Citat:
Ursprungligen postat av
pf10
Både ja och nej. Det är ju en viss skillnad i risk att färdas fritt genom vakuum jämfört med att verka i anslutning till stora gravitationsfält som en planet. Sedan tror jag aldrig man blir fullständigt immun mot olyckor oavsett hur avancerad man är. Mer avancerad teknik och större tillit till den ger också mer som kan gå sönder med svåra konsekvenser som följd.
Ja fullständigt immun mot haverier kan nog inte ens aliens vara. Men Grusch svarar "ett antal" på frågan om hur många det är. En fråga som väcks, om aliens förlorat ett antal farkoster med förare på jorden, varför kommer de hit? Det måste finnas ett syfte bakom det för att ta förluster. Är det vissa ämnen som de behöver, eller är jorden en rastplats där de kan inhämta föda, eller är de ute efter DNA för att laborera med?
Grusch tror jag säger när han intervjuas av en australiensisk journalist att de är här för att varna människorna - alltså ett altruistiskt syfte. Detta tror jag inte på. Låter mer som om Grusch försöker lugna allmänheten.
Sedan är ju också frågan om de finns kraschade främmande farkoster, är de av samma typ. Är det samma typ av varelser som färdas med dem, eller är det olika typer av utomjordiska civilisationer som besöker oss? Det finns ju de klassiska flygande tefaten, sedan triangelformade farkoster och sedan som jag själv har sett en gång cigarrformade.
Citat:
Har haft samma tankar själv. Frågan är bara vad vinsten skulle vara med det hela. En tanke som slog mig är om det hela är skapat i syfte att dra uppmärksamheten från något annat. Trump ska just nu nagelfaras av det amerikanska rättssystemet och vilken del av väljarna är det som till högre andel tror på mystiska konspirationer? Man skulle också kunna tänka sig att det hela är fabricerat för att lurskrämma fiender att man har potentiell tillgång till avancerade vapensystem. Vilken teori man än väljer så känns den inte mer långsökt eller svårgreppbar än att vi skulle vara besökta av utomjordingar. Alternativet är ju förstås också att det som Grusch med flera andra säger är helt sant. Nej vi har inga tekniska bevis men det är ändå en rad med vittnen nu som säger i stort sett samma sak. Jag tror varken eller förrän jag vet men väljer samtidigt att ha ett öppet sinne.
Ja det kan handla om någon slags avledningsmanöver.
Det finns också de som hävdar att USA har lyckats att replikera några av de flygande farkosterna, ställer mig tveksam till detta.
Jag håller med dig om att ha ett skeptiskt men öppet sinne.