknades sluttider. Nu finns de och då är det mer intressant att analysera.

Analysen handlar då kanske mer om hur personerna rörde sig där i lgh än om evtl skuld.

Kan de visa hur länge de 75 stegen pågår 01:52:58 så får vi än mer ljus över denna tidslinje.

(iPhonen klipper dock som regel stegserierna i 10-minutersintervaller om man är på riktig långpromenad men det lär inte vara fråga om att de 75 stegen uppnår så lång tid)

Att man kan skaka och vifta och hålla på betyder inte att det är just vad MH gör den natten med mobilen. Hon har själv sagt att hon är uppe och går två gånger varav den ena så säger hon att hon hämtar mobilen.
Serier, oförrätter samt tidslinjer och autokorrekturer.. vill man ha jâvel så får man finna sig sist i livbåtarna när båten sjunker, fortsätt mot väderkvarnarna
Citera
2023-08-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Kom att tänka på en sak när du nämnde accelerometern.

Det finns en true crime serie som fokuserar på digitala spår som lämnas och hjälper utredningar. https://www.imdb.com/title/tt18412630/

I avsnitt 2 så gjorde en analytiker på FBI en häftig sak genom att sammankoppla google maps med offrets hälsoapp. Han kunde presentera en film för utredarna där man kunde se offret röra sig, först i gångtakt medans offret var ute och promenerade hunden. Vid ett tillfälle vänder hon om och ökar då hastigheten. Samtidigt som detta görs skickar hon ett sms till sin pojkvän att hon nästan blev kidnappad. Därefter ser man ett märkligt rörelsemönster vilket antas vara när gm drar runt henne i skogen. En stund senare ses hennes mobil röra sig i snabbt hastighet (27 mph) därifrån för att dumpas.

Telefonen spårades genom att använda nån grej som sände på samma frekvens som mobilen. Efter att dom fick upp signal från telefonen kunde den spåras med hjälp av gps. Detta kräver att mobilen har batteri kvar.

Swr ut att vara en spännande dokumentärserie.

Det är precis det jag gör med min app. Kopplar ihop CoreMotion som styr accelerometern (pedometer, stegräknaren alltså) ihop med MapKit (kartor) och HealthKit (Hälsa-appen). Då ser man på en karta var de här avvikande rörelserna sker.

IPhonen tolkar även vilken typ av rörelse det kan vara(gå, springa osv). Allt den inte kan tolka har jag döpt till ”unknown” så det kan analyseras vidare sen.

Blir vad det blir men rätt intressant teknik att sätta sig in i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in